Gå til innhold

Kristen nedgang i Norge?


Anbefalte innlegg

Eg tenkjer til dømes på homo-debatten. I Bibelen står det tydeleg at dette er synd, og då er det forkasteleg at staten skal påleggja oss å ha dei til prestar. Dessutan bør kyrkja sjølv velgja om dei skal kunne tale om David og Goliat! Slik det er no, er ikkje det ein kyrkjetekst fordi folk kan koma til å tenkja på Israel vs. Palestina.

9595222[/snapback]

 

:ohmy:

 

Skal jeg sitere andre ting som også står i bibelen? for jeg tror det er mye som står der du ikke følger.

 

At et menneske skal bli verdsatt etter seksuelle preferanser er aldeles motbydelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Endelig en post som gjorde meg glad!

[subjektiv mening] Gleder meg til kirken faller. For det er bare et spørsmål om tid.

Patetiske faen! [/subjektiv mening]

9622192[/snapback]

Ja, statskirken i det minste. De som fremdeles er mest hjernevasket er den eldre generasjonen som dør ut om noen 10-år. Og så snart folk lærer seg til å ikke døpe barna sine så eller folk lærer seg å melde seg ut av statskirken (eller bare en online utmeldings mulighet) så skal vi se vi får en ting mindre å irritere oss over.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, så vil populasjonens religiøse syn bli spredt, slik den allerede er spredt. Historisk sett var det slik at kongen bestemte at jo, nå skal alle være katolikker. Dermed ble det slik. Så bestemte danskekongen at nå må alle være protestanter. Før var alle kristne, og en nedgang var eneste mulighet. Når kirken ikke lenger holder befolkningen i jernhånd får personlige ønsker fritt rom. Når de som bestemmer ikke lenger tar avgjørelser om folks tro, får man en frihet som fører til splittelse. Derfor ser vi mange mindre grupper religiøse, og nå som man har internett er det ingen grenser for hva folk velger å tro. I fremtiden vil vi kanskje fremdeles ha majoriteter, men slik det er nå synker jo antall kristne og de erstattes med ateisme eller andre guder.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Huff ja, det er irriterende å vite at noen andre mener noe annet enn det en selv gjør.

 

La oss alle bli like! Meningsmangfold er for pyser.

 

Hvor vakker ville ikke verden være, dersom den var fylt av mennesker som tenker, tror, foretrekker og elsker det samme som meg :love:

 

[/sarkasme]

9631345[/snapback]

Saklig. Selv om mine venner ikke er kristne, betyr ikke det at vi er like gjør det vel? Folk trenger ikke å tro på det jeg stiller på linje med myter og spøkelses historier for å være forskjellig. Uansett så trenger vi ingen statskirke.

 

Og siden du mener at meningsmangfold er viktig så burde du være enig i at frihet til å velge er viktigere enn å bli presset inn i en religion.

Lenke til kommentar
Det du prøver å si er at siden vi har statskirke har vi ikke religionsfrihet?

 

Når du irriterer deg over folk med andre livssyn enn ditt eget så postulerer du ett ønske om ensretting av livssyn. Eller liker du å være irritert?

9634015[/snapback]

Jeg sa jeg irriterer meg over at vi har statskirke... Folk skal selvfølgelig få lov å være religiøs, men det vil ikke si at jeg ikke synes det er tafatt.

Lenke til kommentar
Det du prøver å si er at siden vi har statskirke har vi ikke religionsfrihet?

 

Når du irriterer deg over folk med andre livssyn enn ditt eget så postulerer du ett ønske om ensretting av livssyn. Eller liker du å være irritert?

9634015[/snapback]

 

Jeg kan godt ta denne debatten. Når staten bevisst indoktrinerer norske barn og ungdom i protestantismen via statskirken, så har vi ikke religionsfrihet!

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Nei religion vil aldri forsvinne offisielt, med mindre det kommer en diktator til makten og gjør all gudstilbedelse forbudt. Men enda da vil vi den ikke forsvinne siden at folk kan fortsatt møtes i hemmelighet uten statmaktens viten.

Hadde ei forelesning på ex.fac. igår der foreleseren kom med et utsagn : "Religion er menneskeskapt, dermed vil den heller aldri kunne dø helt ut" .

Lenke til kommentar

Jeg kan godt ta denne debatten. Når staten bevisst indoktrinerer norske barn og ungdom i protestantismen via statskirken, så har vi ikke religionsfrihet!

9638585[/snapback]

 

 

Jo det er religionsfrihet, fordi det er foreldrenes valg om barnet skal indoktrineres i kirken eller ikke ved å bli medlem av en menighet. Hvis de ikke velger å døpe barnet vil det heller ikke stå som medlem av statkirka.

Dessuten er det ikke det religionsfriheten egentlig går ut på; men det er snarere at alle folk som bor og oppholder seg i Norge skal ha en rett til å utøve sin egen religion uten at myndighetene skal legge seg inn i deres sak, dvs. forby de fra å utøve sin praksis.

Lenke til kommentar

Jeg kan godt ta denne debatten. Når staten bevisst indoktrinerer norske barn og ungdom i protestantismen via statskirken, så har vi ikke religionsfrihet!

9638585[/snapback]

 

 

Jo det er religionsfrihet, fordi det er foreldrenes valg om barnet skal indoktrineres i kirken eller ikke ved å bli medlem av en menighet. Hvis de ikke velger å døpe barnet vil det heller ikke stå som medlem av statkirka.

Dessuten er det ikke det religionsfriheten egentlig går ut på; men det er snarere at alle folk som bor og oppholder seg i Norge skal ha en rett til å utøve sin egen religion uten at myndighetene skal legge seg inn i deres sak, dvs. forby de fra å utøve sin praksis.

9649486[/snapback]

 

Men barnet får ikke selv velge om den skal ha religionsundervisning eller ikke, så nei :p, er ikke noe frihet der. Det blir dytta på dem og flere er blitt glade kristne i det dem slutter skolen, noe dem ellers ikke ville ha blitt

Endret av Lafs
Lenke til kommentar

Det er fordi at det norske demokratiets beste menn (og kvinner) har bestemt at et barn enda ikke har nok kunnskap og forståelse til å kunne ta et eget valg, men kan ta standpunkt til dette ved 15 år er det vel (?) :hmm:

Så jo det er religionsfrihet utifra det norske demokratiets prinsipper om religionsfrihet og alder ved bestemelsesrett.

Lenke til kommentar
Det er fordi at det norske demokratiets beste menn (og kvinner) har bestemt at et barn enda ikke har nok kunnskap og forståelse til å kunne ta et eget valg, men kan ta standpunkt til dette ved 15 år er det vel (?)  :hmm:

Så jo det er religionsfrihet utifra det norske demokratiets prinsipper om religionsfrihet og alder ved bestemelsesrett.

9649537[/snapback]

 

er litt sent når barnet er 15 og allerede er en ultrakristen jesus elsker

Endret av Lafs
Lenke til kommentar
Jo det er religionsfrihet, fordi det er foreldrenes valg om barnet skal indoktrineres i kirken eller ikke ved å bli medlem av en menighet. Hvis de ikke velger å døpe barnet vil det heller ikke stå som medlem av statkirka.

9649486[/snapback]

Jo, hvis minst en av foreldrene er medlem av statskirken vil barnet også automatisk bli medlem av statskirken fram til barnet er 18 år. Hvis det barnet ikke har gjort det klart at h*n vil fortsette å være medlem skal kirken melde h*n ut. Det er dessverre en rutine kirken er ekstremt dårlige på.

Lenke til kommentar
Jo det er religionsfrihet, fordi det er foreldrenes valg om barnet skal indoktrineres i kirken eller ikke ved å bli medlem av en menighet. Hvis de ikke velger å døpe barnet vil det heller ikke stå som medlem av statkirka.

9649486[/snapback]

Jo, hvis minst en av foreldrene er medlem av statskirken vil barnet også automatisk bli medlem av statskirken fram til barnet er 18 år. Hvis det barnet ikke har gjort det klart at h*n vil fortsette å være medlem skal kirken melde h*n ut. Det er dessverre en rutine kirken er ekstremt dårlige på.

9649658[/snapback]

Det kan vel ikke stemme. Hvorfor i helvete skal barn automatisk meldes inn når de ikke engang blir døpt? I feel violated. :/

Lenke til kommentar
Det kan vel ikke stemme. Hvorfor i helvete skal barn automatisk meldes inn når de ikke engang blir døpt? I feel violated. :/

9659395[/snapback]

Registeret skal, ifølge kirkelovens § 3, inneholde alle medlemmer av Den norske kirke samt barn under 18 år dersom en av foreldrene er medlem av kirken. Ved etableringen i 1999 valgte en, i tråd med retningslinjer fra departementet, å ta utgangspunkt i folkeregisteret. Alternativet var en gjennomgang av alle landets kirkebøker og digitalisere alle opplysninger i tilstrekkelig mange år bakover i tid. Dette ble vurdert som for kostnadskrevende.

 

Kilde:Se V-by sitt innlegg postet 24/08-2007 : 08:37

 

Altså, man er visst ikke medlem av statskirken som jeg sa, men oppført i registeret, som kirken bruker som et argument for å beholde båndet mellom stat og kirke. Teknisk sett er vel dette det samme.

Endret av teletubbiekid
Lenke til kommentar
Det er fordi at det norske demokratiets beste menn (og kvinner) har bestemt at et barn enda ikke har nok kunnskap og forståelse til å kunne ta et eget valg, men kan ta standpunkt til dette ved 15 år er det vel (?)  :hmm:

Så jo det er religionsfrihet utifra det norske demokratiets prinsipper om religionsfrihet og alder ved bestemelsesrett.

9649537[/snapback]

"Det norske demokatriets prinsipper" høres veldig kristent ut. Utifra kristne prinsipper har vi religionsfrihet? Ja, for det er jo godt vi har de til å fortelle oss at selv om vi alle norske barn blir sendt til kirka for å bli opplært av presten, så har vi religionsfrihet? Og det stopper ikke selv om man er 15 år. Ungdom blir sendt til kirka, organisert av både offentlige ungdomsskoler og videregående skoler. Og for de som velger (eller blir tvunget) til å utføre førstegangstjeneste, så blir de sendt til kirka av forsvaret også. Dette er ikke hva jeg kaller religionsfrihet. Hva skal man med retten til å velge, når staten velger for deg? Helt latterlig. Selvsagt fortjener kirken smekk på pungen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...