Gå til innhold

Forskjeller mellom kristendom og satanisme


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal skrive en skoleoppgave. Det dreier seg om å velge et tema som har med religion å gjøre og deretter skrive om det og vise motsetninger til to forskjellige religioner. Vi skal ha 3-4 sider med tekst.

 

Jeg har valgt satanisme og kristendom, men jeg er litt usikker på hvilket tema jeg skal ha. Om jeg skal velge symboler, ritualer, e.l?

 

Jeg stod ikke så mye på wikipedia og fant heller ikke så mye tekst om et bestemt tema, bare generelt. Så om noen gir noen forslag og en del linker til tema så hadde det vært fint :)

 

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes La-Vey satanister, som er anti-kristne og alle er sin egen gud.

Poenget er at de følger akkurat de samme lovene som de kristne, bare at de er dønn ærlig og innrømmer at alt man gjør er ut fra egoistiske motiver.

 

Man skal alltid være ærlig, og man skal alltid sette seg selv og sine interesser først -- noe som ofte betyr at man er snill, da man må være snill mesteparten av tiden for å få det som man vil.

 

Hvordan får en la-vey satanist venner?

Han finner mennesker han liker, og gjør det han kan for å bli kjent med dem.

Han vil ikke finne på å henge med mennesker han ikke liker, da er han ærlig og sier at han ikke ønsker å være med dem.

 

Teistiske satanister, derimot, mener at engelen Satan, Prins av Luften er den gode, og at Gud er en tyrann.

 

Hvem lot mennesket få kunnskap om Godt og Ondt -- hvem gjorde mennesket til noe annet enn dyr?

Det var Satan -- Gud straffet menneskene fordi de ble noe annet enn dyr, med Satans hjelp.

Dessuten brenner gud Satan og alle de som motarbeider ham i ildsjøen.

Ikke akkurat noe vi forventer av en god Gud.

Lenke til kommentar

det er vel sånn ca 2000 hull i forklaringen din andre1983 :)

 

Det blir feil å si at lavey satanister lever etter samme regler som kristene, det er to totalt forskjellige livsgrunnlag..

 

Noen eksempler fra laveys leveregler (forskjellige lavey skrifter):

 

11. When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him.

 

4. Satan represents kindness to those who deserve it instead of love wasted on ingrates!

 

5. Satan represents vengeance instead of turning the other cheek!

 

8. Satan represents all of the so-called sins, as they all lead to physical, mental, or emotional gratification!

 

Laveys satanisme er i stor grad basert på Nietzsches tanker om der "ubermench" eller over mennesket om du vil. hvor det er menneskets rett å tilegne seg mest mulig nytelse og materielle goder som mulig, uansett hvem det går på bekostning av.

 

I stor grad representerer den mange av de samme syn som den filosofiske delen av sosial darwinismen..

 

Theistisk satanisme gidder jeg ikke gå inn på nå, men helt seriøst... å si at satanisme og kr.dom er likt blir som å si at det å spytte noen i trynet, og å kysse noen er det samme....

Lenke til kommentar
Greit, takk for alt som har kommet, men jeg lurer allikevel på om hvilket spesielt emne jeg skal velge. Vi skal ikke skrive generelt, men om et bestemt tema. Som f.eks. symboler og motsetningene, men jeg lurer på om det blir litt lite siden vi skal skrive 3-4 sider med størrelse 12 - Times New Roman :ph34r:

9580392[/snapback]

 

Du kan alltids skifte linjeavstanden, uten å bruke en linjes mellomrom mellom :D

Lenke til kommentar
Greit, takk for alt som har kommet, men jeg lurer allikevel på om hvilket spesielt emne jeg skal velge. Vi skal ikke skrive generelt, men om et bestemt tema. Som f.eks. symboler og motsetningene, men jeg lurer på om det blir litt lite siden vi skal skrive 3-4 sider med størrelse 12 - Times New Roman :ph34r:

9580392[/snapback]

 

Du kan alltids skifte linjeavstanden, uten å bruke en linjes mellomrom mellom :D

9582733[/snapback]

 

Det står det at vi skal, men allikevel. Hvilket tema skal jeg velge?

Lenke til kommentar

satanisk.com er en fin norsk side med info om LaVey-satanismen.

 

Ang. tema ville jeg skrevet om den kristne moral kontra den sataniske og rundt det.

Dvs. f.eks: De 10 bud kontra Jordens elleve sataniske regler - Lex Satanicus.

Til slutten kan du jo kanskje ha en oppsummering hvor du skriver litt om hva som føles mest naturlig for deg som et individ, og hvorfor.

 

Hvis du reflekterer litt utenfor det Krl-boka har lært deg er det store muligheter for toppkarakter! :)

Endret av teletubbiekid
Lenke til kommentar
satanisk.com er en fin norsk side med info om LaVey-satanismen.

 

Ang. tema ville jeg skrevet om den kristne moral kontra den sataniske og rundt det.

Dvs. f.eks: De 10 bud kontra Jordens elleve sataniske regler - Lex Satanicus.

Til slutten kan du jo kanskje ha en oppsummering hvor du skriver litt om hva som føles mest naturlig for deg som et individ, og hvorfor.

 

Hvis du reflekterer litt utenfor det Krl-boka har lært deg er det store muligheter for toppkarakter! :)

9583897[/snapback]

 

Jeg vet en god del om både Satanismen og Kristendommen. Så takk for tipset. Moral var forresten en genial idé så jeg skriver om det :)

Lenke til kommentar

" jeg vil gjøre alt for meg selv, jeg driter i andre. Fuck verden, kan jeg komme meg opp og igjennom så vil jeg gjerne gå over lik. " - Satanismen

 

" Jeg vil prøve å gjøre verden til et bedre sted, jeg bryr meg om andre. Frels verden, jeg aksepterer et liv som fattig misjonær for å spre det gode ord. " - Kristendommen

 

Jeg vet ikke helt jeg?

 

men uansett, satanismen passer IKKE sammen med janteloven for å si det sånn.;)

Lenke til kommentar
" jeg vil gjøre alt for meg selv, jeg driter i andre. Fuck verden, kan jeg komme meg opp og igjennom så vil jeg gjerne gå over lik. " - Satanismen

9622395[/snapback]

Tror du har missforstått litt, Om du leser de 11 sataniske "regler" så vil du se at Satanismen faktisk ikke er noe værre en andre religioner, faktisk følger nok de fleste disse reglene uten at de er klar over det (bortsett fra den med magi da :p )

 

Reglene står her

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar
Filosofisk satanisme er i stor grad en egoistisk livsstil. Filosofiske satanister ser på en selv som det subjektive senter i universet, og de høyest strebende og ærbare er de som søker opphøyelse og forberedelse på den individuelle satanist framfor andre. Istedet for kirkelige lover, naturlige grunnregler, underkastelse for en guddom eller en samling av moralske lover, fokuserer satanismen generelt på jeg-ets åndelige fremgang uten å trenge veiledning fra ytre og høyere grunnregler.

 

Wiki

 

Det er for all del egoistisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...