Mojo Pin Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Hei! Har lenge lurt på hva forskjellen mellom Dolby Digital og DTS er. Og hvorfor får jeg ikke spilt av DTS på dvd-spilleren min? Er det ikke vanlig med støtte for det? Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Kommer an på hvor ny spilleren din er. De fleste spillere idag (99,99%) støtter DTS. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Den største forskjellen er nok at DD er begrenset til 384 kbps eller (maksgrensen) 448 kbps mens DTS normalt kommer i 768 kbps med maks på 1536 kbps. Den høyere bitraten gjør at et bra mastered soundtrack ofte lyder mye bedre med DTS. På noen plater er (det alltid nedprioriterte da det tar så stor plass og siden DD allerede er påkrevet i DVD-standarden) DTS-sporet helt flatt og kjedelig, noen ganger er det umulig å høre forskjell mellom det og DD-sporet, men oftest kan du godt høre forskjell på de to. Dypere og mer detaljert bass, mye mer og detaljert bakhøytalere samt et mye bredere lydbilde uten at jeg skal bruke slike ord for mye uten å først dobbeltsjekke meningen av dem. Det er også normalt sett ikke i DVD-spilleren støtten mangler, men i forsterkeren. Har du sjekket at den støtter DTS? Endret 28. september 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 Jeg har ikke forsterker eller surround-annlegg. Tv + dvd-spiller (Har riktignok ikke testet DTS på den nye dvd-spilleren enda) Men blir forksjellen mindre hvis man ikke har surround, men kun to vanlige høytalere på siden av tv-skjermen? Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Har du ikke surround forsterker vil du ikke merke forskjell, da ingen av sporene vil være i bruk. Da bruker den kun analog utgangen, altså stereo. Analogt signal til surround forsterkeren så kan du få dolby surround som heller ikke er all verden. Skal du ha Dolby Digital, eller DTS trenger du å kjøre digitalt signal fra DVD spilleren til Surround forsterkeren. I filmer med skikkelig lyd merker man lett forskjell, spesielt hvis man her surround anlegg av litt kvalitet. På Gladiator er det natt å dag forskjell mellom DTS å Dolby Digital hos meg ihvertfall. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 DTS signalet må gjennom en forsterker. Et tv-apparat skjønner ikke DTS. Vet ikke hvorfor, men jeg regner med at det er fordi det er unødvendig. TV høytalere er skjelden av noe særlig kvalitet så det er ikke nødvendig med et bedre lydformat enn DD. + Det koster sikkert lisenspenger å lage et tv-apparat med DTS støtte. Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Den største forskjellen er nok at DD er begrenset til 384 kbps eller (maksgrensen) 448 kbps mens DTS normalt kommer i 768 kbps med maks på 1536 kbps. Den høyere bitraten gjør at et bra mastered soundtrack ofte lyder mye bedre med DTS. På noen plater er (det alltid nedprioriterte da det tar så stor plass og siden DD allerede er påkrevet i DVD-standarden) DTS-sporet helt flatt og kjedelig, noen ganger er det umulig å høre forskjell mellom det og DD-sporet, men oftest kan du godt høre forskjell på de to. Dypere og mer detaljert bass, mye mer og detaljert bakhøytalere samt et mye bredere lydbilde uten at jeg skal bruke slike ord for mye uten å først dobbeltsjekke meningen av dem. Det er også normalt sett ikke i DVD-spilleren støtten mangler, men i forsterkeren. Har du sjekket at den støtter DTS? 9596617[/snapback] Takk, det var det jeg mente. I forsterkeren. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Jeg har ikke forsterker eller surround-annlegg. Tv + dvd-spiller (Har riktignok ikke testet DTS på den nye dvd-spilleren enda) Men blir forksjellen mindre hvis man ikke har surround, men kun to vanlige høytalere på siden av tv-skjermen? 9596653[/snapback] Har du kun to høytalere må du selvsagt ikke velge et lydspor for seks høytalere. Du vil da gå glipp av lyden som skal komme fra de fire siste. Har du kun to høytalere velger du Dolby Digital 2.0 eller et annet stereospor og ikke DD5.1 eller DTS. Lenke til kommentar
roac Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Har du kun to høytalere må du selvsagt ikke velge et lydspor for seks høytalere. Du vil da gå glipp av lyden som skal komme fra de fire siste. Har du kun to høytalere velger du Dolby Digital 2.0 eller et annet stereospor og ikke DD5.1 eller DTS. 9597171[/snapback] Det kommer da helt an på DVD-spilleren. En del DVD-spillere kan også konvertere DD5.1 til 2.0, og min erfaring er at dette ofte kan gi et langt bedre lyd enn å høre på 2.0 sporet. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Har du kun to høytalere må du selvsagt ikke velge et lydspor for seks høytalere. Du vil da gå glipp av lyden som skal komme fra de fire siste. Har du kun to høytalere velger du Dolby Digital 2.0 eller et annet stereospor og ikke DD5.1 eller DTS. 9597171[/snapback] Det kommer da helt an på DVD-spilleren. En del DVD-spillere kan også konvertere DD5.1 til 2.0, og min erfaring er at dette ofte kan gi et langt bedre lyd enn å høre på 2.0 sporet. 9599104[/snapback] Men for å utnytte dette, er du nødt til å ha en forsterker med digital inngang. Kobler man en vanlig DVD spiller til TV'en eller en stereoforsterker får man bare det analoge signalet, å da hjelper det ikke om man velger Dolby Digital eller DTS, ingen av de signalene blir motatt av TV/stereo forsterkeren uansett, men kun det analoge signalet. Har man surround forsterker, men bare 2 høytalere, så ja da hjelper det å velge Dolby Digital fremfor stereo, men da må man huske å sette opp surroundforsterkeren slik at den vet du bare har 2 høytalere. Hvis ikke vil du miste MYE av informasjonen som blir mottat fra DVD filmen. Endret 29. september 2007 av JimRamse Lenke til kommentar
roac Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Bullshit. Det er en god del DVD-spillere som kan mikse 5.1 til stereo ut, og jeg har svært gode erfaringer med dette. Forsterkeren min er langt i fra noen surroundforsterker, men dette fungerer fortsatt glimrende. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Hentet fra en annen side. In case of a digital dolby surround signal the informations about the "downmix levels" are part of the stream and not fixed. This is usually interpreted by the decoder. You simply need to tell your decoder how many speakers you have and it mixes the multichannel content down according to the side informations within the DD stream. Så der hadde du rett roac. Man kan kanskje forbedre stereo lyden ved å gjøre dette, men det er å blir fremdels kun stereo. Nå er sikkert jeg VELDIG egen, men jeg ser ikke film uansett, hvis jeg ikke har mulighet for surround lyd. Ja vet jeg er kresen, kompiser mobber meg. De skal se film på tv, men kun tv lyd. Da reiser jeg heller. Gidder ikke ødlegge hele film opplevelsen på den måten. Endret 29. september 2007 av JimRamse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå