Gå til innhold

Vestens tolleranse for USA

Anbefalte innlegg

Du har misforstått litt.

Jeg vet at nasjonalismen direkte til USA og ikke delstaten dominerer i USA, men jeg ville bare nevne den california jenta hendelsen. Det er den mest interesante 6 timerlange togturen jeg har tatt:p

Jeg snakker om et langt tidsperspektiv, dette blir gjort på tiår ja.

Les innlegget litt bedre, jeg sa at man reagerer på en krig ved å kreve en Europeisk hær, som var første steget. Så ETTER krigen (vi forhåpentligvis vinner), når vi allerede har en økonomisk og militær union og vi trenger å knytte båndene sterkere for å beskytte våre interesser i verden og i verdensrommet vil vi skape en Europeisk republikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke noe "delstatsnasjonalisme" i noen av USAs 50 forskjellige stater, ikke så vidt jeg vet ihvertfall. En fyr fra Texas vil på samme måte som en kar fra new york si at han er "amerikaner", og ikke texaner eller new yorker. Denne samlende, fellesamerikanske nasjonalismen har ikke en motpart i Europa...

Sammenlignet med Europa har du nok rett, alle kaller seg amerikanere. Men det finnes en del "delstatsnasjonalisme" og særlig i Texas så det er artig at du nevner det som eksempel. Texas har til og med en egen klausul om at staten kan løsrive seg fra USA og bli en selvstendig stat dersom de ønsker det. Tviler vel på at det vil skje, men det var en av betingelsene for at dem skulle gå inn i unionen i sin tid.

Statspatriotisme finnes også i større og mindre grad i andre stater, og forskjellen mellom det gamle nord og sør henger også igjen. Dersom du er i fra nord og oppholder deg i de gamle sørstatene blir du fortsatt sett på som en yankee.

Poenget er at dette henger igjen helt tilbake fra borgerkrigen, så jeg tror det vil gå svært lang tid før EU eventuelt blir en union med europeere og ikke individuelle stater.

Lenke til kommentar

Forskjeller mellom regioner er ikke det samme som delstatsnasjonalisme. Desto større og mer variert landet, desto større og mer variert blir forskjellen mellom regionene. Borgerkrigen har også en stor hånd i dette, som du nevner.

Angående Texas - det du nevner der var jeg rett og slett ikke klar over, og er ganske interessant. Poenget mitt var bare at det ikke finnes en delstatsnasjonalisme i USA som kan sammenlignes med typisk europeisk nasjonalisme. =)

Lenke til kommentar

det som har vært bra med russland er at dem alltid har trukket seg når dem vet at her kan det oppstå unødvendig krig. det gjorde dem veldig mange ganger, et godt eksempel er cuba krisen. men jeg vil gå så langt å si at tyskland hadde lett tatt russland dersom det ikke hadde vært for usa.

9646174[/snapback]

:!: Hva med Polen, Tsjetsjenia, Afganistan, Georgia osv... Glemt dem? ;)

Og hva med Ribbentrop-Molotov-pakten? Var det for å hindre en "unødvendig krig", eller hadde du kansje glemt den og?

Og det hadde nok ikke vært "lett" for Tyskland å gjøre noe som helst mot Russland uansett om USA var med eller ikke.

Fra 42-43 var Tyskland alerede på defensiven.

Lenke til kommentar
Forskjeller mellom regioner er ikke det samme som delstatsnasjonalisme. Desto større og mer variert landet, desto større og mer variert blir forskjellen mellom regionene. Borgerkrigen har også en stor hånd i dette, som du nevner.

Angående Texas - det du nevner der var jeg rett og slett ikke klar over, og er ganske interessant. Poenget mitt var bare at det ikke finnes en delstatsnasjonalisme i USA som kan sammenlignes med typisk europeisk nasjonalisme. =)

9653314[/snapback]

Ja, styrken til USA er jo at det finnes en amerikansk identitet som lett adapteres av alle, også innvandrere. Å holde på egen kultur til en viss grad kan lett kombineres med den amerikanske identiteten. Så selv om forskjellene kan være store, finnes det fortsatt et minste felles multiplum for amerikanere. Det har du nok rett i at Europa ikke har. Vi har jo ikke engang et felles språk å samles om.

Mulig at "delstatsnasjonalismen" egentlig ikke er noe mer en lokalpatriotisme, men allikevel er det betegnende hvordan man i enkelte stater ser mye mer bruk av statsflagg enn andre. I Texas er bruken av statsflagget utbredt, mens i nord er det sjelden man ser noe særlig av dette.

Så angående det jeg nevnte om Texas: fikk dette fortalt fra noen amerikanske venner, men ser nå at det nok ikke er helt riktig. Denne klausulen var visstnok ikke gyldig etter borgerkrigen, men tror det er en slags "urban legend" som sikkert mange Texanere liker å tro på :)

Lenke til kommentar
studenter som fikk teaser gunner i seg

Viser du da til vedkommende som ikke egentlig var student, men som tvang seg inn på et universitetsbibliotek?

millitæret som har mote for nazy hårklipper

Hva betyr "nazy hårklipper", og hvilken relevans har det?

ting som dere mener er framtidige tendenser på facisme

Som hva da?

Lenke til kommentar

Det er jo ganske fantastisk at såkalte "nazy hårklipper" i militæret er et tegn på fascisme. Dersom det å ha 2mm hår er synonymt med det å være fascist så må jo det bety vår egen Garde også er en gjeng fascister om vi skal følge logikken til denne Hartdvedten.

Lenke til kommentar
Hadde du fortsatt forsvart slik maktmisbruk hvis det var dattera di som reiste seg for å spørre et semi-kritisk spørsmål?

Hva slags maktmisbruk?

Mot hvem?

Hvem stilet "et semi-kritisk spørsmål"? Når? Hva var spørsmålet?

Du burde skamme deg.

For hva?

Lenke til kommentar
For å være rettferdig så forsvarer ikke Pricks fyren, men presiserer at han ikke var student.

Hva er vitsen med å nevne det da?

Hva slags maktmisbruk?

tasergunne en fyr som ligger nede

Mot hvem?

mot han fyren

Hvem stilet "et semi-kritisk spørsmål"? Når? Hva var spørsmålet?

han var i ferd med å spørre om hvorfor Kerry godtok uten videre valgresultatet i 2004, osv.

hvorfor henger du deg opp i det? har det noe med saken å gjøre egentlig?

For hva?

for å rettferdiggjøre å mishandle han fyren bare fordi han ikke var student ved universitetet.

hvorfor gidder du å spørre hundre spørsmål til en kort post?

Lenke til kommentar

Så greia er at USA er facister fordi soldatene har kort hår og noenbrukte unødvendig makt? Beklager men klarer fortsatt ikke å ta de greiene helt serriøst :p

Of Topic:( er det noe rart med innleggtelletingen? Alle har liksom så mange innlegg :p Og for å si det slik Ballemannen (kødden?) virker ikke som en debatant med 3413 innlegg bak seg ;) )

Lenke til kommentar
i teorien er vel det mulig det og (leste feil), jeg mente mer forløpet til det at hvis USA virkelig utvikler seg til en facist stat, hva er det for noe vi i vesten ville reagert på som ga et klart utrykk på at de ble det, studenter som fikk teaser gunner i seg, millitæret som har mote for nazy hårklipper, eller ting som dere mener er framtidige tendenser på facisme

Soldater med kort hår har blitt brukt siden oldens tider, det er fordi at hvis man har langt hår er det lettere å dra en i håret og skjære av strupen. Det er latterlig å sammenligne det med nazismen.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Of Topic:( er det noe rart med innleggtelletingen? Alle har liksom så mange innlegg :p Og for å si det slik Ballemannen (kødden?) virker ikke som en debatant med 3413 innlegg bak seg ;) )

hold deg unna diskusjoner hvis du må kalle motdebattanter for kødder. Det er ikke det at jeg tar meg nær av det, men du skyter deg selv i foten. Du virker bare tilbakestående i slike tilfeller.

...og jeg er medlem nr 3413.

smarting.

Lenke til kommentar
tasergunne en fyr som ligger nede

Han motsatte seg arrest, og nektet å etterfølge utallige ordre fra politiet.

han var i ferd med å spørre om hvorfor Kerry godtok uten videre valgresultatet i 2004, osv.

Nøkkelordet her er "osv.". Allerede før han fikk mikrofonen var han i ferd med å bli eskortert ut, men Kerry ønsket å la ham få en mulighet likevel. Den muligheten benyttet han ikke til å stille et spørsmål, men til å sette i gang med en lang rant som vitnet stadig mer om psykisk ubalanse. Han ignorerte flere oppfordringer til å komme til poenget og stille spørsmålet sitt, men begynte da bare å snakke raskere og høyere.

for å rettferdiggjøre å mishandle han fyren bare fordi han ikke var student ved universitetet.

Han ble ikke mishandlet, men arrestert for å ha nektet å følge ordre, nektet å bli med da de skulle eskortere ham ut, og gjentatte ganger rive seg løs og kraftig motsette seg arrest.

Lenke til kommentar
masse piss

Psykisk ubalanse, haha, hvor får du det ifra? Snakker raskere og høyere, wow så skummelt.

Nei, ta med deg dine nyhetsgjengivelser tilbake til Faux News.

Han skjønte vel at politiet ville ha ham ut da hu feite bulldoggen med gangsigns fløy på ham.

ap_taser1_070918_ms.jpg

Da holdt han begge hendene opp over hodet og viste helt klart at han ikke motsatte seg noe som helst.

091807-1v_480.jpg

070918tasered.jpg

image3271473g.jpg

Han var ikke i ferd med å bli eskortert ut før Kerrys bikkjer skjønte at spørmålet kunne utvikle seg til å bli ubehagelig.

Nedenfor kan du lese om ditt Utopia, politistat ahoy!

7-year-old on dirt bike arrested, cuffed for riding dirt bike on sidewalk

Officer’s taser is used on handcuffed girl, 9

Detroit officer severs woman’s finger

13-Year-Old Arrested In School For Writing On Desk

Officer Shows Up To School Because Of 8-Year-Old’s Overdue Books

Killing of family dog unfolds on videotape

http://www.wesh.com/news/4391109/detail.html

Cops Taser 14-year-old who wouldn’t drop Game Boy

Man calls EMS, gets tasered by police

Three Atlanta police officers charged in wrong-door drug raid death of 92-year-old woman

Cops raid wrong place, throw flash-bang grenades, kick man in groin

Video recording leads to felony charge by cop

Lenke til kommentar

Var medlemsnummer ja, dreit meg ut på den :p Og det med kødd kom av navnet ditt, som en spøk. Men burde kanskje ikke forvente at du forstår sånn? Ballemann=kødd

Skal ikke påstå at jeg er den i verden som virker minst tilbakestående da jeg gjør dumme ting selv (som å se feil mellom medlemsnummer og innlegsnummer :p ) Men etter å ha debatert mot deg i ett par tråder så tror jeg ikke du er den som helst burde slenge ut den bemerkningen. Selv om kjipe ting skjer i USA er det ikke en faciststat. Beklager men er nok ikke så ille som du skal ha det til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...