Gå til innhold

Villedende reklame om kraftig grafikk i bærbar PC?

Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne annonsen der det blant annet står:

Fujitsu Siemens Amilo Pi2530, 15.4" WXGA

Kraftig grafikk, dobbelkjerne prosessor, 1 GB minne og 160 GB harddisk.

NÅ: 5.995,- Før: 6.995,-

Klikker man inn på spesifikasjoner står det følgende:

Grafikk-kontroller: ATI Mobility Radeon HD 2300 med inntil 384 MB HyperMemory - 128 MB

I følge denne siden er HD 2300 den svakeste grafikken i hele Mobility Radeon HD 2000-serien.

Det finnes sikkert verre eksempler, men dette kan vel kalles villendende reklame?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt står det ikke sammenlignet med hva og i et land hvor man er kjent for å saksøke ræva av hverandre for bagateller, hadde denne teksten vært dekkende nok. Men her i Norge, er det tolkningen av tekster som gjelder. Står det "kraftig", tolkes det blant folk flest at denne grafiske løsningen er blant det bedre på markedet. I det nevnte landet kan man derimot dekke seg bak at "det var ment sammenlignet mot et kort fra'93"...

Selvsagt er det tolkning, men brudd på markedsføringsloving dekker også tilfeller som her hvor man gir et solid inntrykk av noe helt annet enn det sannheten her.

Lenke til kommentar
Sammenlignet med hva? Ja det er visst spørsmålet...

9570850[/snapback]

Kanskje de sammenligner med et 5-8 år gammelt integrert grafikkkort fra intel eller noe, thihi.. :p

men for all del, dette ER missvisene, og så til de grader. Men dessverre er jo dette noe de aller fleste gjør, samt stort sett alle skjermkortprodusenter.

Du kan ta nesten et hvilket som helst billig skjermkort, og lese bak, og det står "exelent performance in the latest games!" eller lignende.

Synd, men sant. burde vært ulovelig spør du meg, men.

Lenke til kommentar

Ja hvorfor ikke... Det er skittent å gjøre sånt, men jeg ser ikke helt hva man skal gjøre. Så lenge spesifikasjoner er riktig oppgitt har jeg ingen problemer med kreativ markedsføring i prinsippet. Men igjen; det er skittent, og kan kanskje lure folk som ikke vet hva dem skal ha..

Men så er jeg rimelig ekstrem i min avsky for lover og regler, så mine innlegg må gjerne ses i sammenheng med det :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...