Gå til innhold

Test: Ipod Classic

Anbefalte innlegg

Bepe86: Syns å huske at H100-serien var ganske smooth.

Ja, når dere sier det, så burde det vært mulig å bytte batteriet, eller i det minste så burde batteriene holdt i sånn ca litt mere enn et år.

Noe annet som også irriterer meg, men dette gjelder for så vidt de fleste mp3-spillere: Hvorfor skal det alltid være tags, ikke mappestruktur?

Så vidt jeg vet er det iAudio (?) og iRiver som har (har ikke satt meg inn i cowon, men har de også det??). De systemet er totalt genialt, jeg digger det.

Og selvfølgelig kan man browse via tags hvis man vil det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er det forresten dere snakker om oppi der? Dere som sier den ikke støtter Drag'n Drop? Blir forvirra... den kan kobles til maskina som en vanlig harddisk...? Mener dere det er sperre  mot å flytte musikk i denne modusen?

9584795[/snapback]

På eldre modeller gikk det i hvertfall ikke an å spille av musikkfiler som blir lagt inn på spilleren med drag and drop (harddiskmodus). Hvis dette er mulig på siste generasjon er det merkelig at det ikke nevnes i testen, da det ville vært revolusjon fra apples side...

Lenke til kommentar
Hva er det forresten dere snakker om oppi der? Dere som sier den ikke støtter Drag'n Drop? Blir forvirra... den kan kobles til maskina som en vanlig harddisk...? Mener dere det er sperre  mot å flytte musikk i denne modusen?

9584795[/snapback]

På eldre modeller gikk det i hvertfall ikke an å spille av musikkfiler som blir lagt inn på spilleren med drag and drop (harddiskmodus). Hvis dette er mulig på siste generasjon er det merkelig at det ikke nevnes i testen, da det ville vært revolusjon fra apples side...

9585185[/snapback]

jeg leste om det enten på digi.no eller her på amobil at den nye serien til apple krever at du har itunes :ph34r:

Lenke til kommentar

9584795[/snapback]

9585185[/snapback]

Den har ikke "drag and drop".... Du må ha det skal ha inne på iTunes og de må være kompitable med iPoden..

Lenke til kommentar
Jeg får bare skyte inn en gang for alle at jeg på ingen måte forguder Apple.

9595619[/snapback]

det er nok for mange som er slik, men har aldri lagt merke til at noen i amobil forguder apple, gode tester av apple og andre sine mp3spillere =)

viss du har denne mp3 spilleren lengre, er det mulig med drag and drop?

Altså mulig å bruke linux til å kopiere inn musikk?

eller windows uten itunes?

kan du teste ut dette, så får vi svar på det en gang for alle =)

(må gjærne ta med slik i omtalene :thumbup: )

Lenke til kommentar
Jeg får bare skyte inn en gang for alle at jeg på ingen måte forguder Apple.

9595619[/snapback]

det er nok for mange som er slik, men har aldri lagt merke til at noen i amobil forguder apple, gode tester av apple og andre sine mp3spillere =)

viss du har denne mp3 spilleren lengre, er det mulig med drag and drop?

Altså mulig å bruke linux til å kopiere inn musikk?

eller windows uten itunes?

kan du teste ut dette, så får vi svar på det en gang for alle =)

(må gjærne ta med slik i omtalene :thumbup: )

9595644[/snapback]

Spilleren krever iTunes (opprinnelig gjør den ihvertfall det). Classic kan brukes som en ekstern harddisk, men den kan ikke spille av den musikken du kopierer over.

Det har vært vanlig med løsninger som GTKPod til Linux for bruk med eldre spillere, men de skal visst ikke fungere på den nye generasjonen. Regn med at det kommer tilsvarende tredjepartsløsninger som åpner for bruk med Linux.

Lenke til kommentar

Så konklusjonen fra min side er da:

"As long as you need iShit to make it work. The iPod is reserved for uSheep"

Hele systemet med iTunes er så fundamentalt feil på en mp3 spiller at det ikke på noen måte kan gjøres opp for av noe som helst. Ikke om den så hadde kosta 1,- kr og hatt uendelige batterier pluss Hi-Fi lydkvalitet.

Lenke til kommentar

da har jeg fått min classic 160gb. virker grei, men støtter absolutt refsen om itunes. hatt mye trøbbel idag, mer enn tidligere, og det går jævla treigt. én ting jeg reagerte på var at Apple faktisk ikke har lagt med en skive med programvaren, så man må koble seg opp mot nett for å få brukt spilleren. ikke noe problem for meg, men kan tenke meg en og annen som sitter uten nett eller med nettproblemer irritere seg grønn over at de ikke får brukt det nye leketøyet sitt..

Lenke til kommentar

<Noe annet som også irriterer meg, men dette gjelder for så vidt de fleste mp3-spillere: Hvorfor skal det alltid være tags, ikke mappestruktur?

Så vidt jeg vet er det iAudio (?) og iRiver som har (har ikke satt meg inn i cowon, men har de også det??). De systemet er totalt genialt, jeg digger det.

Og selvfølgelig kan man browse via tags hvis man vil det også.

Støttes 100% Dette er noe jeg har savnet veldig. Vosonic spilleren min er en av de få som har det.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle skrive en liste over hva jeg mener er fordeler og ulemper med Apple sin iPod. Og hvorfor du burde- eller ikke burde velge den.

Dette er altså helt og holdent min personlige mening

iPod Classic:

Fordeler:

En stor fordel med iPod Classic er den store lagringskapasiteten.

80GB, og hvert fall 160GB burde holde for folk flest.

Du har da muligheten til å putte alt du har av musikk inn på spilleren, og dermed forhåpentligvis aldri irritere deg grønn over at det er noen sanger som ligger på PC-en, som du ikke fikk plass til eller glemte å legge inn på spilleren.

En annen fordel er det gode grensesnittet Apple og iPod har.

Det er jo veldig lett og navigere igjennom for alle og en vær, fine menyer, og gode muligheter for spillister og hva det måtte være. Gen6 har jo også fått en forbedring i grensesnittet hvor det vises bilder osv på den ene halvdelen av skjermen, og selve teksten og menyene på den andre halvdelen. Samt det er lagt til "CowerFlow"

Design og utseende er jo noe som også faller i smak hos de fleste.

iPod Classic har et veldig glatt og fint utseende, samt den er veldig tynn.

Og alle ser ut til å like tynne spillere.

Ulemper:

Man kan skryte av den gode lagringskapasiteten. Men den har dessverre sine negative sider. Spilleren benytter seg av plate/magnetbasert harddisk og ikke flash basert harddisk eller minne.

Den store ulempen med plate/magnetbaserte harddisker i slike spillere er at de går mye fortere i stykker. I verste fall skal det bare et lite klunk til, så er harddisken død.

Det skal visstnok være slik at om du trener/jogger med en plate/magnetbasert spiller så er det brudd på garantien. Fordi slik belastning kan skade/ødelegge harddisken.

Menyene og grensesnittet på Gen6 virker som henger til tider. Det er ikke ofte, men det skjer. Noe som kan bli litt irriterende. Og ødelegge litt av det gode grensesnittet Apple og iPod er kjent for.

Det faktum at den krever synkronisering med Itunes er helt grusomt, idiotisk og latterlig. Du kan heller ikke legge inn musikk på spilleren fra en PC, for å så ta det over på en annen PC. Musikken "låses" med den PC-en du synkroniserte den inn med.

At det er null støtte for "drag-and-drop" er bare til å riste på hode av. En musikk avspiller på dette nivået og til denne prisen burde støtte "drag-and-drop" og ikke påtvinge deg bruk av Itunes. Dette er strengt tatt grunn nok i seg selv for å droppe hele spilleren. Om du så bruker Itunes til vanlig, så er dette så hårreisende av Apple, at folk burde nesten boikotte hele spilleren.

Det føler bare med en USB-lader. Du må selv anskaffe deg en "tradisjonell" lader.

Merkelige greier..

Øverig:

Lydkvaliteten er på det jevne. Ikke noe særlig å skryte av. Men holder nok for folk flest. Har du noen litt mer tungdrevne, eller skikkelig kvalitets headsett/ørepropper vil du nok kunne høre en liten skurring i lyden som iPod lager. Har du et skikkelig tungdrevent headsett, så kan iPod få en smule problemer med å gi deg nok volum i lyden. Det er hvert fall bare å ta kaste de medfølgende øreproppene, og anskaffe deg noen nye til 250kr++. Nesten alt til over 250kroner gir bedre lyd en de som følger med spilleren. Dette gjelder jo de fleste spillere. Og hvilket headsett/ørepropper du bruker har jo utrolig mye å si på hva slags lydbilde og lydkvalitet du ender opp med.

Batterikapasiteten er jo brukanes. Det finnes bedre alternativer, men 40timer er ganske bra.

Den har ikke støtte for så alt for mange lydformater. Kunne gjerne sett støtte for formater som FLAC..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Nei, det er et faktum at iTunes krever litt selvdisiplin i forhold til et ryddig musikkbibliotek. Om man slipper 20.000 nedlastede happydancetrancehousetechnosyrepop-låter (taget med cyber-navnet og webadressen til grass-bonden som rippet det en gang på 90-tallet) i iTunes så blir det bare rot. Da ville jeg også foretrukket drag-and-drop.

Musikkbiblioteket mitt er stort og velorganisert med tags, albumbilder og det hele. Det har det vært i mange, mange år og jeg kjøpte min første iPod for 2 måneder siden. Langt ifra sikkert at jeg skal ha iPod nestegang, bare sånn for å understreke at jeg ikke hører til i noen fanboy-leier. iTunes eller liknende program som kan holde styr på musikkbiblioteket mitt skal jeg derimot tviholde på.

For meg er det så lett som å fjerne haken forran sangen/albumet/artisten jeg ikke vil ha synket mot poden. Så lett.

iHate er en snodig livsstil..

EDIT:

leif

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

jeg misliker spillere som krever programvare.

Det gjør at følgende steder får du ikke brukt den i det heletatt

Jobb

Skole

Offentlige institusjoner

Internett kafe'r (selsagt med untak)

Maskiner med linux (foreløpig)

Så man kan stort sjett glømme å bruke den andre steder enn hjemme på den PC-en du sitter forran, om du har administrator retigheter der, og ikke han far har lagt inn sperre :p hehe..

Creativ :D

Lidl sin media spiller :D de fungerte topp :D

Jeg skal ha en når de får tilbud igjen, den har kortleser og usb ingang, så du kan lagre bildene fra minnkortet dirkete til spilleren (over til minnepenna tror jeg også)

Den spiller alle slags mulige rare filmformater og musikk formater, og støtter de vanlige bilde formatene :)

Og ikke minst, du får spilt av alt når du bruker drag & drop

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...