Gå til innhold

SB-800 til Nikon d40?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har bare et spørsmål. Er denne blitzen full kompatibel med nikon d40? Noe man blir "handicappet" med siden det er nikon d40?

Du mister mulighet for trådløs blitz uten ekstrautstyr, meget nyttig, men ikke livsviktig. Ellers er den fullt kompatibel med D40.

Eneste er muligens at den blir litt "overtung", D40 er et lite og lett kamerahus og SB-800 er nokså stor og tung, så balansen blir ikke allverdens, så med mindre du virkelig trenger lysstyrken til SB-800 vil kanskje SB-600 være et bedre alternativ i så måte. Selv har jeg Sigma EF 500 DG Super, og den er nesten litt i tyngste laget på en D70s. Det går helt greit, men med et såpass mye mindre og lettere kamerahus, og en enda større (og litt tyngre) blitz, er jeg ikke sikker på at det er like behagelig i bruk... Ikke for å skremme, men du bør i hvert fall prøve det i praksis, evt. kjøpe på nettbutikk med angrerett.

Lenke til kommentar

Sammenlignet med Sigma EF-500 DG er SB-800 en kompakt liten miniblitz! Jeg har begge, og Sigmaen er enorm sammenlignet med SB-800. Vekten er vel omtrent den samme. Ellers er det som k-ryeng sier - D40 kan ikke styre en SB-800 trådløst, men det er alt du "mister".

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Sammenlignet med Sigma EF-500 DG er SB-800 en kompakt liten miniblitz! Jeg har begge, og Sigmaen er enorm sammenlignet med SB-800. Vekten er vel omtrent den samme.

SB-800 er i hvert fall noe tyngre (riktignok bare snakk om 25 gram, eller en 7-8% da, men vi snakker jo også om et kamerahus som er over 100 gram lettere i tillegg).

Uansett ville jeg prøvd SB-800 på D40 før jeg bestemte meg, for å avgjøre om balansen når man holder kameraet med påmontert blitz er OK. Påpeker at jeg ikke er sikker på at det er et problem, men at det kan være.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
har bare et spørsmål. Er denne blitzen full kompatibel med nikon d40? Noe man blir "handicappet" med siden det er nikon d40?

Du mister mulighet for trådløs blitz uten ekstrautstyr, meget nyttig, men ikke livsviktig. Ellers er den fullt kompatibel med D40.

Eneste er muligens at den blir litt "overtung", D40 er et lite og lett kamerahus og SB-800 er nokså stor og tung, så balansen blir ikke allverdens, så med mindre du virkelig trenger lysstyrken til SB-800 vil kanskje SB-600 være et bedre alternativ i så måte. Selv har jeg Sigma EF 500 DG Super, og den er nesten litt i tyngste laget på en D70s. Det går helt greit, men med et såpass mye mindre og lettere kamerahus, og en enda større (og litt tyngre) blitz, er jeg ikke sikker på at det er like behagelig i bruk... Ikke for å skremme, men du bør i hvert fall prøve det i praksis, evt. kjøpe på nettbutikk med angrerett.

9568968[/snapback]

Hjertelig takk k-ryeng.

Men hva trengs for å styre blitzen trådløst da?

Hmm..ja jeg tror jeg skal sjekke blitzen i butikkene først ja. Forresten, ja kanskje sb-600 er bedre, men er litt redd for at det ikke gir full styrke på blizen i forhold til i 800.

Lenke til kommentar

SB 600 er nok mer enn kraftig nok til de flestes bruk, i hvertfall til mitt bruk. Det er også mer passende til D40, siden du men D40 ikke kan utnytte funksjonen for trådløs styring av blitsen.

Alternativet når du bruker D40 er å bruke kabel til blitsen, evt kjøpe et sett med sender av signaler (hvis du velger SB 800). Det siste er en relativt dyr løsning, så jeg synes det er bedre å velge SB 600 og kabel i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Og kan noen fortelle meg hva slave og master er på blitz og sånnt? har søkt på forumet men finner ingen forklaring.

9568571[/snapback]

Hvis du ønsker å bruke flere blitzer er den ene "master" og styrer de andre "slavene". De avanserte blitzene har gjerne dette innebygget slik at du f.eks kan bruke den innbygde blitzen som master og trigge den andre.

Den kan da enten reagere på blinket eller av andre signaler.

Nikon sitt system er jo ganske avansert med trådløs styring, hvis huset støtter det, men du får også separat sender. Da slipper du å måtte fyre av et blink på kameraet for å styre slavene, for det er jo ikke alltid ønskelig.

Her er det mye nyttig info og eksempler på hva som er mulig hos Nikon:

Nikon SpeedLight system

Lenke til kommentar
Nikon sitt system er jo ganske avansert med trådløs styring, hvis huset støtter det, men du får også separat sender. Da slipper du å måtte fyre av et blink på kameraet for å styre slavene, for det er jo ikke alltid ønskelig.

9586255[/snapback]

Husk at både SB-800 og Sigma EF-500 DG Super kan fungere som commander (som det heter på Nikonesisk - master er litt "gammeldags", og refererer til dumme, manuelt innstillte blitzoppsett) selv om de står på en D40. SB-600 kan da styres trådløst også fra D40.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

takk for svar alle sammen.

Alternativet når du bruker D40 er å bruke kabel til blitsen, evt kjøpe et sett med sender av signaler (hvis du velger SB 800)

Hva heter denne signal dingsen da? må søke etter den på google..

og hva heter kabelen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...