Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Prius prøvekjørt


olhartvig

Anbefalte innlegg

Var og prøvekjørte en Prius i dag og tenkte jeg skulle dele min (korte) opplevelse av bilen, da jeg søkte og fant ut at ingen andre hadde gjort det.

 

+Billig i bruk (bensinutgifter og lang garanti)

+90% av bilen kan gjenvinnes og produksjonen er forbedret så å lage bilen er blitt mer miljøvennlig

+stille

+Lett å håndtere, styring, knapper, elektronikk

+"Fancy" elektronikk som talestyring og automatisk lukeparkering

+Sannsynligvis bra annenhåndsverdi grunnet miljøfokuset som bare vil vokse

 

-Setene var vonde (både for min far og meg selv)

-Ikke mulighet for tilhengerfeste

-Lite bagasjeplass i forhold til bilens størrelse

 

Jeg ble veldig positivt overrasket over Priusen. Den var en lek å kjøre og selv min far som aldri har kjørt automat fikk det til på første forsøk. Bilen var veldig stille og akselerasjonen var konstant uten merking til giring av noe slag. Forbruket ved normal kjøring i ca 70kmh var 0,4/5. I Sandvika sentrum slo jeg på elektrisk sperren så den bare kjørte på elektrisk og det var en ren (stille) nytelse. Talestyringen fungerte utmerket og "20 degrees" forsto den lett. Hadde litt problemer først med autolukeparkeringen, men etter litt knoting lærte jeg fort hvordan man skulle gjøre det og da fungerte det utmerket, selv om jeg parkerer fortere selv enn det tar å knote da :!: , men fancy var det jo og sikkert praktisk for de med slike problemer... På vei til Toyota, etter litt mer enn en times kjøring, merket både min far og meg at setene var vonde og presset på feil steder. Setene var rett og slett flate med en dump til stumpen.

 

Den bilen jeg prøvekjørte kostet 320 000 (billigste ca 290 000), noe jeg synes blir ganske mye. Hvis den hadde kostet som i USA hadde jeg kjøpt den, nemlig 120 000 (20950$). Hvorfor ikke Priusen koster dette(eller ihvertfall mindre) i "miljøvennlige foregangs landet Norge" er synd og skam (til politikere).

 

Må legge ved at jeg selv kjører en Audi 100 2.3l og min far en nyere E-klasse 230, altså ikke akkurat miljøvennlige biler, og ikke akkurat gjennomsnitts Prius kjøperen. Tenkt hvor mye det CO2 det kunne spares ved at både min far og jeg hadde bytta bil (de bruker ca 1l mila på finkjøring). Etter dette er det helt klart for meg at hybrid er løsningen på kort sikt til noe bedre kommer. Drømmer om en A4 2l turbo hybrid en gang i fremtiden :roll:

 

Vil anbefale alle til å prøvekjøre Priusen og gi den en sjanse! Den overasket meg positivt og jeg tror flere vil mene det samme etter en tur.

 

Hadde vært gøy hvis noen hadde noe mer negativt om den? Da jeg kanskje ble litt revet med på positiv siden her :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var og prøvekjørte en Prius i dag og tenkte jeg skulle dele min (korte) opplevelse av bilen, da jeg søkte og fant ut at ingen andre hadde gjort det.

 

+Billig i bruk (bensinutgifter og lang garanti)

+90% av bilen kan gjenvinnes og produksjonen er forbedret så å lage bilen er blitt mer miljøvennlig

+stille

+Lett å håndtere, styring, knapper, elektronikk

+"Fancy" elektronikk som talestyring og automatisk lukeparkering

+Sannsynligvis bra annenhåndsverdi grunnet miljøfokuset som bare vil vokse

 

-Setene var vonde (både for min far og meg selv)

-Ikke mulighet for tilhengerfeste

-Lite bagasjeplass i forhold til bilens størrelse

 

Jeg ble veldig positivt overrasket over Priusen. Den var en lek å kjøre og selv min far som aldri har kjørt automat fikk det til på første forsøk. Bilen var veldig stille og akselerasjonen var konstant uten merking til giring av noe slag. Forbruket ved normal kjøring i ca 70kmh var 0,4/5. I Sandvika sentrum slo jeg på elektrisk sperren så den bare kjørte på elektrisk og det var en ren (stille) nytelse. Talestyringen fungerte utmerket og "20 degrees" forsto den lett. Hadde litt problemer først med autolukeparkeringen, men etter litt knoting lærte jeg fort hvordan man skulle gjøre det og da fungerte det utmerket, selv om jeg parkerer fortere selv enn det tar å knote da :!: , men fancy var det jo og sikkert praktisk for de med slike problemer... På vei til Toyota, etter litt mer enn en times kjøring, merket både min far og meg at setene var vonde og presset på feil steder. Setene var rett og slett flate med en dump til stumpen.

 

Den bilen jeg prøvekjørte kostet 320 000 (billigste ca 290 000), noe jeg synes blir ganske mye. Hvis den hadde kostet som i USA hadde jeg kjøpt den, nemlig 120 000 (20950$). Hvorfor ikke Priusen koster dette(eller ihvertfall mindre) i "miljøvennlige foregangs landet Norge" er synd og skam (til politikere).

 

Må legge ved at jeg selv kjører en Audi 100 2.3l og min far en nyere E-klasse 230, altså ikke akkurat miljøvennlige biler, og ikke akkurat gjennomsnitts Prius kjøperen. Tenkt hvor mye det CO2 det kunne spares ved at både min far og jeg hadde bytta bil (de bruker ca 1l mila på finkjøring). Etter dette er det helt klart for meg at hybrid er løsningen på kort sikt til noe bedre kommer. Drømmer om en A4 2l turbo hybrid en gang i fremtiden :roll:

 

Vil anbefale alle til å prøvekjøre Priusen og gi den en sjanse! Den overasket meg positivt og jeg tror flere vil mene det samme etter en tur.

 

Hadde vært gøy hvis noen hadde noe mer negativt om den? Da jeg kanskje ble litt revet med på positiv siden her :!:

9572169[/snapback]

Tja, en medalje har alltid to sider.

Prius er visstnok den bilen som lages i verden i dag som det slippes ut mest CO2 av hver produserte bil.

Lenke til kommentar
Tja, en medalje har alltid to sider.

Prius er visstnok den bilen som lages i verden i dag som det slippes ut mest CO2 av hver produserte bil.

Tviler jeg meget sterkt på, hvor har du det ifra?

9573438[/snapback]

Det er altså selve produksjonen av bilen som er veldig forurensende.

Dette pga spesielle deler som det ikke lages så mange av som deler til vanlige biler.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke og har ikke noen kilder på det, men kan tenke meg at i starten (bilen er jo blitt 10 år allerede) brukte man mer CO2 på hver produsert bil, enn ikke hybrid. Dette drar da folk ut til at bilen blir miljøfiendtlig osv... Selgeren (skal jo ikke tro alt han sier men) sa at fabrikken som produserer dagens Priuser slipper ut tre ganger renere vann enn det den bruker, er effektiv, har lite utslipp osv..

Lenke til kommentar
Tja, en medalje har alltid to sider.

Prius er visstnok den bilen som lages i verden i dag som det slippes ut mest CO2 av hver produserte bil.

Tviler jeg meget sterkt på, hvor har du det ifra?

9573438[/snapback]

Det er altså selve produksjonen av bilen som er veldig forurensende.

Dette pga spesielle deler som det ikke lages så mange av som deler til vanlige biler.

9573709[/snapback]

 

Kom med tall og fakta da siden du er så sikker på det.

Lenke til kommentar
Tja, en medalje har alltid to sider.

Prius er visstnok den bilen som lages i verden i dag som det slippes ut mest CO2 av hver produserte bil.

Tviler jeg meget sterkt på, hvor har du det ifra?

9573438[/snapback]

Det er altså selve produksjonen av bilen som er veldig forurensende.

Dette pga spesielle deler som det ikke lages så mange av som deler til vanlige biler.

9573709[/snapback]

Dette må jo være tull,, er det batteriene som gjør det da?

Lenke til kommentar

I god internettånd bør du vurdere å handle Toyota fra Danmark, det er ikke nødvendig å betale mer enn nødvendig.

 

http://www.kbbiler.dk/

 

Det er utrolige besparelser på enkelte bilmodeller, deriblant Prius. Jeg har selv handlet en Auris fra disse, og har bare lovord å si om denne forhandleren. Leveringstiden på bilene er like bra son en norsk forhandler, i mitt tilfelle var det faktisk kortere leveringstid.

Lenke til kommentar
Tja, en medalje har alltid to sider.

Prius er visstnok den bilen som lages i verden i dag som det slippes ut mest CO2 av hver produserte bil.

Tviler jeg meget sterkt på, hvor har du det ifra?

9573438[/snapback]

Det er altså selve produksjonen av bilen som er veldig forurensende.

Dette pga spesielle deler som det ikke lages så mange av som deler til vanlige biler.

9573709[/snapback]

Dette må jo være tull,, er det batteriene som gjør det da?

9573872[/snapback]

 

Det er ikke tull. Var en avis i sommer som sammenlignet livsløpsutslippene til en Prius og en Range Rover. Ved ca 15000 kjørte km hvert år, ville det ta over 10 år før Range Roveren hadde forurenset like mye som Priusen. Og dette var hovedsaklig pga prius krever MYE energi i produksjonen.

Lenke til kommentar
I god internettånd bør du vurdere å handle Toyota fra Danmark, det er ikke nødvendig å betale mer enn nødvendig.

 

http://www.kbbiler.dk/

 

Det er utrolige besparelser på enkelte bilmodeller, deriblant Prius. Jeg har selv handlet en Auris fra disse, og har bare lovord å si om denne forhandleren. Leveringstiden på bilene er like bra son en norsk forhandler, i mitt tilfelle var det faktisk kortere leveringstid.

9579538[/snapback]

 

blir det noe sutring hos merkeverkstedet når du vil ha service og de ser at det er

importbil da? noen bekjente i bergen sa de mistenkte lav prioritet på verkstedet på

sin verso pga danskeimporten.

Lenke til kommentar

blir det noe sutring hos merkeverkstedet når du vil ha service og de ser at det er

importbil da?  noen bekjente i bergen sa de mistenkte lav prioritet på verkstedet på

sin verso pga danskeimporten.

9585350[/snapback]

 

Nei, hvorfor skulle det blir det? Det blir det samme som om du har handlet i nabofylket. Service er tross alt det merkeverkstedene overlever på, og eventuelle garantisaker blir dekket av fabrikksgarantien til Toyota.

 

Men en forhandler vil nok kanskje prøve med all verdens triks for å "lure" kundene til ikke å handle med store rabatter fra Danmark.

 

Den eneste fordelen en norsk forhandler kan påberope seg sammenlignet med å handle fra Danmark, er at vi i Norge har 5 års reklamasjon. Ved kjøp fra Danmark vil du bare ha de 3 årene som Toyota garanterer. Men med flere års erfaring med Toyota så tviler jeg på at det kommer noen enorme uforutsette reklamasjoner på bilen i tidsperioden 3-5 år.

 

Jæger i Bergen er nok litt fortvilet da jeg mener å ha lest de taper så mye som 20% av kundemassen til danskeimport, men det er sannelig ikke rart med de besparelsene det er å hente.

 

Forresten ble bare krona enda sterkere nå når renta steg ytterligere, det blir bare mer og mer å spare på en slik handel som dette. 100 danske kroner er jammen meg bare verdt ca 104 norske, jeg hadde ca 40 000,- i besparelse når denne lå på 107. :roll:

Lenke til kommentar
Tja, en medalje har alltid to sider.

Prius er visstnok den bilen som lages i verden i dag som det slippes ut mest CO2 av hver produserte bil.

Tviler jeg meget sterkt på, hvor har du det ifra?

9573438[/snapback]

Det er altså selve produksjonen av bilen som er veldig forurensende.

Dette pga spesielle deler som det ikke lages så mange av som deler til vanlige biler.

9573709[/snapback]

Dette må jo være tull,, er det batteriene som gjør det da?

9573872[/snapback]

 

Det er ikke tull. Var en avis i sommer som sammenlignet livsløpsutslippene til en Prius og en Range Rover. Ved ca 15000 kjørte km hvert år, ville det ta over 10 år før Range Roveren hadde forurenset like mye som Priusen. Og dette var hovedsaklig pga prius krever MYE energi i produksjonen.

9579753[/snapback]

Det er jo egentlig logisk at der slik, hvis man tenker seg om.

 

Er vel bare det at mange her inne er så herlig trangsynte at de ikke forstår dette.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Tja, en medalje har alltid to sider.

Prius er visstnok den bilen som lages i verden i dag som det slippes ut mest CO2 av hver produserte bil.

Tviler jeg meget sterkt på, hvor har du det ifra?

9573438[/snapback]

Det er altså selve produksjonen av bilen som er veldig forurensende.

Dette pga spesielle deler som det ikke lages så mange av som deler til vanlige biler.

9573709[/snapback]

Dette må jo være tull,, er det batteriene som gjør det da?

9573872[/snapback]

 

Det er ikke tull. Var en avis i sommer som sammenlignet livsløpsutslippene til en Prius og en Range Rover. Ved ca 15000 kjørte km hvert år, ville det ta over 10 år før Range Roveren hadde forurenset like mye som Priusen. Og dette var hovedsaklig pga prius krever MYE energi i produksjonen.

9579753[/snapback]

Det er jo egentlig logisk at der slik, hvis man tenker seg om.

 

Er vel bare det at mange her inne er så herlig trangsynte at de ikke forstår dette.

9589511[/snapback]

Ja, enig at det er noe der, men på en annen side hvis ingen utvikler hybrider vil jo heller ikke utslippene ved produksjon gå ned. Jo flere hybrider som blir lagd jo flinkere blir produsentene til å lage dem, jo mindre totale utslipp får man. Et sted må man jo starte. Tenkt på hvor langt man har utviklet bensinmotoren siden den så sitt lys.

Lenke til kommentar
Huh!

 

prius bruker jo masse bensin.. ikke vanskelig å slå den da!!

 

problemet med prius er tyngden på bilen.. altfor tung!

9589824[/snapback]

 

Det samme sier taxisjåførene her i byen. Den er visst tørst som bare det på bykjøring.

 

Og som trådstarter sier:

Forbruket ved normal kjøring i ca 70kmh var 0,4/5.

Det er stort sett det samme som min 18 år gamle Passat TD brukte.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...