Simen1 Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Jeg kom over denne annonsen der det blant annet står: Fujitsu Siemens Amilo Pi2530, 15.4" WXGAKraftig grafikk, dobbelkjerne prosessor, 1 GB minne og 160 GB harddisk. NÅ: 5.995,- Før: 6.995,- Klikker man inn på spesifikasjoner står det følgende: Grafikk-kontroller: ATI Mobility Radeon HD 2300 med inntil 384 MB HyperMemory - 128 MB I følge denne siden er HD 2300 den svakeste grafikken i hele Mobility Radeon HD 2000-serien. Det finnes sikkert verre eksempler, men dette kan vel kalles villendende reklame? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Slik er ganske så typisk, og det er flere som bruker slik oppblåst skryt. Har sett flere slike. Et av de svakeste skjermkortene på markedet, så står det: Fantastisk 3D ytelse i de seneste spillene. Lenke til kommentar
foffle Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Tja. Tror ikke dette vil kalles villedende reklame rent juridisk. Men for all del, det er ikke pent å påstå at det er kraftig grafikk. For det er det jo ikke. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Hva må til for at det skal kalles villedende reklame da? De påstår jo noe som ikke er sant.. Lenke til kommentar
foffle Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Det er jo en vurderingssak. De har ikke sagt at det er det kraftigste, bare at det er kraftig. Sammenlignet med hva? Ja det er visst spørsmålet... Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Selvsagt står det ikke sammenlignet med hva og i et land hvor man er kjent for å saksøke ræva av hverandre for bagateller, hadde denne teksten vært dekkende nok. Men her i Norge, er det tolkningen av tekster som gjelder. Står det "kraftig", tolkes det blant folk flest at denne grafiske løsningen er blant det bedre på markedet. I det nevnte landet kan man derimot dekke seg bak at "det var ment sammenlignet mot et kort fra'93"... Selvsagt er det tolkning, men brudd på markedsføringsloving dekker også tilfeller som her hvor man gir et solid inntrykk av noe helt annet enn det sannheten her. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2007 Forfatter Del Skrevet 25. september 2007 Zopilote: Så du mener man kan reklamere for en 30 fot båt med 5hk påhengsmotor med ordene "kraftig motor" fordi man kan sammenligne med hva man selv ønsker? F.eks med en melkeskummer. Skal ikke påstanden sees i sammenheng med hvordan den vil oppfattes av potensielle kjøpere? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Sammenlignet med hva? Ja det er visst spørsmålet... 9570850[/snapback] Kanskje de sammenligner med et 5-8 år gammelt integrert grafikkkort fra intel eller noe, thihi.. men for all del, dette ER missvisene, og så til de grader. Men dessverre er jo dette noe de aller fleste gjør, samt stort sett alle skjermkortprodusenter. Du kan ta nesten et hvilket som helst billig skjermkort, og lese bak, og det står "exelent performance in the latest games!" eller lignende. Synd, men sant. burde vært ulovelig spør du meg, men. Lenke til kommentar
foffle Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Ja hvorfor ikke... Det er skittent å gjøre sånt, men jeg ser ikke helt hva man skal gjøre. Så lenge spesifikasjoner er riktig oppgitt har jeg ingen problemer med kreativ markedsføring i prinsippet. Men igjen; det er skittent, og kan kanskje lure folk som ikke vet hva dem skal ha.. Men så er jeg rimelig ekstrem i min avsky for lover og regler, så mine innlegg må gjerne ses i sammenheng med det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå