Gå til innhold

Fra 32-bit til 64-bit - Vista

Lommiss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror faktisk du må installere Windows på nytt for å gå fra 32-bit til 64-bit. Med mindre du har kjøpt en retail-versjon må du vel kjøpe ny lisens også.

Det er nesten ingen forskjeller mellom 32-bit og 64-bit, det viktigste er at du får utnyttet mer minne og at alle drivere må være 64-bit.

Lenke til kommentar

Det er vel for 'folk flest' ingen betydelige gevinster ved å gå for 64-bit istedet for 32-bit Vista nå idag.

Såsant du ikke på død og liv må ha de resterende 700MB minne tilgjengelige da.

Men spørsmålet du bør stille deg er hvor ofte du egentlig maxer ut RAMbruken idag. Er det aldri/ekstremt sjelden så er det vel neppe bryet verdt å bytte til 64-bit

Lenke til kommentar

Kan jo snu det på hodet og si at det ikke er noen særlig betydelige gevinster ved å gå for 32-bit over 64-bit heller ;)

Det finnes jo allerede et spill (Supreme Commander) som kan prøve å adressere mer enn 2 GiB minne under Vista hvis man har et skjermkort med mye RAM. Nå er ikke Supreme Commander "large adress aware" (det burde vært det), men det er nok ikke lenge før folk må begynne å tweake minneinstillingene i 32-bit windows for å kunne kjøre nye spill på høye innstillinger. Det slipper man unna med 64-bit.

Lenke til kommentar
Ser at PC-en min bare kjenner igjen 3,5GB av rammen, selv om jeg har innstalert 4GB... Så da lurer jeg på hvordan jeg lettest mulig kan få oppgradert til 64-bit versjonen, og hva som er forskjellen?

9568766[/snapback]

Er nok ikke mulig å oppgradere, så en full reinstall er ikke til å komme utenom.

Lenke til kommentar

Det jeg snakker om er om man i 32-bit windows har /3GB satt i boot.ini (er et annet flagg en annen plass i Vista, men prinsippet er det samme) så må alikevel et program ha satt et /LARGEADDRESSAWARE-flag for å kunne addressere 3 GiB i stedet for de vanlige 2 GiB. I 64-bit versjoner slipper man å sette et /3GB flagg i boot.ini, og slipper også unna eventuelle problemer med for lite kernel-minne pga. dette flagget.

Som sagt har spillet supreme commander problemer med akkurat dette, men hadde utviklerne gjort en litt bedre jobb på dette punktet ville det ikke vært noen slike problemer på 64-bit-versjoner av Windows. Og med mindre det plutselig blir stopp i økende minnebruk i spill så vil 32-bit uansett veldig snart begynne å slite.

Edit: Anandtech har en sere artikler om problemet: 1, 2, 3.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Kan jo snu det på hodet og si at det ikke er noen særlig betydelige gevinster ved å gå for 32-bit over 64-bit heller ;)

9570837[/snapback]

Helt enig. 64-bit er fremtiden, så såfremt Vista 64-bit fungerer problemfritt på ens eget system ser jeg få grunner til å velge 32-bit lenger (om man ikke har spesielle behov som 16-bit programvare eller lignende).

Lenke til kommentar
Det jeg snakker om er om man i 32-bit windows har /3GB satt i boot.ini (er et annet flagg en annen plass i Vista, men prinsippet er det samme) så må alikevel et program ha satt et /LARGEADDRESSAWARE-flag for å kunne addressere 3 GiB i stedet for de vanlige 2 GiB. I 64-bit versjoner slipper man å sette et /3GB flagg i boot.ini, og slipper også unna eventuelle problemer med for lite kernel-minne pga. dette flagget.

Som sagt har spillet supreme commander problemer med akkurat dette, men hadde utviklerne gjort en litt bedre jobb på dette punktet ville det ikke vært noen slike problemer på 64-bit-versjoner av Windows. Og med mindre det plutselig blir stopp i økende minnebruk i spill så vil 32-bit uansett veldig snart begynne å slite.

Edit: Anandtech har en sere artikler om problemet: 1, 2, 3.

9573657[/snapback]

/LARGEADDRESSAWARE tenker du sikkert på compiler switchen til Visual C++

Det denne gjør, er å sette IMAGE_FILE_LARGE_ADDRESS_AWARE bitet til 1.

Et 32-bit program som er merket med Large address aware, kan bruke opp til 4 GB RAM i 64-bit windows.

I 32-bit windows, kan det addressere opp til 3 GB.

Men jeg mente at det var et verktøy for å sette dette bittet i programmer....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...