morgan_kane Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) kan noen si meg nytige fakta om fettstoffer som jeg kan ta med i en power point presentasjon. kan noen eventuelt gi meg noen linker til nettsider om naturfag. Endret 25. september 2007 av morgan_kane Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 http://no.wikipedia.org/wiki/Fett Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 jeg har allerede sjekket wikipedia... flere forslag? Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 (endret) finnes det en video med fakta om fett? jeg tenkte jeg kunne ta det med i presentasjonen min. hvilke sykdommer er knyttet til fedme? Endret 26. september 2007 av morgan_kane Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 http://www.lhl.no/portal/page?_pageid=513,...§ionId=2166 Lenke til kommentar
Deem Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Se i naturfagboka di... Nevn noe om hva slags mat som inneholder fett (hva slags) og molekylene som fett er laget av og hvordan de er satt sammen, typer fett (umettet og mettet), hva vi trenger fett til, hva kan skje om vi spiser for mye fett. Hva som skjer om vi spiser for lite/for mye kolesterol, hvorfor vi trenger kolesterol og lignende... Du kan se på lokus.no men der koster det vel penger, se om du finner noe på propaganda.net, prøv også ikkepedia... Der finner du sikkert noe morsomt du kan vise på slutten (litt humor slår ofte godt an)... Lenke til kommentar
clfever Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Kan noen her si meg hva forbindelse, grunnstoff og mineraler er? Endret 26. september 2007 av Kunglao Lenke til kommentar
Deem Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Grunnstoff er f.eks. Karbon, Hydrogen, Oksygen osv... Mineraler er næringsstoffer som kroppen er avhengige av, noen mer enn andre... Forbindelser er vel enten det som binder noe sammen eller knyttet til noe. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Kan noen her si meg hva forbindelse, grunnstoff og mineraler er? 9582079[/snapback] Et grunnstoff er et stoff som ikke er oppbygd av andre stoff. Det består av ett eller flere like grunnstoffatomer, med et bestemt atomnummer. Alle andre stoffer er sammenbindinger av grunnstoffatomene, i f.eks. molekyler eller salter. Natrium og klor er eksempler på to grunnstoff. Disse to kan gå sammen og danne en ionebinding seg i mellom, og bli det vi kjenner som bordsalt eller "vanlig" salt (natriumklorid.) Bordsaltet er ikke et grunnstoff, fordi det består av to forskjellige grunnstoff, natrium og klor. En forbindelse, hvis du mener kjemiske forbindelser, er en "sammenkobling" av atomer til større elementer. Vann er f.eks. et molekyl bestående av ett oksygenatom og to hydrogenatom, med forbindelser seg i mellom, slik at de til sammen blir et nytt stoff med nye egenskaper. Et mineral er naturlige krystalliserte forekomster av slike kjemiske forbindelser mellom grunnstoffer. De kan være oppbygd på forskjellige måter og av forskjellige stoff; de kan f.eks. være salter eller sulfider (svovelforbindelser). EDIT: Ser at dette kanskje var i litt feil sammenheng, og da er dette kanskje ikke helt ideelle forklaringer. Du er kanskje ute etter disse begrepene i sammenheng med mat, næring, osv. Du får se i naturfagboken din. Endret 26. september 2007 av Jaffe Lenke til kommentar
clfever Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Hei, bare lurte på hva menes med "kitte sammen" -Varmen og trykket vil kitte sammen de opprinnelige lagene av løsmasser. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Kitt er en form for sparkel/lim om jeg husker riktig... Det er btw off-topic... Endret 26. september 2007 av snillest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå