Gå til innhold

Optisk og digital zoom

Anbefalte innlegg

Digital Zoom forstørrer hver piksel i bilde slik at bildet lett blir grovkornet, mens opptisk zoom gir samme kvalitet som uten zoom. <<<<EN SETNING

Jepp, én setning, men er det riktig? Nja. Pixlene blir jo ikke forstørret. Men antall pixler blir først mindre, når en utelater kantene på bildet, deretter blir antall pixler kunstig hevet igjen ved interpolasjon... Digital zoom gir ikke nødvendigvis grovkornete bilder, men det blir nok ikke like skarpt fordi interpolasjonen kun gir nye pixler med "gjennomsnittet" av de originale pixlene rundt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har tydeligvis oppstått misforståelser angående språk. Jeg har aldri antydet at det er noe galt med engelsk. For min del må gjerne alt foregå på engelsk her.

Jeg mottar gjerne kompliserte svar, men da helst om vi snakker om et komplisert emne.

Så vet vi det, anderfo.

Lenke til kommentar
Hva feiler det folk her inne???

Noen er iallefall totalt blottet for folkeskikk.

Dette var et spørsmål som lett kunne blitt besvart kort og konsist i første svar.  

Hvorfor gjorde du ikke det da, istedet for å poste disse sure oppstøtene her?

Klipping av avhandlinger og sarkastisk avvisninger av spørsmål hjelper ingen.

Jeg tror ikke du har lest særlig mange avhandlinger. 2xtre avsnitt (legg merke til at det er to forskjellige kilder) er ikke særlig langt, men innholdet i dem var utmerket, IMO.

dette innlegget hører best til i annen kategori

Ditt? Ja, definitivt.

Men synes det var respektløst nok.  

Dette må du gjerne utdype.

Jeg visste forskjellen men hadde glemt den, mikset forklaringen sammen.

Og det jeg svarte hjalp ikke på minnet? Jeez...

På alle slike forum er det folk som ikke respekterer at ikke alle har samme kunnskapsnivå som dem.

Hvis det er meg du refererer til, ha iallefall baller nok til å si dét.

Dette forumet er et forum for alle. Dersom noen ønsker et forum for elitebrukere foreslår jeg at de danner seg sitt eget.

Nå har det seg sånn at forumet til akam dukker opp på 'Nye meldinger'-listen overalt, selv om jeg er på hw sitt forum. Så du slipper å se meg her noe særlig, det er du vel glad for.

Det er hyggelig for noen at de kan more seg, ikke alltid hyggelig for andre.  

Hvem har moret seg, og på hvilken måte?

Spesielt ikke når en har et konkret spørsmål og foretrekker et konkret svar.  

Var ikke svaret konkret?

Da kan evt. morsomheter på andres bekostning foregå internt. Elitezoomerne kan jo f.eks skrive epost til hver andre om hvor utrolig dumme spm. vi dødelige stiller.

Sakligheten når nye grenser...

Derfor himler jeg bare og forteller samboeren om hvor store fritidsproblemer enkelte kan få.

Du er ikke sann.... :roll:

Lenke til kommentar

Tror jeg fikk satt i gang en meget nødvendig debatt her, i alle fall ut ifra alle innleggene. Om jeg har lest avhandlinger LarsC? Her brukte jeg ordet avhandling som på folkemunnet kan bety for lang tekst til å bruke dyr tid på. Jeg har egentlig for liten fritid til å sitte her å skrive, men om det gjør at jeg sparer tid fremtiden for å finne de svar jeg vil ha, rettferdigjør jeg det. Underholdning vil jeg først å fremst ha via andre kanaler.

Overskriften på dette emnet burde ha skremt vekk de som innehar tittelen "verdensmester i digital fotografering, som mislikerliker å hjelpe andre"

Lenke til kommentar
Tror jeg fikk satt i gang en meget nødvendig debatt her, i alle fall ut ifra alle innleggene.  

Ikke enig. Du gulpet i en tråd som ellers ville dødd i fred.

Om jeg har lest avhandlinger LarsC? Her brukte jeg ordet avhandling som på folkemunnet kan bety for lang tekst til å bruke dyr tid på.  

Dyr tid? Det tok lengre tid å ordne til postingen min enn å lese igjennom ett av de to avsnittene jeg siterte.....

