Mastema Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Neger i seg selv har aldri vært rasistisk Klart det har. Neger er et ord som ble laget for å skille ut en gruppe mennesker som laverstående. Ordet neger har aldri vært nøytralt. Det ble slettes ikke laget for å skille ut en gruppe mennesker som lavtstående..! Jo det ble det. Det er bare lese noen gamle oppslagsverk så ser man det. Det er også verdt å merke seg at ordet neger ikke er noe afrikanerene fant opp for å beskrive seg selv, det var hvite som oppfant det ordet for å skille ut en folkegruppe som er meget, meget forskjellig sammensatt. Eller for å sitere Fanon: ”En neger er en neger. Hele det afrikanske kontinent var befolket av villmenn, overtroiske, fanatiske kannibaler… Kort sagt – negre" Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Eg kan saksøke ein person som saksøke meg for å sei neger, eg kan saksøke han for å krenka yttringfriheten min, fordi det er ingen lov mot å sei neger. Klart ordet neger ikk er forbudt (og jeg synes på ingen måte at det skal bli det) og klart at ikke alle som bruker det er rasister. Men det forandrer ikke på følgende: Ordet neger har mange negative konnotasjoner og enkelte føler seg støtt av det, og det synes jeg man kan respektere. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Neger i seg selv har aldri vært rasistisk Klart det har. Neger er et ord som ble laget for å skille ut en gruppe mennesker som laverstående. Ordet neger har aldri vært nøytralt. Det ble slettes ikke laget for å skille ut en gruppe mennesker som lavtstående..! Jo det ble det. Det er bare lese noen gamle oppslagsverk så ser man det. Det er også verdt å merke seg at ordet neger ikke er noe afrikanerene fant opp for å beskrive seg selv, det var hvite som oppfant det ordet for å skille ut en folkegruppe som er meget, meget forskjellig sammensatt. Eller for å sitere Fanon: ”En neger er en neger. Hele det afrikanske kontinent var befolket av villmenn, overtroiske, fanatiske kannibaler… Kort sagt – negre" Det er noe av det fjerneste jeg har hørt. Neger kommer fra negro som kommer fra negroid. Afrikanere tilhører den negroide rasen. Selvfølgelig brukte jo rike engelskmenn neger som nedlatende. Det var jo det ordet man uansett brukte da. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Så om ordet neger er et så flott og nøytralt ord, hvorfor har man da utrykk som negerkvartal, negerfransk og negerarbeid? Kan det muligens være fordi ordet neger alltid har betydd noe negativt? Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Dette rasisme greiene har gått alt for langt....Er helt umulig og beskrive en utlending idag uten og blir kalt rasist, nazi eller hva det en måtte være...Gruer meg egentlig hvor dette skal ende til slutt....siden alt er rasisme idag.. Lenke til kommentar
564215 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Dette rasisme greiene har gått alt for langt....Er helt umulig og beskrive en utlending idag uten og blir kalt rasist, nazi eller hva det en måtte være...Gruer meg egentlig hvor dette skal ende til slutt....siden alt er rasisme idag.. Word! Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Så om ordet neger er et så flott og nøytralt ord, hvorfor har man da utrykk som negerkvartal, negerfransk og negerarbeid? Kan det muligens være fordi ordet neger alltid har betydd noe negativt? Neger i seg sjøl er ikke negativt hvis det ikke blir brukt negativt, som i negerkvartal og negerarbeid. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 negerkvartaler er ikkje noko negativt, det var berre der negerane busette seg. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Så om ordet neger er et så flott og nøytralt ord, hvorfor har man da utrykk som negerkvartal, negerfransk og negerarbeid? Kan det muligens være fordi ordet neger alltid har betydd noe negativt? Neger i seg sjøl er ikke negativt hvis det ikke blir brukt negativt, som i negerkvartal og negerarbeid. Men om neger ikke hadde vært et negativt ord ville vel heller ikke ord som negerkvartal vært særlig negatvit. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Og hva med drapsmann, voldtektsmann, mannssjovinisme? Nei, nå har denne mannehetsingen gått for langt. Dumt at noen klovner faktisk er så fraværende at de tror at ett negativt ord satt sammen med neger gjør ordet neger rasistisk. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Og hva med drapsmann, voldtektsmann, mannssjovinisme? Nei, nå har denne mannehetsingen gått for langt. Dumt at noen klovner faktisk er så fraværende at de tror at ett negativt ord satt sammen med neger gjør ordet neger rasistisk. Siden arbeid er et så negativt ord? I dette tilfellet er det det nøytrale ordet arbeid som er satt sammen med et negativt ord (neger) som gjør at ordet "negerarbeid" blir et...negativt ord. Lenke til kommentar
thadon Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Tvangsarbeid, arbeidsnarkoman Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Mitt svar er NEI, bare at spørsmålet blir reist om det er rasistisk er latterlig teit *synge på Hellbillies En neger stod på Ål stasjooooon* Lenke til kommentar
Levizer94 Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Sjekkk ut www.sammenmotrasisme.org Har laget den netsida selv og hoved tema er rasisme, nazisme, innvandring, osv. (you get the picture...) Levizer Lenke til kommentar
Fluffypuff Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Neger i seg sjøl er ikke negativt hvis det ikke blir brukt negativt, som i negerkvartal og negerarbeid. Enig med deg her. Jeg mener også at det kommer litt på person fra til person om hva man tolererer og bli kalt. Kjenner folk fra Afrika som er svarte i huden som synes det er helt greit og bli kalt neger og kaller seg selv neger. Men kjenner også en som misliker dette ordet så sterkt at han helst ikke vil høre ordet neger i det hele tatt. Lenke til kommentar
Psychotron Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Hei.. Så på nyhetene om ei dame som klikka fordi en man kalte en mørk person negger. Hva skal du kalle en mørk person da? Du kan jo ikke kalle en en svarting eller no. Ainstainy Ikke vet jeg hva vi skal si...neger er rasistisk, svarting er rasistisk, mørkhudet kan til og med oppfattes som rasistisk... Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Neger er ordet for negera og negerane kan ikkje komme her å sei at neger er eit ulovelegt ord. Lenke til kommentar
manyquiz Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 NEI NEI OG ATTER NEI!!!!!!!!!!! tror dessuten det er veldig mange negre som er rastiske i forhold til ariske feks Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Bruker ordet når jeg ikke er ved personer som er negere. Er det derimot negere i samma rom er jeg derimot litt mer forsiktig. Ordet er i utgangspunktet ikke rasistisk men en skal passe litt på hva en sier. Hvis negere føler at det er rasisme så er det helt greit for meg, noe jeg ikke har problemer med å skjønne. Veldig mange som poengterer med ordets opprinnelse men det blir for dumt. Ordets betydning har endret seg temmelig mye gjennom de siste 150 årene og er i dag negativt ladd for mange negere. Endret 9. januar 2008 av tjalla Lenke til kommentar
Levizer94 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Må man kalle dem noe i det hele tatt da? Man kaller ikke meg hviting, eller blancer (det betyr hvit på spansk) man kaller meg norsk. Så hvorfor må man absolutt ha et navn for det å være mørk, det har jo ingenting å si, men hvis man abosolutt vil ha et navn for det kan man jo si afrikaner, eller araber, osv. Å dele folk inn geografiskt er det lengste jeg er villig til å gå når det kommer til å dele mennesker inn i grupper etter etnisitet. Det var jo raseidèen som førte til Hitlers nazityskland. Raseidèen er idèen om å dele mennesker inn i forskjellige grupper/raser utifra hvor man kom fra, hvordan man så ut osv. noen raser var bedre enn andre og noen var mindreverdige, men mennesker kan ikke deles inn i raser, det er rett og slett ikke forsvarlig, raser er grupper av en art som har forskjellige egenskaper og opptrer anderledes, de er bygd opp anderledes fysiskt og kan som oftest ikke få fruktbart avkom, f.eks kan ikke hester og esler få fruktbart avkom, men det kan altså mennesker, det er ikke riktig å dele mennesker inn i raser fordi vi alle er like, eneste forskjell er hudfarge og det er som pelsfarge hos katter og betyr ingenting. Videre diskusjoner om raseidèen og hitlers nazityskland kan fåregå på SammenMotRasisme Levizer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg