Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo V50 - erfaringer?

Solaar

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny bil og etter prøvekjøring av forskjellige biler i samme klasse så har jeg egentlig bestemt meg for å gå for Volvo sin nye V50-modell.

Det jeg er ute etter å høre er andres erfaringer med denne bilen og hvilken motor som gir mest tilbake for pengene i andrehåndsverdi.

Det som er viktig for meg er lavt forbruk og lavt utslipp, men samtidig ønsker jeg en bil som akselerer godt i forbikjøringer da sikkerhet er viktig for meg. Akselerasjon 0-100 og toppfart er mindre viktig (selv om det er gøy)

Jeg er passert 30 år og selv om en sportslig bil er morsomt så er det andre prioriteringer som er viktig denne gangen :) Motoren jeg har prøvekjørt var 1.6D og den var tilfredstillende men ikke mere. Er det verdt det å gå opp en klasse eller to?

Andre biler jeg har prøvekjørt er:

Audi A3 sportback

Audi A4

VW Passat

BMW 3-serie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er absolutt en god bil, men størrelsen er som sagt et problem for noen.

Jeg har såvidt prøvd 1.6-literen (diesel), og syntes den ble litt for slapp. 2-literen (diesel) har jeg kjørt mye, og den fungerer veldig bra. Den er både kvikk og økonomisk. Kjører du den pent så går den lett under 0,5l på mila.

Jeg tror ikke du burde gå for D5en, ettersom 2-literen torque steerer (drar veldig i rattet ved pådrag) mer enn nok, og med enda mer nm, som det er i D5en, vil nok dette bli plagsomt ved akselrasjon.

Bortsett fra det så er jo bilen veldig god å kjøre, og alt virker logisk. Gå for Summum-pakken, og du har en finfin bil. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg synes V50 er veldig trang. Da mener jeg iforhold til barnevogn å slikt. Skal du ha den til å kjøre matpakke er jo ikke det noe problem, men skal du frakte kompiser, surfebrett, dykkeutstyr eller lignende ville jeg sett på en større bil.

9572184[/snapback]

Den dekker mitt behov. vi er kun to stk og ikke planer om familieforøkelse (bortsett fra en katt). Har testet lastekapasiteten og den får både plass til golfbager og snowboard, så da er det greit. Annet kan man jo ta på taket.

Lenke til kommentar
Prøvd saab 9-3?

Skulle kjøpe bil i samme klasse som du nevner her. Valget ble saab 9-3. De har jo kampanje på vector pakken nå, noe du får med gratis samt gratis forsikring visst du velger biopower. De er meget trimbare  :thumbup:

9572073[/snapback]

Har ikke det nei. Må vel nesten sjekke den ut også.

Hvordan er forresten mulighetene for å trimme motoren hvis man kjøper 1.6D og hvilken effekt får det?

Lenke til kommentar
Helt enig at V50 er det beste valget. Selvfølgelig hvis man har 400 000 og penger ikke var noe problem ville jeg valgt annerledes, men jeg mener du får mest for pengene for Volvoen. Den er pen, praktisk, og god å kjøre. Legger ved Dinsides test av den http://www.dinside.no/php/art.php?id=211376

9572309[/snapback]

400.000 er faktisk grensa mi egentlig, men jeg kan øke budsjettet noe hvis det gir noe tilbake i andrehåndsverdi. Har lest den testen der og noe av det som allerede er skrevet her på forumet, problemet er bare at den testen er fra 2005 og mye av det som blir omtalt som negativt er utbedret på 2008-modellen.

Lenke til kommentar
Hvordan er forresten mulighetene for å trimme motoren hvis man kjøper 1.6D og hvilken effekt får det?

9572317[/snapback]

www.autopower.no leverer chip til denne motoren, og det skal visstnok gi 138 hk og 307nm. Nesten samme som 2-literen, altså. (136hk og 320nm)

9572359[/snapback]

Det kan hende at jeg går for å lease i stedet for å kjøpe, kan man fortsatt gjøre dette da?

Lenke til kommentar

9572317[/snapback]

www.autopower.no leverer chip til denne motoren, og det skal visstnok gi 138 hk og 307nm. Nesten samme som 2-literen, altså. (136hk og 320nm)

9572359[/snapback]

Det kan hende at jeg går for å lease i stedet for å kjøpe, kan man fortsatt gjøre dette da?

9572607[/snapback]

Autopower selger BSR-chipper, som jeg mener blir loddet fast inne i bilens styringsenhet. Det betyr altså at du må få noen til å bytte tilbake hvis du vil levere bilen i original stand.

På en annen side, så tror jeg ikke leasingselskapet kommer til å merke dette. Ettersom de må åpne motorstyringsboksen for å finne chipen.

Jeg tror ikke dette skal være noe problem, men du burde heller høre med noen som har gjort dette før, da jeg ikke har noen erfaring med leasingbiler og trimming.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvekjørt V50 en del ganger, og jeg må si at jeg ble imponert over hvor bra den kjørte. Den er "tight", ligger godt på veien og har rimelig god fjæring. Ikke noe komfort-bil på norske, hullete veier, til det er den for fast i fisken. Men, det fører jo ofte til at den blir "sportslig", og det synes jeg den er.

Den er jo også veldig pen! Jeg synes facelift'en har ført til at den ble enda penere, men jeg synes ikke blinklys-plasseringen er noe særlig. Faceliften har jo også ført til at den har bedre plass innvendig rundt føreren og passasjerene, og det trengte den!!

Når det gjelder plassen i bagasjerommet så er den vel så som så, men jeg hadde ikke noe problem med å få plassert både barnevogn og stor koffert samtidig. Da burde vel et kattebur gå bra!

Ang. 1.6D-motoren så synes jeg at Volvo har gjort en skikkelig dårlig jobb med tilpasningen. Jeg har en 307SW med samme motor, og den passer bedre der. Støy- og vibrasjonsdempingen er latterlig dårlig i V50 sammenlignet med 307SW, og da snakker vi om en bil som koster 50.000-100.000 mindre... Det var dette som gjorde at jeg valgte bort V50 i fordel for en 307SW, selv om kvalitetsfølelsen selvfølgelig var bedre i V50. Seten i V50 er virkelig gode!

Motoren presterer bra, den trekker bra, og jeg ligger på rundt 5.5 l/mil, selv om motoren ikke er helt innkjørt enda. Tror ikke prishoppet til 2.0D er verdt det., og når jeg prøvekjørte så hadde ikke den partikkelfilter heller...

Alt i alt så er V50 et godt kjøp. En veldig bra bil, som ser bra ut, og som også holder seg i verdi, iflg. de bilene som ligger ute på Finn.

Hvis kampanjen ikke er over så selger Stenshagen i Oslo godt utstyrte V50 til 325.000.

Lenke til kommentar

Jeg har bare prøvekjørt den gamle modellen. Det skulle ikke forundre meg om de har tatt tak i vibrasjonene og lyden, for det hørte liksom ikke hjemme i en "premium"-bil. Det som teller er selvfølgelig hvordan du selv opplever det. Første gangen jeg prøvekjørte V50 så la jeg ikke så mye merke til det, men da jeg prøvekjørte V50 og 307 side-om-side så ble det veldig klart for meg hvor mye forskjell det faktisk var.

Fremgangsmåten med å prøvekjøre flere biler på samme dag er noe jeg vil anbefale! Da får du virkelig sammenlignet de forskjellige bilene, eller kanskje tilogmed versjonene(2007 vs 2008 f.eks).

Lenke til kommentar
Ang. 1.6D-motoren så synes jeg at Volvo har gjort en skikkelig dårlig jobb med tilpasningen. Jeg har en 307SW med samme motor, og den passer bedre der. Støy- og vibrasjonsdempingen er latterlig dårlig i V50 sammenlignet med 307SW,

Snakker du on 1.6D? 2.0D. Begge modeller?

Endret av osamede
Lenke til kommentar
Denne bør du kanskje kikke på. V50 må oftest inn på verksted av nye biler, og blir i snitt stående lengst. Litt overrasket over hvor mange premiumbiler som kom veldig dårlig på den undersøkelsen.

9586636[/snapback]

Interessant, men det burde vel ikke være et stort problem hvis man bestemmer seg for å lease?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...