Jeff Lebowski Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) før jeg går på sak: Jeg kan ingenting om data. Håper noen av nerdene her kan hjelpe Here we go: Jeg skal kjøpe ps3 og skal koble den til internett. MEN: jeg trenger en utgang til fra ADSL-modemet siden det bare er èn av de, og den ene brukes av PC-en. Jeg har ergo ingen steder å putte en nettverkskabel nummer 2, som jeg kan bruke til å få internett til ps3en. Hva gjør jeg for å få flere internett-utganger fra modemet? Har hørt noe babbel om routere og hub'er og greier, men jeg aner ikke. Det er sikkert en latterlig enkel løsning på det her og jeg vil gjerne høre den. Post gjerne linker til nettsider jeg kan bestille greiene jeg trenger på. på forhånd takk Endret 26. september 2007 av IronTusk Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 En router er nok tingen. Om du vil ha færrest mulig bokser kan du f.eks. kjøpe en router m. innebygged ADSL modem, litt avhengig av hvilken ISP du har. Finnes drøssevis av varianter på det området, men prisklasse og behov (inkl. fremtidig!) spiller en rolle her Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Hva heter modemet og hvem leverer Internett til deg? Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Jeg ville gått for en slik switch: http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&P...63&QSID=3063299 Det er billig og veldig enkelt å sette opp. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Jeg ville gått for en slik switch:http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&P...63&QSID=3063299 Det er billig og veldig enkelt å sette opp. 9573974[/snapback] Liten hjelp i en switch om ISP/Modem bare leverer 1 IP adresse.... Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) Hvorfor funker det med switch hos meg da? Endret 25. september 2007 av premium Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) Du har en DHCP server i ditt eget nettverk eller din ISP/Modem har det. For å kunne koble til flere maskiner samtidig er det en eller annen boks et eller annet sted som deler ut mer enn 1 IP adresse De fleste ISP'er gjør det ikke uten at du har bestilt de spesielt, og de aller fleste spesielt eldre modem gjør det heller ikke... Enda mindre sannsynlig er det om modemet kun har 1 WAN port og ingen antenner... Derfor er det som nevnt over viktig og kjenne både ISP og modem før man bestemmer hva som trengs. Uansett vil en router løse ALLE problemene Endret 25. september 2007 av trn100 Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Rart. Jeg har et helt vanlig tele2-abonnement og et speedtouch-modem. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) Nyere 510 og 546 Speedtouch modemer har innebygget router, så kanskje ikke så rart allikevel, til tross for at de kanskje bare har 1 LAN port, så det finnes unntak Endret 25. september 2007 av trn100 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Tele2 vil jeg tro deler ut flere IP-er pr modem uten at det er noen routerfunksjon i modemet. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Kjenner ikke de heller, men som du var inne på over over må man kjenne både ISP og modem for å kunne kunne anbefale en ren switch... Var det som var poenget mitt, og det har ikke trådstarter sagt noe som helst om enda... Og da er eneste svaret en router Lenke til kommentar
Jeff Lebowski Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 Hva heter modemet og hvem leverer Internett til deg? 9573934[/snapback] Modemet heter SpeedTouch 516i v6 (Det er alt som står bakpå ihvertfall) og er levert av Tele2 Lenke til kommentar
jonsogn Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Tele2 har internett DHCP med opptil 7 dynamiske IP-adresser. SP516i er levert fra tele2 i bridge modus, altså ingen DHCP i modemet. Jeg vil anbefalle trådstarter og bruke en ren switch dersom han ikke skal benytte lokalnett mellom PS3 og PC. Dette fordi PS3 og PC vil motta hver sin internett ip. Da slipper man problemer med åpning/forwarding av porter. Dersom tråstarter skal ha lokalnett mellom PS3 og PC (eventuelt flere datamaskiner) bør han gå til innkjøp av ruter slik at man får lokalnett. (man kan eventuelt aktivere DHCP i modem). Endret 27. september 2007 av jonsogn Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå