Gå til innhold

Effektiv nettside-drift uten publiseringsløsning?

Anbefalte innlegg

Jobber med en statisk nettside som ikke benytter noen publiseringsløsning. Det er en for omfattende jobb å skulle paste alt av innhold inn i en ny publiseringsløsning. I dag bruker jeg litt CSS og inkluderer felles html-kode med requre(). Jeg bruker ellers en klassisk folder- og filstruktur og ingen databasesøtte. Jeg bruker XAMPP til å holde styr på en offline versjon av nettsiden. Filene redigerer jeg offline med en Notepad++ -liknende editor og laster de så filene manuelt opp på serveren til nettsiden.

Noen som har erfaring med hvordan man kan redigere og publisere nytt innhold med en slik gammeldags nettsidestruktur på en effektiv måte?

Noen som har gode erfaringer med et ftp synkroniseringsprogram som kan synkronisere filene fra desktop med serveren sine filer og mapper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke bruke et includescript da? Da trenger du bare a tenke pa at teksten pa den og den siden, skal inn i den og den filen. Sa inkluderer du hvlike filer etter hvilke URL det er.

Sjekk ut Morten sitt includescript.

Ellers sa skjonte jeg det ikke helt. Jeg ville ikke satset pa syncronisering, med mindre det er flere som laster opp uavhengig av deg. Sa det kan vaere din versjon er eldre enn den som er online.

Men jeg ville tenkt pa a lagre all informasjonen i databasen.

Hadde ikke vaert sa vanskelig a lage et enkelt script.

Lenke til kommentar

Takk for svar, Ståle. Jeg bruker include() / require() for å sette inn header og footer og definerer standardfontene i CSS slik at jeg bare trenger å skrive inn enkel html-kode som <H1> og <P> utover selve artikkelteksten. Men det tar jo litt ekstra tid å passe på at artiklene linker korrekt til hverandre.

Ved bruk av en publiseringsløsning blir oppdatering av artikler, skriving av nye artikler og linking artikkelsidene imellom håndtert effektivt. Ut over dette savner jeg ikke en publiseringsløsning.

Snuser derfor nå litt etter tips om hvordan andre vedlikeholder slike statiske sider. Er det andre her inne som tviholder på gammel nettsidestruktur uten bruk av publiseringsløsnsing? Tenkte f.eks. at kanskje et ftp synkroniseringsprogram kunne forenkle opplasting av filer til server. Er det kun publiseringsløsninger som gjelder i dag?

Ståle eller andre: Har dere en link til et eksempel på et slikt enkelt databaseskript som du nevner du ville brukt? Kjenner noen til et enkelt publiseringsløsning som lar seg greit kombinere med andre klassiske statiske sider på samme nettsted?

Lenke til kommentar

hva med å redigere ftp'en direkte? (du bør ta backup regelmessig da)

jeg bruker webdrive, som er et greit program for dette. støtter ftp, webdav...osv.

den har også støtte for synkronisering

webdrive oppretter en egen hdstasjon i windows, så ftp'en eller webdav'en ser ut som en helt vanlig hd... hvis du endrer en fil der, så lastes den endringene automatisk opp på nett siden. men vær obs på å cleare cachen hvis du bruker webdrive på flere maskiner til å redigere innholdet.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Takk for tipset om WebDrive. Jeg har testet ut programmet, og det var deilig og samtidig litt skummelt å ha serverfilene så naturlig på en egen drive på maskinenen.

Har testet ut flere ftp synkroniseringsprogrammer, men finner ingen som gjør nytten smertefritt. Har kommet på en mulig løsning der jeg synkroniserer htdocs-mappen i XAMPP med "Sync Now" til driven til "WebDrive FTP Client", som så oppdaterer filene mot serveren. Litt mange steg, men jeg tror det kan gå effektivt. Kanskje jeg senere kan bruke kun WebDrive. Men det er jo dette med forhåndstesting av det du smeller ut på serveren.

Tar gjerne imot flere effektivitetstips eller tanker om nødvendigheten av å bruke publiseringslønsinger på større nettsider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...