Gå til innhold

Spørsmål om oppskalering m.m

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen spørsmål, kanskje litt teit, men jeg hopper idet :blush:

Er det noen DVD spiller til PC som kan oppskalere, slik som enkelte vanlige DVD spillere/opptakere kan via HDMI?

Hva med skjermkort....kan de oppskalere??

FC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, alt av skjermkort og avspillere skalerer. Hvis du velger en oppløsning på f.eks 1024*768 vil alt bli skalert til 1024*768. Det er bare etter at oppskalering har blitt en hype at folk har blitt oppmerksomme på dette. En vanlig flat TV oppskalerer også, hvis ikke hadde kilder med lavere oppløsning blitt vist som en liten firkant midt på skjermen.

Det finnes imidlertid litt heftigere former for oppskalering til PC-bruk, her er jo FFDshow med sine mange muligheter et populært alternativ.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg er litt på gyngende is og tynn grunn i forhold til dette her.....

Når jeg putter En DVD i DVD spilleren, så blir den, i TV'en, automatisk oppskalert fra 576 til 720 eller 1080?

Så det er, som du sier, bare en hype dette her med oppskalering på DVD spillere?

FC

Lenke til kommentar
Når jeg putter En DVD i DVD spilleren, så blir den, i TV'en, automatisk oppskalert fra 576 til 720 eller 1080?

Alt en digital TV/projektor viser vil bli skalert til native oppløsning. Når det gjelder dagens flatskjermer vil det i hovedsak si 1024*768 (plasma), 1366*768 eller 1920*1080.

Så det er, som du sier, bare en hype dette her med oppskalering på DVD spillere?

Til en viss grad, ja. Alt blir skalert til syvende og sist, poenget er å ha en enhet som gjør denne jobben best mulig.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det er en Benq 8720, den støtter ikke 1080p. Vil det likevel gå greit å spille av 1080p fra pc?

Da kjører du 1280*720 fra PC, alle andre oppløsninger vil gi dårligere resultat. Denne projektoren har vel noe overscan fra fabrikken hvis jeg ikke husker feil, dette kan justeres bort i servicemenyen (husker ikke i farten hvordan man fikk tilgang til den).

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...