Zappy Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Jeg sitter ikke på noe som helst form for fakta, men for meg virker det som at det har vært en relativt sterk nedgang i antall kristene i Norge de siste 3-4-5 generasjonene. Er det jeg som er på ville veger eller er det noe sannhet i det. I min omgangskrets er det ekstremt få kristene, mens noen har kristene foreldre og flere kristene besteforeldre. Av de som har stemt på en liten poll her på forumet er kun 22% kristene. Ikke at den pollen nødvendigvis sier noe om helheten... De fleste religiøse er det fordi de har vokst opp med religion rundt seg og har aldri tatt noe valg om å bli det, mens de fleste som ikke er det har tatt et valg om å ikke bli det. Om det er en faktisk nedgang, hva er grunnen? Jeg tror det er fordi vi begynner å bli mer opplyste og fordi vi ikke lenger får noen tro tredd ned over halsen fra dagen vi blir født (feel free to disagree). De som trenger en tro, finner den. Mitt syn på religion går i rettning av følgende: Mange mennesker har en trang for å tro på noe større enn seg selv, noe alle religioner (?) i all hovedsak går ut på. Det er jo vel og bra, men alt utover det er menneskeskapt fiksjon med svært varierende kvalitet. Det av dårlig kvalitet ignoreres, mens det som er bra dras frem så ofte som mulig og forvrenge den mest "idiotiske" religion til noe mennesker vier livene sine til. Noen av disse er også kalt mytologier, men disse har vi med tidene gått vekk fra. Hvordan religion har blitt så stort og komplekst har nok mange likhetstrekk med evulosjons teorien. Vil religioner i dag bli sett på som mytologier i fremtiden? Av dere som svarer på denne tråden, hvor mange kan si at dere har blitt religiøs uten påvirkning fra barndommen? Ikke så lett å holde seg on topic, selv i sin egen post. men pytt. Prøv å hold dere sakelig, ellers blir tråden lukket før jeg kan si hypernevrokustiskediafragmakontravibrasjoner. Så, berik meg med litt innsikt og fakta nå folkens. Endret 24. september 2007 av zappy Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Religion har alltid vert hatet av meg, og vill alltid være det. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Kjenner ingen kristne på min egen alder jeg. Det er ikke "inn" lengre. Alle skal være frie nå, enkelt å greit så er det bare care hvor vi kommer fra og hvem som styrer oss Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Man styrer seg selv Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Ja, det er det du, jeg og fler og fler mener. Den gamle tankegangen forsvinner. oh friheet Lenke til kommentar
Depressure Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 så lenge kristendommen går nedover og stat og kirke er på vei fra hverandre så skal jeg ikke kalge... Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 25. september 2007 Forfatter Del Skrevet 25. september 2007 så lenge kristendommen går nedover og stat og kirke er på vei fra hverandre så skal jeg ikke kalge... 9569464[/snapback] Vel, har du gjordt din del? Er du medlem av statskirken? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Kilde: Statistisk Sentralbyrå Det er ikke så mange lenger nei.... Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) Mener å ha lest at USA er det eneste landet i vesten hvor religion faktisk blir mer og mer populært. Som da betyr at i alle andre land synker det. Endret 25. september 2007 av LunarPoet Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) Kilde: Statistisk Sentralbyrå Det er ikke så mange lenger nei.... 9570933[/snapback] Den statisitkken din blir jo litt feil. Da den kun "ranker" livssynssamfunn utenfor statskirken. Nå finnes det en del "frikirkelige organisasjoner", såkalte lavkirkelige, som ikke er egne trossamfunn, dvs medlemmene står registrert i statskirken. Disse er nok i all hovedsak bekjennende, eller skal vi si; praktiserende kristne. Disse blir da effektivt utelatt i fra statistikken din. På den annen side så kan man ikke ta med alle som står registrert i statskirken, da mange av disse kun er "støttemedlemmer" og en god del er på listen uvitende, eller mot sin vilje (dessverre). Eksempler på slike organisasjoner: NorMisjon, Norsk luthersk misjonssamband, Kfum/kfuk, Indremisjonsforbundet, vestlandske indremisjonsforbund und so was... Ville bare påpeke dette - slik at man ikke i sin enfoldighet tar utgangspunkt for videre diskusjon på feil grunnlag. edit: leif Endret 25. september 2007 av KRZT Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Ja, jeg var op konfirmasjonsleir og der skal jeg si deg at de fleste ungdommene som var der, var ikke særlig interessert i kristendom. I dag angrer jeg på at jeg valgte å konfirmere meg. Det er 1 år sideen jeg valgte det og det skjedde mye på et år. Nå synes jeg det meste av religion er patetisk, dumt og selvmotsigende. 1 Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Religion har alltid vert hatet av meg, og vill alltid være det. 9569095[/snapback] Er det derfor du har Tors hammer som bilde eller? Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Religion har alltid vert hatet av meg, og vill alltid være det. 9569095[/snapback] Er det derfor du har Tors hammer som bilde eller? 9574339[/snapback] Snakker om Kristendom her. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Lol, nei. Du bruker ordet "religion", ikke Kristendom. Så jeg gjentar spørsmålet... er det derfor du har Tors hammer som bilde? Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Lol, nei. Du bruker ordet "religion", ikke Kristendom. Så jeg gjentar spørsmålet... er det derfor du har Tors hammer som bilde? 9577956[/snapback] Som sagt så er det kristendomen eg snakker om her. Eg har ikkje norrøn mytologi som religion, er bare veldig fasinert av det. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Hvorfor sier du at du hater all religion når du mener kristendommen? Virker upresist. Norrøn mytologi er også en religion, iogmed at den møter definisjonen på hva en religion er. Ergo blir dine utsagn selvmotsigende. Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Må si jeg er enig med trådstarter. I mine kretser er det svært få som er kristne, og de som kaller seg kristne praktiserer ikke religionen sin på noen måte. De bare sier de er kristne fordi mor og far er det, men ikke faen om de noen gang har lest bibelen, kan de 10 bud eller vet hva den hellige ånd er. edit: leif Endret 26. september 2007 av teletubbiekid Lenke til kommentar
Juden Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Norge er ikke religiøs i det hele tatt. Religion har blitt en slags byrde for nordmenn, som de vil kvitte seg med. Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Norge er ikke religiøs i det hele tatt. Religion har blitt en slags byrde for nordmenn, som de vil kvitte seg med. 9581553[/snapback] Og bra er det! Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Er egentlig galskap at vi fortsatt har statskirke, som vi ser av tråden er jo laaangt fra flertallet i Noege kristent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå