Gå til innhold

Fujifilm FinePix M603 vs. Fujifilm FinePix F601

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

M603 er vesentlig bedre på video. Tar 640*480 i 30 fps, dette gir god kvalitet men tar mye plass. Kameraet tar xd kort pluss CF microdrive. Når xd kommer i store størrelser opp til 8 GB til en fornuftig penge blir nok dette et ultimat kamera for både foto og video. Selv om jeg tror det vil ha kommet flere slike kameraer innen den tid. Det er på en måte litt forut for sin tid, men innmari kult.

Dessuten har M603 en svær flott lcd skjerm, pluss at kameraet skal være utrolig brukervennelig.

Minuset i forhold til 601 er selvfølgelig 2x zoom mot 3x.

Kjøp M603 hvis video er viktig og du har råd til en stoor minnebrikke, hvis ikke finnes det mange gode alternativ til 601 fra både Nikon, Olympus osv.

Lenke til kommentar

Den mest vitale infoen om et kamera er for meg maksgrense på minnekortet. F601 har maks på bare 128 MB, svært skuffende. Og skal jeg tippe har M603 samme grense. Noen som vet noe om dette ?

Men i alle fall regner jeg med man bare kan drømme om flere giga i forhold til M603 kameraet.

Hvorfor er video bedre på M603 ? F601 har også 640*480 , er det antall fps ? Har den _så_ mye å si ?

Lenke til kommentar

M603 er lansert som et kamera som skal være både for foto og video. At videodelen er viktigere på dette kameraet enn andre ser man spesielt godt ved å legge merke til følgende: Film i 30 fps (må ha minimum 25 fps for å ikke virke hakkete for oss mennesker), kameraet har en større lcd skjerm med en slags skyggeanretning som skal hindre for mye sjenerende lys, utfellbart håndtak på undersiden, samt mulighet for videoredigering direkte på kameraet (man kan bl.a sy sammen flere sekvenser til en). Kameraet er levert med xd-kort nettopp fordi det er anonsert at disse skal komme i så store størrelser som 8 GB innen ett år. At kameraet også har mulighet for CF microdrive skyldes at dette er det største tilgjengelige mediet per i dag for digicams. Det er oppgitt at kameraet kan ta så mye film som det er plass til på kortet (mao 1GB per i dag, så vidt jeg vet). Kommer 2 GB og 4 GB microdrives også. At 601 bare kan ta 128 mb video skyldes vel at kameraet ikke støtter større kort? Les erfaringer andre har med kameraet på www.dpreview.com, sjekk også http://www.pbase.com/hanschee/fujiflim_finepix_m603 for eksempel på videosnutt med kameraet (ganske så bra spørr du meg).

Lenke til kommentar

Dette var mye ny informasjon. Jeg har vært så dum at jeg for noen dager siden bestilte et finepix F601. Og etter å sjekket mye rundt dette ble jeg ikveld så overbevist at jeg benytter meg av angreretten og skaffer et M603 ! Bedre video og mye bedre lagringsmuligheter er akkurat hva jeg trenger.

Men jeg håper dette kameraet støtter 256 MB Compactflash, for det har jeg også bestilt ! Veldig vanskelig å få vite max. grense på digitale kameraer . Det står klart hos noen, men ikke alle.

Hvor får jeg tak i et NP-120 Lithium-Ion battery ?

Ellers har jeg enda ikke funnet en review for dette kameraet. Bare en tysk en som flere henviser til, men den var ikke særlig utfyllende.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har kjoept batteriet naa, takk.

Bruker 256 MB flash til kameraet, M603 altsaa. Angrer paa at jeg ikke kjopte minst 512. Bra kamera, absolutt.

Kameraet mitt har en liten bug. Noen ganger saa `laaser` det seg. Det skjer naar kameraet er paa. Det som skjer er at kameraet nekter aa skru seg av. Forsoeker man aa ta bilder fungerer det som regel. Men kameraet skrur seg ikke av hverken manuelt eller automatisk. Problemet er at batteriet slites unoedig og linsen vil ikke lukke seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...