-Serenity- Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) I et større byggeprosjekt har en bedrift solgt en servant til én av beboerne. Kunden hadde selv gitt bedriften betegnelsen på servanten som han kun har blitt anbefalt av andre. Etter montasjen av denne og noen dagers bruk finner dog kunden ut at dette ikke er servanten for han, og han vil dermed ha en annen. Grossisten som solgte bedriften servanten har ingen interesse i å ta varen tilbake, embalasje etc. er jo tross alt ikke der lenger. Hvilke muligheter/rettigheter har kunden til å få byttet servanten? Hvordan stiller bedriften mot grossisten? Endret 24. september 2007 av -Serenity- Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Disse lovene kommer ikke til anvendelse slik jeg forstår lovteksten: http://lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#2 § 2. Lovens anvendelse i noen særlige forhold Loven gjelder ikke for b) avtale om oppføring av bygning eller annet anlegg på fast eiendom d) avtale som pålegger den part som skal levere tingen, også å utføre et arbeid eller annen tjeneste, dersom dette utgjør den overveiende del av hans eller hennes forpliktelser. http://lovdata.no/all/hl-19890616-063.html#2 § 2. Avgrensning mot kjøp. Loven gjelder ikke for arbeid som skal utføres i forbindelse med bestilling, levering eller retting av tingen eller eiendommen, når avtalen i sin helhet må anses som et kjøp. http://lovdata.no/all/tl-20001221-105-001.html#2 § 2. Unntak fra lovens virkeområded) avtaler om salg eller oppføring av fast eiendom eller avtaler som gjelder rettigheter i fast eiendom, bortsett fra utleie. Som salg av fast eiendom regnes også salg av adkomstdokumenter med tilknyttet leierett eller borett i bolig ...så da vet jeg ikke hvilken lovhjemmel du skal bruke for å heve dette kjøpet. I og med at dette er basert i personlig preferanse fremfor mangelfull kvalitet på servanten eller arbeidet gjort med den så tror jeg ikke forbruker har mange rettigheter her. Spesielt siden forbruker gav uttrykk for at det var denne servanten han ønsket. Edit: I alle tilfelle så er det bedriften som har levert servanten forbrukeren skal forholde seg til, ikke grossisten. Endret 24. september 2007 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Hovedreglen pacta sunt servanda, avtaler skal holdes. Alt annet blir bare unntak, som krever særskilt hjemmel i lov eller avtale. Den risikoen at kunden ikke undersøkte i forkant får kjøper bære på sin egen kappe. Md mindre det dreier seg om fjernsalg, men det fikk jeg inntrykk om at ikke var tilfelle her. Følgende scenarioer kan tenkes: - At kjøper får refundert hele eller deler av kjøpesummen av bedriften, mot å levere tilbake vasken. - Kjøper går til anskaffelse av ny servant, og enten selger eller beholder den gamle. - Kjøper beholder servanten slik den er i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå