Majormoen Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Jeg lurer på om man trenger tv-kort på en mediacenter pc for å gjøre opptak? Og hvis man ikke trenger det, er det da mulig å ta opp og se på en annen kanal samtidig? Hva er egentlig fordelen med et TV-kort? Spesielt nå når alt blir digitalisert. De fleste kort er jo analoge? Lenke til kommentar
wizzcat Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Vel, du trenger et tv kort for å se tv. Alt du får uten, er dvd og internett. Forøvrig er det vel plenty med digitale tv-kort, uten at jeg kan si hvilke som fungerer med dine mottaker forhold. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 sånn kjapt... Man trenger ikke et tv kort for å gjøre et opptak av noe på en pc (generelt sett) ATI har for eksempel noen kort som har ViVo (video in, Video out) men da er man avhengig av en kilde som f.eks en videospiller, parabol tuner ved siden av. det gjør at det er lurt å ha et tvkort, da er man ikke avhengig av en ekstern kilde. for å kunne se på noe annet enn det man tar opp er man avhengig av en tuner til eller en kilde til. Hvis du f.eks tar opp fra en parabol tuner kan du ikke se på noe annet på denne da den kun har en tuner (antenne inn). da må du ha en parabol tuner til ved siden av. Tv kort i dag til pc får du med støtte for digitalt bakkenett og sånn moro. mange støtter både mpeg2 og 4. 4 er det bakkenettet til riksTV går på. Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Mener å huske at det ikke går ann å få inn lyd på det digitale bakkenettet enda selv om kortet støtter DVB-T fordi Norge bruker en sær lydcodec eller no. Men software er under utvikling og skal komme i løpet av høsten/vintern tror jeg. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Mener å huske at det ikke går ann å få inn lyd på det digitale bakkenettet enda selv om kortet støtter DVB-T fordi Norge bruker en sær lydcodec eller no. Men software er under utvikling og skal komme i løpet av høsten/vintern tror jeg. 9568030[/snapback] Dette hørtes rart ut. men det er nå norge det er snakk om da. har ikke testet dette selv så jeg skal ikke si noe.. Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Mener å huske at det ikke går ann å få inn lyd på det digitale bakkenettet enda selv om kortet støtter DVB-T fordi Norge bruker en sær lydcodec eller no. Men software er under utvikling og skal komme i løpet av høsten/vintern tror jeg. 9568030[/snapback] Dette hørtes rart ut. men det er nå norge det er snakk om da. har ikke testet dette selv så jeg skal ikke si noe.. 9568065[/snapback] http://avforum.no/forum/digitalt-bakkenett...dia-center.html Der er noe om digital bakkenett og MediaCenter hvertfall, skal være noen andre tråder der også som forklarer det bedre men det var det beste jeg fant i farten. Lenke til kommentar
Majormoen Skrevet 25. september 2007 Forfatter Del Skrevet 25. september 2007 Takker for mange fine tips. Men, det jeg er ute etter er en pc som kan være opptaker for en kanal mens man ser på en annen. Jeg kommer til å kjøpe meg bakkenettet så jeg er ikke avhengig av å bruke TV-kort som tuner. Er det noen som har et forslag til PC? Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Mener å huske at det ikke går ann å få inn lyd på det digitale bakkenettet enda selv om kortet støtter DVB-T fordi Norge bruker en sær lydcodec eller no. Men software er under utvikling og skal komme i løpet av høsten/vintern tror jeg. 9568030[/snapback] Dette hørtes rart ut. men det er nå norge det er snakk om da. har ikke testet dette selv så jeg skal ikke si noe.. 9568065[/snapback] http://avforum.no/forum/digitalt-bakkenett...dia-center.html Der er noe om digital bakkenett og MediaCenter hvertfall, skal være noen andre tråder der også som forklarer det bedre men det var det beste jeg fant i farten. 9568501[/snapback] takker. da vet jeg det. virker som det stort sett dreier seg om vista. kjipt det der.. Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Takker for mange fine tips. Men, det jeg er ute etter er en pc som kan være opptaker for en kanal mens man ser på en annen. Jeg kommer til å kjøpe meg bakkenettet så jeg er ikke avhengig av å bruke TV-kort som tuner. Er det noen som har et forslag til PC? 9572038[/snapback] Så du skal bruke en ekstern tunerboks til tven og vil kunne ta opp en annen kanal på PC-en samtidig? Da trenger du et tv-kort med en tuner og støtte for DVB-T men du trenger også software som støtter de norske standardene, men det kommer vel om ikke så alt for lenge forhåpentligvis. Og hvis du vil få inn noen fler kanaler enn NRK så trenger du en løsning som støtter CI-kort og hvis rikstv velger å parre kortene mot tuneren blir ikke det så lett. Evnt kan du bruke en ekstern tuner og kjøre signalet inn i PC-en som S-video eller hdmi, men da vil du ikke kunne skifte kanal fra PC-en uten vidre. Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) Bare spør her jeg... Skal skaffe en ny Pc snart og er keen på videoredigering etc... Har da lyst til å ta opp spilling/film på Ps3/Pc og ta opp tv programmer... Hva trenger jeg enkelt sagt ? Hva trenger jeg for å få lyd og bilde fra Ps3 til Pcen sånn at jeg kan ta opp (vil forøvrig se blu-ray filmene mine på Ps3 på Pc skjermen) ? hva slags Tv kort er å annbefale for å ta opp tv programmer ? Hvilken programmer er å annbefale når man skal redigere det man har tatt opp ? Hørt pinnacle skal være greit.. vil bare ha muligheten til å klippe til,legge til annen lyd/musikk, og lage eventuelt litt effekter.. Endret 17. mai 2008 av RockyIII Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Noen med litt peil her ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå