Gå til innhold

Bruker du 32bit eller 64bit Linux?

Simen1

Bruker du 32bit eller 64bit Linux mest?  

184 stemmer

1. 1. Bruker du 32bit eller 64bit Linux mest?

• Jeg bruker 64bit Linux (og følgelig 64bit CPU)
      38
    • Jeg bruker 32bit Linux selv om jeg har 64bit CPU
      84
    • Jeg bruker 32bit Linux på en CPU som ikke har 64bit
      62

Anbefalte innlegg

Kjører en 64-bit installasjon og resten i 32-bit. Ndiswrapper fungerer ikke optimalt ihvertfall, noen ganger går det ikke å trykke på tinge. Synd at man har blitt så avhengig av adobe flash player på nettet. Det er jo så sinnsykt ressurskrevende. Noen som veit hvordan de løser det med flash på 64-bit windows?

Edit : Mente så klart ikke ndiswrapper. Mente nspluginwrapper :)

Endret av rocknrolf77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har antatt, og tror fortsatt, at man er nødt til å ha dobbelt sett av delte "biblioteker" for å beholde bakoverkompatibilitet på et 64-bits operativsystem. I tillegg må man ha drivere, og da er det spesielt grafikkort som er vesentlig.

Er det noen som kan utdype ift. hvilke implikasjoner dette kan få hvis man ønsker å kjøre en del proprietære og "frie" programmer som ikke er tilpasset 64-bits OS?

Lenke til kommentar

Det ser ut som det blir ca. 80-20 i pollen, hvilket er overraskende mye 64-bit. Jeg trodde det ville være mindre enn 10% 64-bit-brukere. Men pollen er vel ung ennå.

Selv bruker jeg 32-bits Ubuntu og har ikke mye valg, siden prosessoren ikke har støtte for 64-bit. Men selv om jeg hadde hatt en ny prosessor, tror jeg at jeg ville avventet å kjøre 64-bits Linux.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg lagt inn ubuntu gutsy 64 bit og jeg må si at så langt føles det meget merkbart fortere. Alle trykk man gjør er mer responsive og apt-get/synaptic går lynfort. Har ikke hatt nevneverdige problemer enda, annet enn med mp3 codecen, som skurrer noe (betyr lite, siden mesteparten av min musikk er i flac), noe jeg misstenker er mer et beta problem enn et 64 bits problem.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bruker 64-bits Gutsy nå KUN fordi Creative har gitt drivere* kun til 64-bits Linux (X-fi). Synd at ikke Adobe/Macromedia ikke kan få ut fingeren å lage en flashplayer for 64-bits Linux OS.

*=Hvis det kan kvalifiseres som drivere.

Endret av Submoose
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bruker 64bits Fedora 8 og Windows XP Pro x64.

Noen problemer med 64bit i fedora 8 i forrhold til fedora 7. Som feks mer knøing med og få flash til og fungere + enkelte progs jeg liker og bruke som Stellarium og googleearth.

Men det kommer vell seg kanskje.

XP Pro x64 viser seg ikke og være så dumt. Plages ikke med drivere. (jeg har ikke scanner/skriver og webcam, aner ikke om slike drivere finnes, men det gjør det vell).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...