jemartinsen81 Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) Dette programmet skal ha brukeren til å taste inn ti forskjellige verdier, og deretter velge ut det største og det minste av dem. Det er jo lett (dog ikke fort) gjort ved en lang serie av if-løkker det her, men det må da være en mer praktisk måte å være det på og? http://pastebin.com/m1975d71c Praktisk funksjon på linje 22 og 23 vil bli høyt verdsatt. Endret 25. september 2007 av jemartinsen81 Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 If-løkker? Heter det ikke if-setninger? Men. Har du tenkt på å lese alt inn i en tabell og gå igjennom tabellen for å finne minst og størst? Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Enkleste er vel å gjøre det hele i en løkke hvor du leser inn tallet og foretar testene. int sum, min, max for i < 10 //les inn tall til temp variabel //legg tall til sum //hvis sum mindre enn min, oppdater min //hvis sum stoerre enn max, oppdater max Og hvis du ikke greier å lage noe ut fra det, så kan du ta en titt på dette... (Men prøv først selv...) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor int sum = 0, max = 0, min = 9999 int temp = 0 for(int i = 0; i < 10; i++) temp = Integer.parseInt(JOptionPane.showInputDialog("Tast inn tall nr. " + i)); sum += temp; if(sum < min) min = sum; if(sum > max) max = sum; Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 og det aller enkleste er og legge alle tallene som blir lest inn i en Vector, og deretter bruke den innebygde funksjonen Sort() på vectoren for så å hente ut første og siste indeks i vektoren Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Minste tallet: if $minst > b $minst = b Største tallet if $størst < b $størst = b Husker ikke syntaks for java jeg, men logikk er jo enkelt. Lag en løkke som tester variablene mot hverandre. En runde igjennom og du har det minste. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 og det aller enkleste er og legge alle tallene som blir lest inn i en Vector, og deretter bruke den innebygde funksjonen Sort() på vectoren for så å hente ut første og siste indeks i vektoren 9578991[/snapback] Tja, det krever mer minne og (ihvertfall) en ekstra gjennomløping av dataene... Kan gi ganske stor ytelsesforskjell om du skal bearbeide store tallmengder.. Men det kommer jo selvsagt an på om man skal bruke alle dataene i ettertid, eller bare er ute etter avg, min og max.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå