Gå til innhold

Kristen nedgang i Norge?

Anbefalte innlegg

Problemet er at et stort flertall av det norske folk er medlemmer av statskirken uansett, enten grunnet latskap, uvitenhet, tradisjon eller press.

(Det er basert på mine personlige erfaringer, jeg har ingen fakta å støtte opp disse påstandene med, bortsett fra mine egne erfaringer med nesten hver eneste ateist jeg kjenner.)

Endret av teletubbiekid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er at et stort flertall av det norske folk er medlemmer av statskirken uansett, enten grunnet latskap, uvitenhet, tradisjon eller press.

9582839[/snapback]

Det er vel egentlig kirken som er synderen her, ikke medlemmene. Så godt som alle blir jo meldt inn ved fødselen, entet de vil eller ikke, og om man melder seg ut skal man ikke se bort ifra at man etter noen år er tilbake på listen deres over medlemmer i statskirken.

Lenke til kommentar
Det er vel egentlig kirken som er synderen her, ikke medlemmene. Så godt som alle blir jo meldt inn ved fødselen, entet de vil eller ikke, og om man melder seg ut skal man ikke se bort ifra at man etter noen år er tilbake på listen deres over medlemmer i statskirken.

9586630[/snapback]

De har da ikke lov til å melde inn folk på nytt når de har gjort det klart og tydelig at de ikke ønsker å være medlemmer?! Er det noen innenfor kirken man kan anmelde hvis de gjør det?

Og er det noen offisiell liste på nettet hvor det står oppført alle deres medlemmer?

edit: leif

Endret av teletubbiekid
Lenke til kommentar
De har da ikke lov til å melde inn folk på nytt når de har gjort det klart og tydelig at de ikke ønsker å være medlemmer?! Er det noen innenfor kirken man kan anmelde hvis de gjør det?

Og er det noen offisiell liste på nettet hvor det står oppført alle deres medlemmer?

edit: leif

9586711[/snapback]

Pr dags dato vil det være Trond Giske (kultur og kirkedep) eller Nils-Tore Andersen (leder for kirkerådet).

Dog, håper jeg inderlig at politiet ikke avsetter ressurser til slike anmeldelser.

Lenke til kommentar
Pr dags dato vil det være Trond Giske (kultur og kirkedep) eller Nils-Tore Andersen (leder for kirkerådet).

Dog, håper jeg inderlig at politiet ikke avsetter ressurser til slike anmeldelser.

Nei, politiet har jo langt bedre ting å gjøre. :ermm:

Men noe burde da gjøres med statskirkens vanvittige dårlige utmeldingsrutiner. Ironisk nok er det å melde folk inn det de sansynligvis er best i. Og samtidig som de lurer inn nye medlemmer på alle mulige måter bruker de "det er over 80% av det norske folk som er medlem i kirken" som et argument for at vi ikke skal kvitte oss med statskirken.

Endret av teletubbiekid
Lenke til kommentar
Men noe burde da gjøres med statskirkens vanvittige dårlige utmeldingsrutiner. Ironisk nok er det å melde folk inn det de sansynligvis er best i. Og samtidig som de lurer inn nye medlemmer på alle mulige måter bruker de "det er over 80% av det norske folk som er medlem i kirken" som et argument for at vi ikke skal kvitte oss med statskirken.

9587824[/snapback]

Et lite tips:

Når man prater om en insitusjon, bruker man utrykket "den" ikke "de".

Statskirken er ikke 2 menn på trikkeperrongen. Like lite som helsevesenet er det.

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
Takk for at du er så saklig og påpeker min dårlige grammatikk da. :)

9587921[/snapback]

Nja, det er ikke en gramatisk feil. Ordlyden i inlegget ditt vitner om at du tror/trodde kirken var ett "de/dem". Var det jeg ønsket å korrigere.

Men, det er O/T. Du har min beklagelse om du følte deg tråkket på.

Lenke til kommentar

Nei jeg føler meg ikke tråkket på. Don't worry. :tease:

Jeg er selvfølgelig klar over at kirken består av mer en to personer, selv om det tydeligvis ikke kom fram slik i innlegget mitt. [/off-topic]

edit: og søksmål kan jeg bare glemme, i og med at kirken sannsynligvis ikke har meldt meg inn igjen og dessuten er jeg bare 16 år og bor fortsatt hos mor og far. :ermm:

Endret av teletubbiekid
Lenke til kommentar
Norge er ikke religiøs i det hele tatt. Religion har blitt en slags byrde for nordmenn, som de vil kvitte seg med.

9581553[/snapback]

Byrde er å ta litt hardt i.

Det er en rød strek tegnet med kritt, på asfalten.

Av og til lurer vi på hva som er på andre siden, og da krysser vi den.

I Norge i dag driter vi i den røde linjen fordi vi aldri har observert noen hendelser eller reaksjon fra de gudommelige for å passere de røde linjene.

Den røde linjen er ingen byrde, den viskes sakte vekk av regnet -- og få er villig til å tegne den opp igjen og opprettholde lovene som opprinnelig fulgte med den.

Man ville faktisk bli regnet for idiot dersom man forsøkte å kreve at alle skulle følge koranen eller bibelen.

Kanskje religionen er en byrde for enkelte som er i tvil -- men ikke for de fleste, tror jeg -- de fleste gir blanke.

Lenke til kommentar

Religion er kanskje ikke en direkte byrde på hver enkelt, men det representerer en irrasjonalitet som ikke hører hjemme i et opplyst samfunn. Irrasjonalitet avler irrasjonelle handlinger og i ekstreme tilfeller fører det til lidelse.

Disse tendensene finner en kun i religiøse miljøer og kulter, det er virkelig ikke behov for slikt.

Lenke til kommentar

Eg er kristen. Eg trur på at Jesus kom til jorda og døydde på korset frivillig fordi han elskar oss alle, og dermed tok han syndene me hadde hatt heilt i frå nederlaget i Edens Hage.

Dette er ikkje ei byrd for meg. Eg er derimot fri frå syndene, og eg kan leva eit fritt liv i Guds nåde. Gud elskar oss! Dessutan veit eg at om eg møter motgang her, så skal det ein gong verta laga ei ny verd der eg kan leva saman med alle andre kristne i eit samfunn så godt at me ikkje kan sjå det for oss.

Eg er for eit skilje mellom kyrkja og staten fordi staten prøver å laga kristendomen til ein kultur, og ikkje ei lære om at alle som stoler på Jesus skal koma til himmelen. Kyrkja må sjølv få velgja korleis dei tyder religionen. Eg tenkjer til dømes på homo-debatten. I Bibelen står det tydeleg at dette er synd, og då er det forkasteleg at staten skal påleggja oss å ha dei til prestar. Dessutan bør kyrkja sjølv velgja om dei skal kunne tale om David og Goliat! Slik det er no, er ikkje det ein kyrkjetekst fordi folk kan koma til å tenkja på Israel vs. Palestina.

Eg tykkjer også at det er trist å sjå kor mange som kallar seg kristne, ikkje fordi dei har teke i mot Gud som far, men fordi dei kjenner seg heime i det kristne miljøet. Eg vil sitera Martha Louise: "Jeg er vokst opp i Norge, i et kristent miljø, og ser på meg selv som kristen. Jeg syns det er viktig med det grunnsynet som kristendommen har. Jeg opplever at kirken har plass til alle, også til meg, og synes det er kjempeflott å være del av en sånn kirke, sier prinsessen." Hallo!! Det er ikkje snakk om eit miljø! "Ser på meg selv som en kristen": Anten er du kristen, elles så er du ikkje kristen.

Guds nåde vere med dykk alle!

Lenke til kommentar
Eg er kristen. Eg trur på at Jesus kom til jorda og døydde på korset frivillig fordi han elskar oss alle, og dermed tok han syndene me hadde hatt heilt i frå nederlaget i Edens Hage.

Skummelt. Jesus døde altså slik at mennesker som Hitler og Stalin skulle komme til himmelen?

Lenke til kommentar

Skummelt. Jesus døde altså slik at mennesker som Hitler og Stalin skulle komme til himmelen?

9598155[/snapback]

Det stemmer at han døydde slik at alle som tek i mot han, og bekjenner sine synder, vert frelste. Om Hitler eller Stalin var kristne veit ikkje eg, og det er ikkje min jobb å dømma nokon, men mykje tyder på at dei slett ikkje var det.

Lenke til kommentar

Bondegutt, hos meg krasher det allerede med dette konseptet med at "de som stoler på Jesus skal koma til himmelen". Hallo? Om din Gud er alltvitende så vet han også hvordan mennesket kan ha det vanskelig med å tro. Og hvorfor skal det være et krav om å tro for å kunne få evig frelse og komme til himmelen? Logikken brister på så mange punkter at jeg får vondt i sjelen.

Og dette homo hatet ditt får meg til å spy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...