Der Kommissar Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 God dag, godtfolk! Fikk plutselig noen tusen på kontoen (2931,29 for å være nøyaktig). Kikka på nettbanken, og så at det var på lønningsdatoen for Coop, der jeg jobba i sommer (lagerjobb). Fikk lønnsslippen i posten i dag, sammens med en attest på at jeg hadde jobbet der. Åpna opp, og det står at jeg har fått utbetalt for et par overtidstimer, samt forskuddstrekk på feriepenger, med pålydene 50% skatt. Tenkte at dette ikke kunne være mulig, da jeg mener å huske at feriepenger ikke skulle skattes av. Søkte på google, og kom fram til en artikkel i Dagbladet, og følgende sitat: "Hvis du slutter eller skifter jobb er det vanlig at feriepengene utbetales med siste lønning. Hvis de utbetales i opptjeningsåret skal det ifølge skattereglene trekkes 50 prosent skatt på feriepengene. Det får du igjen for på neste års skatteberegning - men det er jo veldig lenge til." Så da er jeg sikra mine resterende 50% som en liten godbit til neste års skatteoppgjør? Lenke til kommentar
MRN Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Resterende 50%? Eh, nei? Du har betalt 50% skatt på feriepengene, men la oss si at du skulle ha betalt 36% istedenfor. Da får du jo mer igjen. Med andre ord, du har betalt for mye skatt nå, og får de igjen til neste sommer. Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 25. september 2007 Forfatter Del Skrevet 25. september 2007 SKRIIIK! Har dem altså trekt meg i skatt for feriepengene mine uten å spørre om når jeg vil ha dem utbetalt? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Det er normalt å gjøre slikt i store bedrifter. Dem avslutter forholdet sitt til deg ved å utbetale alle sine forpliktelser ovenfor deg. Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 25. september 2007 Forfatter Del Skrevet 25. september 2007 Så det sitatet fra Dagbladet var bare pjatt? Altså, jeg får ikke igjen noen ting? Kan nevnes at jeg går på frikort, og de 39902 jeg tjente gikk akkurat under frikortet (39997 er grensa ). Lenke til kommentar
Loko Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Da var du alt igjen når skattepengene kommer. Altså i slutten av juni neste år. Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 Ok, bra, om jeg forsto det rett, er de ikke helt tapt altså. Greit med en liten overraskelse til neste år da . Feriepengene ble regnet ut av de 39902, og ble på 4788 eller noe. Kjipt å bare få halvparten, men om jeg får resten igjen er det jo null stress. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå