Magnus1001 Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 hei, idag fikk vi en innleverings oppgave med masse forskjellige oppgave, de fleste gikk fint men det var en oppgave jeg aldri har blitt gjennomgått. Lurte på om noen kunne hjelpe meg litt. Oppgaven: Formlen for utregning av kraft (F) eller arm (A) etter vektprinsippet er F1 x L1 = F2 x L2 Vis hvordan du finner uttrykk for F2 Hmm, jeg er helt grønn på detta og foreldrene mine er det samme så hvis noen av dere hadde skrivd en god og enkel forklaring på hvordan dette gjøres hadde jeg blitt glad.... PS: ikke skriv bare svaret, er meninga jeg skal lære noe. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Et uttrykk for F_2 er en formel der F_2 står alene på ene siden. Dette kan vi gjøre ved å dele på L_2 på begge sider. F_2 = (F_1 * L_1) / L_2 Lenke til kommentar
Magnus1001 Skrevet 25. september 2007 Forfatter Del Skrevet 25. september 2007 Et uttrykk for F_2 er en formel der F_2 står alene på ene siden. Dette kan vi gjøre ved å dele på L_2 på begge sider.F_2 = (F_1 * L_1) / L_2 9571885[/snapback] Hmm, sa ikke meg så mye men kansje litt over mitt nivå detta her, må nok bare innse det:( Lenke til kommentar
Jan C Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Et uttrykk for F_2 er en formel der F_2 står alene på ene siden. Dette kan vi gjøre ved å dele på L_2 på begge sider.F_2 = (F_1 * L_1) / L_2 9571885[/snapback] Hmm, sa ikke meg så mye men kansje litt over mitt nivå detta her, må nok bare innse det:( 9571964[/snapback] Lenke til kommentar
Magnus1001 Skrevet 25. september 2007 Forfatter Del Skrevet 25. september 2007 Takk! kommer bare til og skrive det inn som dette men jeg skjønner jo fortsatt ikke stort mer en jeg gjorde før jeg begynte, men nå ha jeg noe og svare med i allefall. Lenke til kommentar
Jan C Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Takk! kommer bare til og skrive det inn som dette men jeg skjønner jo fortsatt ikke stort mer en jeg gjorde før jeg begynte, men nå ha jeg noe og svare med i allefall. 9575700[/snapback] Kan gjøre et forsøk på å forklare bedre: Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Det du er ute etter er å få F2 alene på høyreside. Måten det gjøres på er at du flytter over L2 ved å dele på begge sider: F1*L1=F2*L2 ---> F1*L1\L2 = F2*L2\L2 ; siden L2 og L2 på høyre siden går opp mot hverandre på høyresiden er to like størrelser kan du fjerne den fordi summen blir lik 1 uansett. Svaret er da så og si gitt, men det siste leddet av likningen gjenstår Lykke til PS! Sleit med dette jeg og, det er ikke uvanlig. Lenke til kommentar
Magnus1001 Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 Takk til alle Etter som jeg har skjønt det så blir uttrykket for F_2 F_2 = (F_1 * L_1) / L_2 Håper mattelæren blir litt inponert nå HeHe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå