Gå til innhold

HDTV over Internet?

Anbefalte innlegg

Er ikke helt inne på dette, men etter det jeg har forstått så har ngt eget utstyr på sentralen der man er knyttet til, virker som om de sender tv signalene til sentralene og så gjør de om til ip-tv som det heter. Så HDTV her burde være en mulighet når mpeg4 blir tatt i bruk....

De MPEG4 HDTV sendingene som er i gang allerede benytter som regel bitrater godt over 10Mbit/s. Hvis det er snakk om sport MPEG4 HDTV i 1080i så er bitraten ofte på 20Mbit/s. F.eks. Canal+Sport HD sendingene fra Premier League. Det er kanskje noe lavere i 720p og jeg mener å ha hørt at 10Mbit/s skal gi bra kvalitet med de nyeste hardware H.264 HDTV koderene. Sannsynligvis er det 10Mbit/s i gjennomsnitt slik at peak bitraten er mye høyere.

MPEG4/H.264 sies å ha potensiale for å være 50% mer effektiv enn MPEG2. Når man vet at sport i standard definisjon (720x576i) MPEG2 ikke blir bra før bitraten er 8-9Mbit/s så er det logisk at 5 ganger høyere oppløsning(1920x1080i) med MPEG4's 50% bedre effektivitet krever opp til 20Mbit/s.

Det er H.264 high profile level 4.0 som benyttes til HDTV. H.264 level 3.0 benyttes til standard definisjonssendinger i bl.a. digitalt bakkenett.

http://en.wikipedia.org/wiki/H.264#Levels

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppklaringstid igjen. Canal+ HD sender ihvertfall ved 20Mbps MPEG-2, tror det er 720p, men jeg kan ta feil. VLC sleit med å dekode i real-time på en 3800+. Grunnen til at jeg tar frem 13-20 Mbps er fordi det brukes i dagens HDDVD og Blu-ray, noe som bør være et benchmark uttrykket HD. Forøvrig kan man lett ditche h.264 og gå for et format som er mer egnet kringkasting, i eksempelhet VC-1 eller Dirac.

Qualbeen: Du sier både at det å betjene 500.000 kunder uten multicast er umulig, samtidig sa du rett over at vi kanskje i fremtiden ser HD-signaler uten multiplexing (eller multicast som vi er blitt enige om at det heter). Det var bare det jeg ble litt forvirret av. Per i dag er det forøvrig ikke så mange ISP'er som har bygget ut multicast fullt ut i nettene sine. Er heller ikke uenig i at IPv6 er bedre enn IPv4, men bortsett fra redusert overhead har den ikke noen store fordeler i høyhastighetsnett med lav feilrate. Det finnes masse andre features som er mye viktigere i forskjellen mellom de to.

Hva er det du sier om å komprimere bildet ned til MPEG-2? Det har da ingenting for seg da dette gir en mye dårligere komprimering enn andre ovennevnte formater.

Lenke til kommentar
Oppklaringstid igjen. Canal+ HD sender ihvertfall ved 20Mbps MPEG-2, tror det er 720p, men jeg kan ta feil. VLC sleit med å dekode i real-time på en 3800+. Grunnen til at jeg tar frem 13-20 Mbps er fordi det brukes i dagens HDDVD og Blu-ray, noe som bør være et benchmark uttrykket HD. Forøvrig kan man lett ditche h.264 og gå for et format som er mer egnet kringkasting, i eksempelhet VC-1 eller Dirac.

Det er ikke noen kanal som heter CANAL+HD lengre. CANAL+ driver to HD kanaler, CANAL+FILM HD og CANAL+SPORT HD. Begge sender HD i 1080i og med MPEG4/H.264 komprimering. H.264 videoitratene varierer men går helt opp til 20Mbps på begge kanalene (målt med TransEdit/DVBViewer).

Se også http://www.telenorsbc.com/templates/Page.aspx?id=401

http://www.telenorsbc.com/upload/PDFS/CANA...Move_050707.pdf

http://www.telenorsbc.com/upload/PDFS/CANA...at%20Change.pdf

Lenke til kommentar

Ah, da er informasjonen min utdatert. Satt og jobbet med bl.a. Canal Digitals DVB-strømmer i sommer, men ting forandrer seg visst. Kanaltilbudet til Canal+ har jeg forøvrig gitt opp å forstå helt fra da de hadde Canal+, Canal+ Gul og lanserte Canal+ Blå men fortsatte å sende blåfilm på Gul :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...