Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Smoothwall, kommer ikke på nett.

Anbefalte innlegg

Har satt opp en gammal pc som router med 3 nettverkskort og _programmet_ Smoothwall. Oppsettet ser slik ut:

[speedtouch 546 adsl modem]

|

rød

|

[smoothwall]

|

grønn

|

[switch] -> server - xbox -

|

[WRT54G] -> 2 trådløse laptoper

Men problemet er at jeg ikke kommer meg ut på nettet når det er koblet slik som nå.

Har prøvd diverse ting, koble maskinen rett på grønn uten hjelp, osv osv. Eneste som hjelper er om jeg kobler mcn rett adsl modem, da blir det kontakt.

Adsl-modem har innebygget router.

Endret av everlong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste som hjelper er om jeg kobler mcn rett adsl modem, da blir det kontakt.

Adsl-modem har innebygget router.

9570919[/snapback]

"mcn rett adsl modem" ? Kan du prøve å skrive det der en gang til, for her tror jeg det mangler en del bokstaver ..

Jeg trodde SmoothWall skulle fungere som ruter (bl.a.) og da ville jeg ha satt ADSL-modemet i "bridge mode". (Dvs. koblet ut ruterdelen av det og brukt det som et rent ADSL-modem.)

Hvilken ISP har du, forresten? Telenor?

Og en annen ting; når du har koblet alt opp som på figuren, kan du da "se" SmoothWall fra de andre maskinene i nettverket? Og kan maskinene se hverandre?

Lenke til kommentar

"Eneste som hjelper er om jeg kobler meg rett på adsl modemet" skulle det stå.=)

JA, alt fungerer frem til smoothwall, kan se dem andre og dem kan se meg. HAr prøvd å bytte på static og dhcp på rød sone, uten at det har hjulpet noe. Eneste som jeg stusser litt på er at når jeg kikker på 10.0.0.1(da har jeg koblet meg rett i adsl modemet) er at det står at smootwall er inaktiv, selv om den er koblet til og jeg kan se at det er lys på nettverkskortet og på port1 som smootwall er koblet til.

Jeg har Nextgentel, og jeg vet ikke hvordan jeg setter denne i bridgemode.

info om modemet: speedtouch 546(v6 fw:6.1.4.3)

Endret av everlong
Lenke til kommentar

Da har jeg møtt veggen ...

Jeg vet ikke om NGT eller et eller annet NGT-relatert forum (eller Google) kan hjelpe deg til å få satt rutermodemet i bridge modus.

Jeg vet heller ikke om NGT støtter bruk av andre modem enn de de selv tilbyr, i så fall kunne det jo vært et alternativ å forsøke med et rent ADSL-modem ...

(ca. 500,- kr.?)

Det kan jo også hende at SmoothWall kan settes opp til å fungere mot en annen ruter (den i modemet), men der kan jeg ingenting.

Lenke til kommentar
Men hva slags instillinger har du på smoothwall da, må vel sette opp noe pppoe på den?

9571837[/snapback]

Sa jeg at jeg brukte SmoothWall selv? Det gjør jeg ikke. Jeg har en annen ruter som kjører et eller annet OS som kom ferdig oppsatt på en grå boks. Og der har jeg satt opp PPPoE, ja, noe du vel også må gjøre.

Det som i dag er satt opp i rutermodemet, må du nå sette opp i SmoothWall dersom du setter modemet i bridge.

(Jeg tenkte en gang på å prøve SmoothWall, men jeg kom aldri så langt. Og disken det lå på er forlengst kræsjet.)

Lenke til kommentar

Ok.

Testet først med Speedtouch 546, fulgte denne guiden på ngtforum.net for å få det i bridge mode http://ngtforum.net/viewtopic.php?t=265.

Tok så Kundenummeret - 10000 og +P= P111111 feks. og la inn på username.

Og la inn aktiveringskoden som passord.

post-83693-1190889747_thumb.png

Og så trykker jeg connect på smoothwall, alt som kommer opp da er Dialing.... og slik står det lenge. HAr prøvd alt fra restarter av smoothwall til modemet.

Da er det koblet opp slik:

speedtouch - rød -> smoothwall -> grønn -> min pc

Orange er det ikke noe kabler koblet til.

Har også prøvd med et TopCom Explorer 871BT og da fulgte jeg denne metoden for å få det i bridge http://www.online.no/kundeservice/veiledni...-som-modem.html

Men samme greia funker ikke. Begge disse modemene har stått i bridge mode før og blitt styrt av Linksys WRT54G så skulle vel ikke være noe problem med dem.

Lenke til kommentar

Jeg kan ingenting om SmoothWall, men jeg synes det virker som om den konfig-siden du viser bilde av er beregnet for vanlige telefonlinje-modem, altså oppringt forbindelse. (Dialing mode, computer to modem rate, Modem speaker on, osv.)

ADSL-modemet snakker du jo med over en Ethernet-linje ...

Men det er kanskje bare slik SmoothWall er? En konfig-side som skal kunne håndtere alle slags modem, både ADSL og "vanlige".

Kanskje du burde flytte tråden til en annen kategori og endre tittelen til noe som har med SmoothWall å gjøre? For det er vel linken mellom modem og Smoothwall som er problemet her?

Lenke til kommentar
Noen som bruker smoothwall her og feks speedtouch 546? Jeg får dette ikke til, prøvd det meste føler jeg nå.

9578537[/snapback]

Hvordan har du satt opp Smoothwall'en din da?

Dersom 546'en ikke står i bridge-modus, så må du sette den til å forwarde all trafikk til Smoothwall'en.

Og så tipper jeg at du må sette opp Smoothwall annerledes enn om du har ADSL.

Noe slikt:

(ADSL leverandør) <--> (SpeedTouch 546) <--> (Smoothwall) <--> (LAN)

IP-nettet mellom SpeedTouch'en og Smoothwall vil da være i adresse-området 10.0.0.x (sikkert med en 255.255.255.0 nettmaske).

På LAN-siden av Smoothwall må du velge et annet IP-nett.

Håper dette hjelper litt.

Lenke til kommentar

Jeg har satt opp Smoothwall med 3 soner.

Rød - Internett/PPPoE

Grønn - Lan 192.168.1.* 255.255.255.0

Orange - Lan 192.168.2.* 255.255.255.0

Speedtouchen skal stå i bridge modus ettersom jeg har fulgt den veiledningen på ngtforum og i tillegg har kjørt den i bridge mode før og funket bra da.

Den konfig siden skal være slik, og være beregnet for ADSL http://community.smoothwall.org/forum/viewtopic.php?t=24773

Lenke til kommentar
Jeg har satt opp Smoothwall med 3 soner.

Rød - Internett/PPPoE

Grønn - Lan 192.168.1.* 255.255.255.0

Orange - Lan 192.168.2.* 255.255.255.0

Speedtouchen skal stå i bridge modus ettersom jeg har fulgt den veiledningen på ngtforum og i tillegg har kjørt den i bridge mode før og funket bra da.

Den konfig siden skal være slik, og være beregnet for ADSL http://community.smoothwall.org/forum/viewtopic.php?t=24773

9586454[/snapback]

Rød - Internett/PPPoE kan da aldri være korrekt. Kan du ikke bare sette den til DHCP eller en fast ip-adresse?

Jeg satte opp smoothwall for noen år siden på arbeidsplassen vår, og det fungerte veldig flott.

Lenke til kommentar
Rød - PPPoE er korrekt, hvertfall i forhold til smoothwall sitt forum.

Hmm, jeg lurer litt på det. Jeg tok en kikk på installasjonsveiledningen til SmoothWall Express, og den sier ihvertfall at ADSL kun skal brukes dersom du har et ADSL-modem i maskina di, evt. koblet til med usb. Dersom det kommer Ethernet ut av ADSL-modemet ditt, så skal du bruke "internett" istedet.

Hvilken versjon av Smoothwall er det du bruker?

Ja, ifølge speedtouch så var det koblet opp med PPPoE før jeg satt det i bridge, er jo tilbake som vanlig modem/router nå og jeg ser nå at det fremdeles er PPPoE.

9588381[/snapback]

Ok, hva sier 'pppoe iflist' (evt. bare 'ppp iflist') fra kommando-linja på Speedtouch'en nå da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...