Gå til innhold

Optisk og digital zoom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

What's the difference between optical zoom and digital zoom?

It's important to understand this difference, as you could end up mighty disappointed with the results if you get one rather than the other. Optical zoom is similar to what you'll find in a regular 35mm camera: When you push the button to zoom in or out, physical lens elements move inside the camera, to achieve the desired effect.

Digital zoom, on the other hand, has no moving parts. Using the "electronic brain" within the camera instead, the camera takes a look at what it's "looking at", and digitally zooms in, usually two or three times closer.

The problem with digital zoom is that you lose quality when you do this -- your images will tend to be more "pixelated" than the same image taken with an optical zoom camera. This is due to the "interpolation" the camera uses, which is a nice way of saying that it makes a guess about how the picture should look while zoomed in. Having optical AND digital zoom on a camera isn't bad, but I'd try to avoid cameras with only digital zoom, myself.

Optical Zoom vs. Digital Zoom

In general terms, a zoom lens is any lens that has an adjustable focal length. Zoom doesn't always mean a close up. As you can see in the chart above, the "normal" view of the world for this particular camera is 7.7 mm. You can zoom out for a wide-angle view of the world, or you can zoom in for a closer view of the world. Digital cameras may have an optical zoom, a digital zoom, or both.

An optical zoom actually changes the focal length of your lens. As a result, the image is magnified by the lens (sometimes called the optics, hence optical zoom). With greater magnification, the light is spread across the entire CCD sensor and all of the pixels can be used. You can think of an optical zoom as a true zoom that will improve the quality of your pictures.

A digital zoom is a computer trick that magnifies a portion of the information that hits the sensor. Let's say that you are shooting a picture with a 2X digital zoom. The camera will use half of the pixels at the center of the CCD sensor and ignore all the other pixels. Then it will use interpolation techniques to add detail to the photo. Although it may look like you are shooting a picture with twice the magnification, you can get the same results by shooting the photo without a zoom and blowing up the picture using your computer software.

Tok 2s å finne med Google...

Kilder:

http://www.dcresource.com/faq/faq.html

http://www.howstuffworks.com/digital-camera8.htm

Lenke til kommentar
Hvorfor dra over bekken etter vann LarsC?

Bruk den nye søkefunksjonen her på siden.

Den nye søkefunksjonaliteten suger, synes jeg. Den funker ikke like godt som på det gamle forumet.

Dessuten elsker jeg Google og jeg er ikke utro. :p

En må bare lete lenge nok.

2 sekunder er ikke lenge. Det var treff #2 og #3 på søket.

Spørsmålet mitt hadde latt seg besvare på en setning.

Jasså. Da er svaret mitt: Optisk = mekanisk, digitalt = elektronisk.

Utakk er verdens lønn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Optisk zoom: Mekanisk zoom i linsen, gjør at du får 100% utnyttelse av CCDen uansett zoom-innstilling. Dette er en "ekte" zoom slik man finner på kamera med vanlig film (135/APS).

Digital zoom: Bruker et utsnitt av bildet på CCDen. Blir som å beskjære et bilde i bildebehandlingsprogram etter at det er tatt. Man mister også endringen i dybdeperspektivet som man får med optisk "ekte" zoom.

Min oppsummering: Digital zoom er helt uten nytteverdi for de fleste. Eneste bruksområdet jeg kan se er når man skal ta et bilde med et kamera uten optisk zoom og ønsker å skrive bildet ut direkte fra kamera uten å gå gjennom et bildebehandlingsprogram først. Anbefales ikke.

Litt mer enn en setning, men bør være overkommelig og forståelig.

Lenke til kommentar

Hva feiler det folk her inne???

Dette var et spørsmål som lett kunne blitt besvart kort og konsist i første svar. Klipping av avhandlinger og sarkastisk avvisninger av spørsmål hjelper ingen.

Hvis de av dere absolutt må oppdra brukere her til å se på ordboka eller kjøpeguiden, svar også kort på spørsmålet!

dette innlegget hører best til i annen kategori

Lenke til kommentar

'Feilen' med folk inne i dette forumet er at det består av normale mennesker.........

At vi vingler litt fram og tilbake, tar vi med et smil.

Jeg er enig i at man skal helst svare kort og konsist på spørsmål, men av og til 'flåser' vi litt med svarene.

Hovedpoenget er at man trives i forumet og har nytte av det.

Akam.no er ei nyttig side hvis man vet å utnytte mulighetene. Under logoen øverst på sida, finner man diverse guider som du ikke finner noe annet sted.

Velkommen Solow!

Lenke til kommentar
Hva feiler det folk her inne???

Dette var et spørsmål som lett kunne blitt besvart kort og konsist i første svar. Klipping av avhandlinger og sarkastisk avvisninger av spørsmål hjelper ingen.

HØR, HØR ! Kunne ikke sagt det bedre selv.

'Feilen' med folk inne i dette forumet er at det består av normale mennesker.........

Akkurat DET tror jeg det er delte meninger om.

Nå var ikke dette det verste eksemplet jeg har sett dessverre. Men synes det var respektløst nok. Spørsmålet mitt var elementært ja, men ikke dumt. Tror det er mange som ikke vet forskjellen på optisk og digital zoom. Jeg visste forskjellen men hadde glemt den, mikset forklaringen sammen.

På alle slike forum er det folk som ikke respekterer at ikke alle har samme kunnskapsnivå som dem. Jeg har mye kompetanse på andre områder, men når det gjelder digital foto skjer det utrolig mye så det er vanskelig å henge med for en amatørbruker. Dette forumet er et forum for alle. Dersom noen ønsker et forum for elitebrukere foreslår jeg at de danner seg sitt eget.

Det er hyggelig for noen at de kan more seg, ikke alltid hyggelig for andre. Spesielt ikke når en har et konkret spørsmål og foretrekker et konkret svar. Da kan evt. morsomheter på andres bekostning foregå internt. Elitezoomerne kan jo f.eks skrive epost til hver andre om hvor utrolig dumme spm. vi dødelige stiller.

Dette er som nevnt holdninger jeg er vant til å leve med i alle fora på nettet, spesielt teknisk rettede. Derfor himler jeg bare og forteller samboeren om hvor store fritidsproblemer enkelte kan få. Men siden jeg får støtte her, så tenkte jeg at jeg skulle ta det opp som en takk for støtten.

Lenke til kommentar

Anarkisten, jeg tror nok egentlig at det er du som har størst problemer her, som klarer å hisse deg opp over at du får forklaringer som er klippet ut fra artikler rundt omkring på nettet, med kommentaren "2s på Google" helt nederst. Hadde du problemer med å forstå disse artiklene da, eller? Alternativet til et slikt svar var kanskje ikke noe svar i det hele tatt, da folk gjerne blir lei av å svare på de samme spørsmålene om igjen og om igjen, og derfor velger å sitere eksisterende forklaringer, eller la være å svare.

Bruk gjerne søkefunksjonen her på akam.no, eller ordboken (som ble nevnt tidligere), så slipper du å spørre om ting som andre har spurt om før, og du slipper å bli så veldig provosert over at andre henviser til slike svar eller artikler.

Lenke til kommentar

Anarkisten, jeg kan ikke se at noen har moret seg på din bekostning eller latterliggjort spørsmålet. Du har fått 4-5 fullgode svar og har ingenting å være irritert over..

At noen svarer på litt mer enn du spurte om får du ta som en bonus! Og om det står på engelsk og er litt vanskelig å lese, er det mange som kan hjelpe, men her kom jo de fleste svarene på norsk og var ikke noe problem å forstå.

Lenke til kommentar

Den eneste som kom med et fornuftig svar på dette spørsmålet er "Zanta"

Er det ikke meningen at forumet skal være til hjelp for brukerne?

Det ligner ingenting å komme med en masse klipp og linker (som i tillegg ikke er på Norsk) på et så greit spørsmål.

Jeg foreslår at alle svar bortsett fra "zanta" 's blir slettet...

Lenke til kommentar
Den eneste som kom med et fornuftig svar på dette spørsmålet er "Zanta"

Er det ikke meningen at forumet skal være til hjelp for brukerne?

Det ligner ingenting å komme med en masse klipp og linker (som i tillegg ikke er på Norsk) på et så greit spørsmål.

Jeg foreslår at alle svar bortsett fra "zanta" 's blir slettet...

Jeg foreslår at ditt svar blir slettet!

Meningen med forumet er adspredelse og underholdning for dets

deltakere. Ingen gidder å sitte å lese side opp og side ned

med rene nybegynnerspørsmål uten å få noe igjen for det. Hvis alle diskusjoner skal være helt enkle spørsmål som kun må besvares eksakt av egnede pedanter, så blir det fort for kjedelig til at noen bortsett fra profesjonelle kverulanter gidder å frekventere forumet!

Vi er da mennesker, ikke datamaskiner, for svarte!

Lenke til kommentar

:rofl:

Å si at alle innlegg skulle slettes var vel å gå for langt... men hvis en stiller et greit spørsmål på forumet så forventer en å få et greit svar , og ikke en masse utenlandske utklipp og linker.

Er hel enig med "anarkisten" i dette.

Selvfølgelig så er det jo greit at en i tillegg til å gi et svar..legger ved en link. som for eksempel til ordboken på Akam.(og kanskje også til en fremmedordbok :lol: )

Lenke til kommentar

Det blir sagt at forumet skal være til underholdning. Underholdning foreslår jeg at skaffes andre steder, det ødelegger for dem som ønsker å bruke dette som et seriøst forum.

Ellers takker jeg for all støtte ! Det er utrolig viktig at flere gidder å si fra om slikt.

Nå var ikke dette av det verste. De gadd tross alt å svare selvom de måtte leke smart-ass og imotsetning til å være imøtekommende og hjelpsomme.

Jeg vil ikke oppfordre til noen detaljdiskusjoner i evigheter som dette tenderer til. De som svarer bråkjekt og anvender forumet for underholdningens skyld vil ikke bli oppdratt. De har gjerne horisont og perspektiver to cm forbi nesetippen og der stopper det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...