Magnusha Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) Hei! Diriver å ser litt på blits til mitt Nikon D50 kamera. Har sett litt på Sigma Electronic Flash EF-500 DG ST. Hvordan er denne? Ser at den ikke er så dyr, men er det noe å satse på? Har også sett litt på Tamron 70-300mm, er denne en ok linse til en nybegynner? Takker for alle svar! Endret 25. september 2007 av Magnusha Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Har ingen erfaring med noen av de, men her er en ganske lang tråd om tamronen https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=741665&hl= Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) Legg på noen hundrelapper og få deg en EF-500 DG Super. ST-varianten mangler bla. display på baksiden, noe som gjør den mye mer klønete å jobbe med. Telezoom skal jeg ikke mene så mye om, men mange nybegynnere går i baret ved å tro at lang tele er det eneste saliggjørende - i realiteten kan det fort være at det er mye annet du ville hatt mye større nytte av. Endret 25. september 2007 av Anew Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 25. september 2007 Forfatter Del Skrevet 25. september 2007 Hva er det som gjør den så klønete å jobbe med? Det er jo litt forskjell i pris da. Er det kun at det ikke er display som er forskjellen? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) Hva er det som gjør den så klønete å jobbe med? Det er jo litt forskjell i pris da. Er det kun at det ikke er display som er forskjellen? 9569870[/snapback] Ifh. klønete, så styres blitzens modus med en bryter bakpå. Det gir naturligvis færre innstillingsmuligheter. DG-500 ST støtter heller ikke "rear curtain slow sync" (puh! ), noe som er ganske vesentlig når du blir en litt mer avansert blitzbruker. Eksempel på front sync, som er alt du får med ST: ...det ser ut som om bilen rygger, mens den i virkeligheten kjører forover... Det du vil ha er rear sync: ...så får man fart i bildet. Dette er veldig enkelt å få til - D50'en din gjør dette mer eller mindre automatisk om du setter blitzen i "slow rear". Edit: Ikke mine bilder - jeg har rappa dem herfra: http://www.digitalsecrets.net/ItsCanon/350DeBook.html Endret 25. september 2007 av Anew Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Legg på noen hundrelapper og få deg en EF-500 DG Super. ST-varianten mangler bla. display på baksiden, noe som gjør den mye mer klønete å jobbe med. Telezoom skal jeg ikke mene så mye om, men mange nybegynnere går i baret ved å tro at lang tele er det eneste saliggjørende - i realiteten kan det fort være at det er mye annet du ville hatt mye større nytte av. 9569157[/snapback] Godt innlegg, både mht rådet om blits og kommentaren om telezoom. Det er veldig greit med display på blits hvis litt avansert bruk er på menyen. Det er mye enklere å holde oversikt over innstillinger. At billigversjonen i tillegg har nedsatt funksjonalitet gjør valget enkelt for meg. Prisforskjellen mellom ST og DG Super er stor i prosent, men prisene er uansett lave på begge to. Det som det du skriver om telezoom blir for sjelden poengtert, og kanskje det delvis er min feil. Det er jo "min jobb" skrive slike kommentarer, he he. Fint at du fikk med det poenget, Anew Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Det som det du skriver om telezoom blir for sjelden poengtert, og kanskje det delvis er min feil. Det er jo "min jobb" skrive slike kommentarer, he he. Fint at du fikk med det poenget, Anew 9586241[/snapback] Når de gamle svikter, må nye og yngre krefter trå til, vet du. Det er ikke så mange tråder av typen "billig telezoom til nybegynner" jeg orker å engasjere meg i lenger, men jeg prøver i det minste å slippe denne biten med kunskap, basert på egen bitter erfaring, i de få trådene jeg blander meg opp i. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Legg på noen hundrelapper og få deg en EF-500 DG Super. ST-varianten mangler bla. display på baksiden, noe som gjør den mye mer klønete å jobbe med. Telezoom skal jeg ikke mene så mye om, men mange nybegynnere går i baret ved å tro at lang tele er det eneste saliggjørende - i realiteten kan det fort være at det er mye annet du ville hatt mye større nytte av. 9569157[/snapback] Gamlefar, for 999,- er Tamronen et røverkjøp! Ikke si at bildene jeg har tatt med objektivet ikke går god for prisen(?)! Lenke til kommentar
archanios Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Det er ikkje ein dårleg pris for objektivet, men spørsmålet som vart tatt opp lenger oppe i tråden gjaldt vel meir om han har definert bruksområdet sitt, slik at trådstartar veit at det er telezoom han skal ha. I så fall så kan den vere eit godt valg. Kan også anbefale den litt dyrare blitsen. Har den sjølv og er hittil godt fornøgd. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Legg på noen hundrelapper og få deg en EF-500 DG Super. ST-varianten mangler bla. display på baksiden, noe som gjør den mye mer klønete å jobbe med. Telezoom skal jeg ikke mene så mye om, men mange nybegynnere går i baret ved å tro at lang tele er det eneste saliggjørende - i realiteten kan det fort være at det er mye annet du ville hatt mye større nytte av. 9569157[/snapback] Gamlefar, for 999,- er Tamronen et røverkjøp! Ikke si at bildene jeg har tatt med objektivet ikke går god for prisen(?)! 9589805[/snapback] Jeg tror nok ikke Anew har noe spesielt i mot den Tamron-zoomen. Jeg oppfattet det mer som en generell betraktning, for i så måte er den udiskutabelt presis. Altfor mange nybegynnere tror at det er lang tele som er tingen, og mange av dem opplever at det langt fra var noe de hadde behov for i etterkant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå