Gå til innhold

Hva betyr dette skiltet?

Ekko

Anbefalte innlegg

Er et skilt der jeg bor som det finnes ulike tolkninger på. Hvordan mener du det skal leses?

post-31177-1190706442_thumb.jpg

Min versjon, gjør opp din egen mening før du leser denne:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Innkjøring forbudt for bil/sykkel, alle dager mellom 14-10. Alltid tillatt for buss/taxi.

Oversatt: Du har ikke lov til å kjøre inn hit, med mindre klokken er mellom 10.00 og 14.00 eller du er enn buss/taxi.

Dvs feks kl 13.35 på en hvilken som helst dag har du lov til å kjøre inn her med vanlig personbil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det betyr innkjøring forbudt for motorvogn ikke bil/sykkel, men ellers har du rett.

men ser ikke helt hva det er å tolke?

9569224[/snapback]

Enig. Det ser ganske utvetydig og greit ut for meg også.

Ekko: Hvilke andre tolkninger finnes det der du bor?

Lenke til kommentar
Ekko: Hvilke andre tolkninger finnes det der du bor?

9569249[/snapback]

Kort fortalt har jeg knapt sett en eneste personbil kjøre inn der noen gang, til tross for at det er en ganske grei snarvei. Selv har jeg heller aldri kjørt inn der før jeg nylig begynte å lese skiltet skikkelig.

Lenke til kommentar
Kort fortalt har jeg knapt sett en eneste personbil kjøre inn der noen gang, til tross for at det er en ganske grei snarvei.

Hehe, sikkert fordi folk blir engstelige når de ser det store forbudsskiltet, og ikke tar seg tid til å lese tidsbegrensningen under.

Synes forøvrig det virker ganske spesielt at det bare er lov å kjøre inn dit mellom 10-14 alle dager. Hva er liksom motivasjonen for det? Om man stengte gaten for privatbiler i rushtiden på hverdager så kunne jeg forstått det, men mellom kl. 10-14 alle dager? Er dette i Bergen tilfeldigvis? Norges ukronede idiothovedstad hva gjelder bilpolitikk, eller mangel på sådan? Mener å huske at jeg har sett et slikt skilt der nemlig :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Forbudsskilt kombinert med tidsanvisning betyr at det er forbudt i perioden som er oppgitt. I dette tilfellet er det IKKE lov for motorvogn å ferdes på den aktuelle veien mellom kl. 10 og 14, alle dager. Buss og taxi er dog unntatt for forbudet.

Lenke til kommentar
Forbudsskilt kombinert med tidsanvisning betyr at det er forbudt i perioden som er oppgitt. I dette tilfellet er det IKKE lov for motorvogn å ferdes på den aktuelle veien mellom kl. 10 og 14, alle dager. Buss og taxi er dog unntatt for forbudet.

9569511[/snapback]

Da har du kommet fram til samme konklusjon som alle vi andre, bortsett fra at tidsanvisningen er kl. 14-10, og et forbud interessant nok altså gjelder hele døgnet med unntak av kl. 10-14.

Lenke til kommentar
Er dette i Bergen tilfeldigvis? Norges ukronede idiothovedstad hva gjelder bilpolitikk, eller mangel på sådan? Mener å huske at jeg har sett et slikt skilt der nemlig  :D

Bingo. Skiltet står i Kaigaten, først et helt likt skilt oppe ved togstasjonen, men da med et "200 m" skilt på bunnen. Deretter, 200 meter senere, kommer dette skiltet.

Etter å ha googlet litt:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hor...nd/3017936.html

Uten at dette skiltet er det verste i så måte synes jeg synd på alle turistene som kommer til bergen i bil om sommeren. Byen er ikke stor, men er du litt uoppmerksom og svinger feil, feks ved torget, må du rundt hele byn for å komme tilbake der du var.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Er et skilt der jeg bor som det finnes ulike tolkninger på. Hvordan mener du det skal leses?

9569179[/snapback]

"Underskiltet angir at hovedskiltet bare gjelder i det eller de tidsrom som er angitt med klokkeslett."

Kilde: Statens Vegvesen (http://www.vegvesen.no/vegskilt/underskilt/index.stm)

Altså velger jeg å tolke den dithen at det er forbudt å kjøre inn for motoriserte kjøretøy mellom klokken 14 og 10 (altså ettermiddag, kveld og natt). Buss og taxi kan kjøre når de vil.

Synes forøvrig det virker ganske spesielt at det bare er lov å kjøre inn dit mellom 10-14 alle dager. Hva er liksom motivasjonen for det? Om man stengte gaten for privatbiler i rushtiden på hverdager så kunne jeg forstått det, men mellom kl. 10-14 alle dager?

9569461[/snapback]

Legg merke til rekkefølgen som det står i, 14-10, ikke 10-14. Det er altså forbudt å kjøre inn klokken 14, 15, 16, 17, ... osv ... 07, 08, 09, 10. Ikke klokken 10, 11, 12, 13, 14 som noen tolker det som.

EDIT: Kjørelæreren min er enig med meg i denne tolkningen :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Synes forøvrig det virker ganske spesielt at det bare er lov å kjøre inn dit mellom 10-14 alle dager. Hva er liksom motivasjonen for det? Om man stengte gaten for privatbiler i rushtiden på hverdager så kunne jeg forstått det, men mellom kl. 10-14 alle dager?

9569461[/snapback]

Legg merke til rekkefølgen som det står i, 14-10, ikke 10-14. Det er altså forbudt å kjøre inn klokken 14, 15, 16, 17, ... osv ... 07, 08, 09, 10. Ikke klokken 10, 11, 12, 13, 14 som noen tolker det som.

Ja det er jo nettopp det jeg synes er så spesielt, at man bare har lov til å kjøre gjennom der i fire av døgnets timer, og det midt på dagen. Alle andre tider er det forbudt, selv i helgene.

Lenke til kommentar

post-31177-1190706442_thumb.jpg

Min versjon, gjør opp din egen mening før du leser denne:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Innkjøring forbudt for bil/sykkel, alle dager mellom 14-10. Alltid tillatt for buss/taxi.

Oversatt: Du har ikke lov til å kjøre inn hit, med mindre klokken er mellom 10.00 og 14.00 eller du er enn buss/taxi.

Dvs feks kl 13.35 på en hvilken som helst dag har du lov til å kjøre inn her med vanlig personbil.

9569179[/snapback]

Ah. Kaigaten, har kjørt der mange ganger med lastebilen etter klokka 14 uten å bli stoppet av politi, selv om de har sett det..

Lenke til kommentar
Jeg kan se en mengde gode grunner til å gjøre det slik. I den perioden er det f.eks. ikke morgen/ettermiddagsrush, så det blir ikke kø som stopper bussene. I tillegg får man konsentrert trafikken slik at de som evt. bor der blir minst mulig forstyrret resten av døgnet.

9593990[/snapback]

Hehe. Ser ikke helt at "kveldsrushet" klokken ni om kvelden, eller søndag morgen for den saks skyld, skaper problemer for bussene. Ei heller bor det spesielt mange mennesker akkurat der, i forhold til andre steder i byen der man kan ferdes døgnet rundt. Hadde det vært innkjøring forbudt mellom kl. 07-09 og 14-18 på hverdager, for eksempel, så kunne man jo forstått det, men dette skiltet er bare vissvas såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...