Gr0v Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Jeg vil lære meg å sette opp en database. f.eks en database over bøkene mine. Hvordan vil det se ut? Forslag: BOK ( isbn, tittel, sjanger, årstall, forfatter*) FORFATTER( hvilke attributter bør jeg ha her? ) Hvilke andre tabeller bør jeg føye til? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 I BOK ville jeg tatt med orginalspråk og orginalens tittel samt norsk tittel om dette finnes og kanskje årstall både for orginalen og den norske utgivelesen? FORFATTER: Etternavn, fornavn, født/død, nasjonalitet og gjerne et kommentarfelt kanskje for ekstra info? SJANGER kanskje som en egen tabell med en beskrivelse av sjangeren. Ellers kan man jo tenke seg å legge til noen tabeller om man låner ut bøkene sine, hvem som har lånt de, når de er lånt, levert tilbake osv. Dette er i det minste noe jeg sliter med i forbindelse med en filmsamling hvor filmer stadig forsvinner I utgangspunktet kan man jo legge til så mye info man bare vil. En grei regel er imidlertid at samme info aldri ligger i mer enn 1 tabell. Lykke til! Lenke til kommentar
Gr0v Skrevet 25. september 2007 Forfatter Del Skrevet 25. september 2007 Takk for svar. Hørtes bra ut med en utlåns-tabell. Hvordan blir den linket til de andre tabellene? Skal jeg ha en fremmednøkkel i BOK kalt utlån? Har ikke helt skjønt logikken i databaser enda. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) Har ikke ikke tenkt så mye over det, men en tabell med VENNER el. kan jo være greit, og deretter en tabell UTLAAN som kobler til BOK ISBN og også inneholder kobling til VENNER og inneholder utlånsdato og tilbakeleveringsdato f.eks. Edit: Fjernet et dumt eksempel! Endret 25. september 2007 av trn100 Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Husk at en bok kan være skrevet av mer enn en forfatter. Dette gjelder spesielt lærebøker. Du må derfor ha en mange-til-mange relasjon mellom BOK og FORFATTER. Dette gjør du ved å fjerne forfatter fra BOK tabellen og istedet opprette en link-tabell: BOK_FORFATTER (ISBN, ForfatterId) Endret 26. september 2007 av kaffenils Lenke til kommentar
Gr0v Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 okay, nå har jeg prøvd å sette opp en logisk skjema her.... BOK (ISBN, tittel, sjanger, år, forlagsID*) FORFATTER (forfatterID, etternavn, fornavn, f.dato) BOK_FORFATTER (ISBN*, forfatterID*) LÅNER (lånerID, etternavn, fornavn, tlfnr, epost) UTLÅN (ISBN*, lånerID*, lånedato) FORLAG( forlagsID, forlag, addresse, postnr*) STED( postnr, poststed) Ser det rett ut? Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Ser greit ut det. Jeg ville lagt returdato i UTLÅN slik at du vet om et utlån er levert tilbake. Lenke til kommentar
Gr0v Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 (endret) flott, takk skal du ha. Nå driver jeg å legger inn databasen i access. Jeg stusser litt på UTLÅN-tabellen, siden den har to primærnøkler...eller hvertfall to attributter som fungerer som èn nøkkel. Hvordan gjør jeg det i access? Jeg klarer bare å sette en av dem som primærnøkkel. EDIT: fikk det til Endret 26. september 2007 av Gr0v Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Ser bra ut dette! Norske postnummer med stedsnavn kan du forøvrig laste ned og importere til Access: http://epab.posten.no/Norsk/Nedlasting/NedlastingMeny1.htm Endret 26. september 2007 av trn100 Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 La meg utfordre deg litt. En forfatter kan forfatte flere bøker, og en bok kan også ha flere forfattere! Lenke til kommentar
Gr0v Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 Hm, er ikke BOK - FORFATTER en mange-mange relasjon da? Derfor jeg opprettet link-tabellen BOK_FORFATTER. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 åh... my bad... Jeg så den ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå