Gå til innhold

Objektiv til Nikon D40

Anbefalte innlegg

Heisan,

Vel, jeg har utrolig lyst på ett nytt objektiv til mitt Nikon D40 kamera, for jeg føler ikke jeg får utnytta kameraet helt ut med kit-objektivet som fulgte med (18-55mm).

Det jeg er litt i tvil om er hva jeg skal kjøpe, og hvor mye bedre resultater jeg faktisk vil kunne oppnå?

Kit-objektivet jeg har nå fungerer veldig bra til halv-macro (eller hva det heter, for den støtter ikke 1:1) og gir fine skarpe bilder på veldig nært hold, men jeg føler den magler en del når det kommer til landskap og bilde av annet enn portretter og macro. F.eks ett bilde av hele rommet mitt, så vil man ikke få skarpe kanter på ting som ligger på gulv, og ellers ting som skap.

Hvor mye bedre resultater kan kameraet gi meg, med ett nytt objektiv?

Tenker på å fi ett par tusen, så blir jo ikke rare greiene jeg kan kjøpe, men enn 2-4 000 eller noe. Aller helst om det finnes noe i 2-2,500 klassen som fungerer bra.

Noen å anbefale? Har lyst på en 55-200 (70-200), men også veldig lyst på f.eks en god 50mm som er lyssterk og skarp. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg egentlig helst vil ha... Så håper dere har noen tips eller litt hjelp å komme med her.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg føler at beskrivelsen av hva du ønsker deg og de objektivene du sier du ønsker deg er stikk motsatt av hverandre. Hverken 50 mm eller 55-200 mm er det jeg tenket på når du sier landskap og "F.eks ett bilde av hele rommet mitt"...

Mulig jeg misforstår deg, men på meg virker det som du ønsker deg en vidvinkel...

Forslag til vidvinkel til rundt 4000:

https://prisguiden.no/product.php?productId=36281

Edit: Foreslo en uten AF på D40, men fjernet den igjen

Endret av JohnMerrick
Lenke til kommentar
I utgangspunktet enig i konklusjonen din, Kjøde, men da må vi huske på at man ikke får AF med kombinasjonene 50mm og D40. Kanskje Sigma kommer med en HSM-versjon av sin 50mm makro.

9586493[/snapback]

Det sier mye om Nikons "objektivpolitikk", når vi sitter og venter på at Sigma skal komme med et fastobjektiv for D40...

Lenke til kommentar

Takk for mye svar her :)

Ja, jeg surra kanskje litt med posten. Jeg liker å ta landskapsbilder, men føler ikke objektivet jeg har nå strekker til (18-55mm), men ikke på brennvidde, men i skarphet. "Hele rommet mitt" er ikke akkurat landskap, men selv da ser jeg at ikke alle objekter blir like skarpe som jeg hadde håpt på. Macro serimot, der er jeg veldig fornøyd til å bare være ett kit objektiv. :)

Jeg vil i bunn og grunn både ha vidvinkel, macro 1:1, tele, og portrett (50mm), men har langt ifra råd til alt dette... Problemet er da å velge hva jeg bruker mest, men det vet jeg ikke.. =/ Macro klarer jeg med objektivet jeg alt har foreløpig, så det utelukkes... Portrett går greit det også, for det er nærme nok til å gi fine skarpe bilder, men når det kommer til landskap, eller generellt sett bilder av større scener så rekker det ikke helt opp, og det er litt kjipt... Og samtidig mangler jeg litt tele for å få med detaljer på avstand. Men jeg er ikke fan av stativ, så noe serlig tele er vel ikke vits da kanskje?

Mulig det er en vidvinkel jeg leter etter... Har egentlig ikke tenkt på på vidvinkel før du sa det nå...

Skal ta og surfe litt rundt å se hva jeg egentlig har lyst på! :)

Men takk for noen gode forslag.. Vært borti den 55-200 fra nikkor, og den 50mm, og vurdert de begge, for de gir mye til prisen... Så skal ha det i bakhodet :)

Kom gjerne med innspill eller gode forslag :)

Lenke til kommentar

Sigma sin 10-20 mm har HSM og kan vel derfor benyttes av D40. OBS, en del distorsjoner som kan være vrien å rette opp etter min mening. De som bruker DxO Optics mener disse distorsjonene enkelt kan rettes opp. Har du en del spenn kan du se nærmere på Nikon 12-24 mm. Tokina 12-24 har vel ikke fokusmotor i objektivet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan noen bekrefte at Tokina AF 12-24mm f/4 AT-X DX ikke har fokusmotor?

Hvilken benevnelse bruker hhv. Tokina og Tamron på innebygd fokusmotor? (Slik som Sigma bruker HSM og Nikkor AF-S)

Såvidt jeg vet, så er det ingen av Tokina og Tamron's objektiver for Nikon som har innebygd fokusmotor. Kun Canon utgavene.

Tom

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet, så er det ingen av Tokina og Tamron's objektiver for Nikon som har innebygd fokusmotor. Kun Canon utgavene.
Dette er fordi Canon aldri har hatt fokusmotor i sine hus. Nikon har derimot helt nylig lansert kamera uten fokusmotor (D40 og D40x) og Sigma, Tamron og Tokina henger derfor litt etter når det gjelder fokusmotor i sine Nikon-utgaver.

Sigma ser ut til å være den første som lanserer dette. Tamron er på vei. Kan ikke være så vanskelig å implementere, ettersom alle tre har hatt det i alle sine Canon utgaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...