Jeg har egentlig for liten fritid til å sitte her å skrive, men om det gjør at jeg sparer tid fremtiden for å finne de svar jeg vil ha, rettferdigjør jeg det.  

Da er Google helt perfekt for deg.

Underholdning vil jeg først å fremst ha via andre kanaler.  

Hvorfor skulle dette være underholdende?

Overskriften på dette emnet burde ha skremt vekk de som innehar tittelen "verdensmester i digital fotografering, som  mislikerliker å hjelpe andre"

Hvem er verdensmester, og hvem misliker å hjelpe andre?

(For annen gang: Hvis det er meg du refererer til, ha iallefall baller nok til å si dét)

Lenke til kommentar

"Avhandlingene" dine var egentlig gode de. Hadde ikke reagert på de om ikke all den spydigheten fra de andre. Sorry jeg tok de frem. Men spørmålet var jo meget enkelt å få besvart av en som har virkelig peiling. Nå bør vi vel i respekt for de som er interessert i å lære noe om digitalkamera avslutte denne diskursen... Ha en god kveld.

Lenke til kommentar

Kommentar til Lars :

Det er overhodet ikke spesielt deg jeg sikter til angående kritikken, det er generelle holdninger blant verdensmesterne. Hvis du føler du er en av dem, så ja da er det deg jeg sikter til.

Ellers virker det av kommentarene dine at all som har kommet frem har handlet om deg. På ingen måte, selv om det var du som svarte først.

Du virker uforstående til denne underholdningen vi kritiserer. Det var en som argumenterte for at her skulle det være underholdning og da måtte en få lov til å svare dumt. Da er det klart vi er så dumme at vi gidder å bruke tid på å reagere i den tro at det finnes et lys i tunnellen for verdensmesterklubben.

Men jeg støtter meg til det kloke forslaget om bare kutte tråden alle mann nå så er vi ferdige for denne gang og slipper å plage ytterligere de som faktisk har praktisk nytte av forumet.

Lenke til kommentar

Det er overhodet ikke spesielt deg jeg sikter til angående kritikken, det er generelle holdninger blant verdensmesterne.

Det var da enda godt. ;)

Jeg synes det er tidvis veldig vanskelig å tolke slike mengdeuttrykk.

Hvis du føler du er en av dem, så ja da er det deg jeg sikter til.

På ingen måte. Når det kommer til digitalkamera, er jeg mer eller mindre 100% n00b.

Ellers virker det av kommentarene dine at all som har kommet frem har handlet om deg. På ingen måte, selv om det var du som svarte først.

Godt å høre.

Du virker uforstående til denne underholdningen vi kritiserer.

Så absolutt.

Det var en som argumenterte for at her skulle det være underholdning og da måtte en få lov til å svare dumt.

Ja, den leste jeg. Et nokså uheldig utsagn, det der. Jeg synes det er bedre å spørre, uansett hvor grunnleggende det er, enn å la det forbli egenundring. Og man bør selvsagt holde seg for god for 'dumme' svar (som i at man vet bedre, men svarer på pur f).

Google er kjekk, men det er langt fra alle som kan bruke Google 'skikkelig'.

Da er det klart vi er så dumme at vi gidder å bruke tid på å reagere i den tro at det finnes et lys i tunnellen for verdensmesterklubben.

Heh. ;)

Men jeg støtter meg til det kloke forslaget om bare kutte tråden alle mann nå så er vi ferdige for denne gang og slipper å plage ytterligere de som faktisk har praktisk nytte av forumet.

Alltid greit å rydde i skapet en gang i blant. smirk.gif

Lenke til kommentar

Heisann.

Helt ny i dette forum.

Ønsket å lære noe om digital kontra optisk zoom.

he he....tror jeg allerede har glemt hva som var forrskjellen.

Er det vanligvis like gemyttelig her inne?

Mye energi brent vekk på nada er min oppfatning!

God natt!

Lenke til kommentar

Jeg tar meg den frihet å stenge denne tråden. Hvis noen er uenige kan dere sende meg en epost.

Noen bruker forumet som underholdning, andre som kilde til å få informasjon.

Noen er nybegynnere, andre er profesjonelle innen de temaer som diskuteres.

La oss respektere hverandre.

MLW

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...