Gå til innhold

HDTV over Internet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NGT sender en form for digital-TV. Ikke HDTV i ordets rette forstand da dette er en del mer båndbredeintensivt. Det NGT sender er vel en MPEG-2-strøm på et sted mellom 3-5 Mbps, sannsynlig vis i stor grad den samme strømmen som man kan ta ned via satelitt og digital mottaker.

TV via bredbånd pleier å være forbeholdt ISP'en din, dette er en klar fordel når det gjelder QoS (prioritering av pakker osv.) og vil være noe en ISP gjerne vil ha kontroll på selv på grunn av båndbreddeintensiteten mm. Hvorfor vil du forresten ha tv via internett når du allerede har kabel?

Lenke til kommentar
NGT sender en form for digital-TV. Ikke HDTV i ordets rette forstand da dette er en del mer båndbredeintensivt. Det NGT sender er vel en MPEG-2-strøm på et sted mellom 3-5 Mbps, sannsynlig vis i stor grad den samme strømmen som man kan ta ned via satelitt og digital mottaker.

TV via bredbånd pleier å være forbeholdt ISP'en din, dette er en klar fordel når det gjelder QoS (prioritering av pakker osv.) og vil være noe en ISP gjerne vil ha kontroll på selv på grunn av båndbreddeintensiteten mm. Hvorfor vil du forresten ha tv via internett når du allerede har kabel?

9567660[/snapback]

Get jobber for å lanserer HDTV innen utløpet av året

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du forresten ha tv via internett når du allerede har kabel?

Bare lurte litt på om DirecTV tilbydde dette. Såg reklame for de på nyeste Prison Break-sesongen, så bare lekte litt med tanken over hvor utrolig genialt det hadde vært å fått tilgang på HD-TV fra USA.

Endret av Lifeform
Lenke til kommentar

9567660[/snapback]

Pr i dag mpeg-2 men meg bekjent skal de kjøre mpeg-4 når utviklingen er klar.

Boksene man får fra de er med HDMI i allefall. Så HDTV kanaler på IPTV tror jeg nok ikke kommer om alt for lenge skal du se.

Lenke til kommentar

9567660[/snapback]

Boksene man får fra de er med HDMI i allefall. Så HDTV kanaler på IPTV tror jeg nok ikke kommer om alt for lenge skal du se.

9568834[/snapback]

Nei, ffs teknologien finnes jo, mesteparten av infrastrukturen er på plass, og det er ikke sånn at ISP'ene ikke er klar over dette. Det er bare snakk om tid før man kan få god HDTV (>=13 Mbps h.264/VC-1) over IP rett til huset. Det blir vel i siste instans en avveining mellom kost/inntjeningsmuligheter/krevet utbygging/markedspotensiale/utbredelse i markedet som avgjør om vi må vente måneder eller en håndfull år.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nei, ffs teknologien finnes jo, mesteparten av infrastrukturen er på plass, og det er ikke sånn at ISP'ene ikke er klar over dette. Det er bare snakk om tid før man kan få god HDTV (>=13 Mbps h.264/VC-1) over IP rett til huset. Det blir vel i siste instans en avveining mellom kost/inntjeningsmuligheter/krevet utbygging/markedspotensiale/utbredelse i markedet som avgjør om vi må vente måneder eller en håndfull år.

Jo er sant mpeg4 er klar.. men det ligger vel hos produsentene (tv2 osv) for at det skal la seg gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg vet at NRK har hatt noen testprosjekter med høy kvalitet. Kodenavn Hunter hadde en episode i h.264 som var på en gig eller to for tre kvarter, i 720p. Kan jo hende at de fleste TV-kanalene får et spark i ræva nå som det digitale bakkenettet bekynner å komme opp og gå, med sine muligheter for 720p.

Ellers er debatten om bakkenettet og RiksTV en helt annen som jeg ikke akter å begi meg inn på akkurat nå:)

Lenke til kommentar
RiksTV kjører jo som kjent mpeg2 og slik jeg har forstått det har ingen intensjoner om å utvide tilbudet pr dags dato.

Nei, RiksTV kjører ikke MPEG2, men MPEG4. Når det gjelder HDTV er det foreløpig ikke noe tilbud derfra. Det analoge nettet stenges i 2009, da kan det bli muligheter for dette, ihvertfall vil NRK og TV2 disponere så mye båndbredde at de kan velge å kutte kvalitet på/slå sammen andre kanaler for å vise HD på en kanal. RiksTV og en evt. ny operatør vil antageligvis prioritere flere kanaler framfor et stort HD-tilbud.

Lenke til kommentar
RiksTV kjører jo som kjent mpeg2 og slik jeg har forstått det har ingen intensjoner om å utvide tilbudet pr dags dato.

Er dette bevisst desinformasjon, uvitenhet eller en fleip?

Riks-TV kjører mpeg4, og har planer om å utvide tilbudet når de får overta kapasiteteten som i dag brukes til det analoge bakkenettet. Men de sender ikke TV verken med eller uten HD over internett, så dette er off topic i denne tråden.

Lenke til kommentar
Men i allefall HDTV over internett er vel rett rundt hjørnet regner jeg med.

on demand over internett? ikke tale om. selv 720p krever minimum 10mbps for ok kvalitet, dvs at du kan i teorien levere

det via en moderne coax, men i praksis vil det bryte sammen dersom "alle" som deler hyssing begynner å bruke det samtidig. samme problem for optisk. dimensjonene på fibernettene som legges ned i dag er ikke akkurat forberedt

for at alle skal begynne å streame hdtv. det er en veldig god grunn til at leverandørene ikke har turt å begynne med

å levere tv via nett - kapasiteten er ikke god nok. alle som har prøvd å se sd tv via nextgentel vet hvor shaky det er.

husk også at stamnettene ikke har mange gbps kapasitet å rutte med, så det er ikke mange samtidige brukere som skal

til før nettene mettes. vi har tross alt hundre tusener av husstander i norge. tandberg klarer feks nå å sende

hd via nett, men det er et helt annet problem å sende tv ut til millioner av seere.

for at tv via nett skal fungere må man nok bruke noe ala multicasting (flere lytter på samme datastrøm) eller vha nedlastning. real time, on demand tv via internett for alle vil ikke skje på mange mange tiår, om i det hele tatt, og hvis det skal skje vil det kreve infrastrukturinvesteringer som vil få investeringene i det digitale bakkenettet til å se ut som en fis i en orkan. dersom du ønsker et stort mangfold av hd kanaler på tv'en din er det kun en ting som gjelder og det

er parabol.

Lenke til kommentar

ren hd (f.eks. 720p) vil vi ikke se på internett før om mange år. Eneste måten å gjennomføre noe slikt på rimelig "kort" sikt er å bruke IPv6 som er en protokoll som egner seg bedre ved høyere linjehastigheter samt at den garanterer multiplexing (som er nødvendig for å kunne gi mange kunder hd-signaler).

En gang langt frem i fremtiden vil vi kanskje kunne se streaming av hd-signaler som ikke bruker multiplexing? Men det kommer til å ta mange år før vi er der..

Til sammenligning kan jeg nevne at NRK (ifølge deres egne nettsier) sender nett-tv i tre ulike kvaliteter: 300kb/s, 600kb/s og 1000kb/s. Er kun sistnevnet som gir grei nok kvalitet synes jeg.. Sitter man i utlandet kan man ikke få mer enn 650kb/s.. Mao langt frem før nrk (og hvilket som helst annet tv-selskap) kan klare å sende av gårde hd-signaler til noen millioner brukere...

Lenke til kommentar

Må nok litt tilbake til skolebenken begge to her:)

IPTV går jo over internett. (Hint: IP = Internet Protocol). Hvor du trodde den tok veien vet jeg ikke, men IPTV må gå samme vei som all HTML, torrent og SIP, dog ofte (og forhåpentlig vis) med noen optimaliseringer i form av rutingstrategier, trafikkprioriteringer og godt protokollvalg. En god løsning i fremtiden kan vel bl.a. inkludere at du kan ta med deg en dekoderboks (evt kun brukernavn/passord) til utlandet og se alle de vante kanalene om du er på ferie på Antigua.

Når det gjelder beskrivelsen av IPv6 forstår jeg ikke helt hva du mener. At den er bedre egnet enn IPv4 til høyere linjehastigheter? Det er sant at den kan gi mindre overhead, men det er vel ikke noe annet som gjør den mer egnet for høyere linjehastigheter. Og hva er det du sier om multiplexing? På hvilket nivå kan ikke kan multiplexes? Er det multicast du tenker på her? Det er da ikke noe å håpe for en fremtid uten multicast, IPTV over unicast medfører jo en del ekstra kjipe vedheng, ihvertfall når det er snakk om en erstatnng av tradisjonelt kringkastet fjernsyn.

Lenke til kommentar
Må nok litt tilbake til skolebenken begge to her:)

IPTV går jo over internett. (Hint: IP = Internet Protocol). Hvor du trodde den tok veien vet jeg ikke, men IPTV må gå samme vei som all HTML, torrent og SIP, dog ofte (og forhåpentlig vis) med noen optimaliseringer i form av rutingstrategier, trafikkprioriteringer og godt protokollvalg. En god løsning i fremtiden kan vel bl.a. inkludere at du kan ta med deg en dekoderboks (evt kun brukernavn/passord) til utlandet og se alle de vante kanalene om du er på ferie på Antigua.

Når det gjelder beskrivelsen av IPv6 forstår jeg ikke helt hva du mener. At den er bedre egnet enn IPv4 til høyere linjehastigheter? Det er sant at den kan gi mindre overhead, men det er vel ikke noe annet som gjør den mer egnet for høyere linjehastigheter. Og hva er det du sier om multiplexing? På hvilket nivå kan ikke kan multiplexes? Er det multicast du tenker på her? Det er da ikke noe å håpe for en fremtid uten multicast, IPTV over unicast medfører jo en del ekstra kjipe vedheng, ihvertfall når det er snakk om en erstatnng av tradisjonelt kringkastet fjernsyn.

Er ikke helt inne på dette, men etter det jeg har forstått så har ngt eget utstyr på sentralen der man er knyttet til, virker som om de sender tv signalene til sentralene og så gjør de om til ip-tv som det heter. Så HDTV her burde være en mulighet når mpeg4 blir tatt i bruk....

Lenke til kommentar

Det er vel, om det er samme løsning som jeg har sett andre steder, bare at de pakker inn en standard MPEG-2 strøm, for eksempel fra en satelitt, inn i IP, setter på en prioritering og sender ut på nettet. Litt hokus pokus, men ikke verre enn at det finnes eksisterende løsninger.

HDTV over IP avhenger ikke bare av MPEG-4, man må nok også ha en stor økning i båndbredde i alle deler av infrastrukturen. Mesteparten av de eksisterender HDTV-løsningene går faktisk med MPEG-2 koding, men om det går over IP kan det være greit med litt lavere bitrate, sånn at man havner rundt HDDVD/Blu-ray både i kvalitet og båndbrede. Les litt om det på wikipedia eller lignende.

Lenke til kommentar

mente såklart mulitcast, ikke multipleksing.. dumme meg.

IPv6 kan ha mye større pakkestørrelse enn IPv4, og i tillegg er headeren til v6 mye enklere. De ruterne som pakkene er innom, trenger ikke bruke tid på å generere checksums og lignende. Sitter man på >100Mbit linje, kan re-generering av headers absolutt være merkbart. Så IPv6 er på de fleste felter bedre enn IPv4.

Men dette ble litt off-topic i forhold til hd-signaler over internett.

Å få til MPEG-2 og/eller MPEG-4-sendinger er ikke så vanskelig. Men hvis man ønsker 720x480 i 30Hz trengs fra 10 til 40Mbit avhengig av modus og levels. Se tabell over båndbredde: http://en.wikipedia.org/wiki/H.264#Levels

Å servere en hd-sending til 500 000 seere vil være helt umulig uten multicast er min påstand her!

Men joda, om man komprimerer bildet ned til mpeg2 kan man klare seg med mye mindre båndbredde. Men da forsvinner jo bildekvaliteten og også hele poenget med hd-tv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...