564215 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 de er alltid noen som blir fornærmet, du kan kalle dem neger, svarting, negro og invadrer (de siste blir jo best) En invandrer kan vøre hvit Har noe hørt hvor ofte negerne selv bruker ordet nigger? på film ?..... nei... Ehh.. jo.. Tviler på at du finner en neger som går rundt og kaller mørkhuda mødre og fedre samt. søsken og venner for niggere... Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Har du sett på Menace to Society? Der blir vel "nigger" og "nigga" brukt i nesten hver eneste setning. La oss også ikke glemme negerrap hvor også ordet "nigger" blir brukt veldig ofte. Er det noen som sier "nigger" er det negerne selv. Endret 30. oktober 2007 av Myagos Lenke til kommentar
turak Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) de er alltid noen som blir fornærmet, du kan kalle dem neger, svarting, negro og invadrer (de siste blir jo best) En invandrer kan vøre hvit Har noe hørt hvor ofte negerne selv bruker ordet nigger? på film ?..... nei... Ehh.. jo.. Tviler på at du finner en neger som går rundt og kaller mørkhuda mødre og fedre samt. søsken og venner for niggere... de gjør jo sånn med kompisene i gangsta filmer ... '' yo nigga'' og ''whazup brother'' ... aldri sett de skje... dessuten er de afro-amerikanere som man ser gjøre de på film ... angående de dere med rap, de er fordi de som oftes raper om hvordan de ble skutt mens noen kallte de neger... Endret 30. oktober 2007 av turak Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Har du sett på Menace to Society? Der blir vel "nigger" og "nigga" brukt i nesten hver eneste setning. La oss også ikke glemme negerrap hvor også ordet "nigger" blir brukt veldig ofte. Er det noen som sier "nigger" er det negerne selv. Ja, for vi vet ja at alle svarte er som niggerne på film. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det er alltid mange som skriver i "negertråder", kanskje fordi offentlig kritikk av innvandring er forbudt. Du mister jobben , får dårlige karakterer, blir forfulgt av rød lynsjemobb o.s.v.... Lenke til kommentar
turak Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Det er alltid mange som skriver i "negertråder", kanskje fordi offentlig kritikk av innvandring er forbudt. Du mister jobben , får dårlige karakterer, blir forfulgt av rød lynsjemobb o.s.v.... forbudt ?.... alle kan si sin mening, med mindre de er åpenbart at du er en rasist og hater invandrere ... og en vær person som forfølger deg fordi du har sakt de, kan du saksøke så mye at han må på gata . Endret 30. oktober 2007 av turak Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Man lærer gjerne fra film. Det er ofte jeg hører mørkhudede si nigger til hverandre. I Norge har jeg bare sett unge som gjør det, men i USA hørte jeg mange eldre som brukte det og. Og ja, de sier nigger, ikke neger : / Lenke til kommentar
Gonzolaz Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det har vel med hvilken kontekst du sier det, ikke sant? Har en svart venn som vennekretsen ofte kaller nigger (bor i England nå, han er Engelsk). Hadde jeg sagt det fordi jeg hatet svarte, og ville bruke ordet til å se ned på han, så hadde det vært ille. Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg sier neger, men mener ikke noe negativt med det. Men mange folk reagerer veldig på det :S Hva skal jeg kalle det da, "De med litt mørkere hud enn oss med lys hud" ? Lenke til kommentar
turak Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg sier neger, men mener ikke noe negativt med det. Men mange folk reagerer veldig på det :S Hva skal jeg kalle det da, "De med litt mørkere hud enn oss med lys hud" ? da vil han/henne antagelig kalt deg rasist .... fordi da høres de ut som om du presenterer din farge høyere en deres .. Lenke til kommentar
564215 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Skjønner ikke at det kan være så vanskelig å få inn!?! De er negrer, selv om de vil eller ikke.. Ja, det kan virke rasistisk i noen tilfeller å kalle mørkhudete mennesker for "niggere", men ikke "neger".. Altså at en hvithudet person kaller en mørkhudet person "nigger" vil det være rasistisk, men ikke hvis to negre sier det til hverandre.. Da er det ikke rasistisk på noen måte.. Ok? Lenke til kommentar
turak Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Skjønner ikke at det kan være så vanskelig å få inn!?! De er negrer, selv om de vil eller ikke.. Ja, det kan virke rasistisk i noen tilfeller å kalle mørkhudete mennesker for "niggere", men ikke "neger".. Altså at en hvithudet person kaller en mørkhudet person "nigger" vil det være rasistisk, men ikke hvis to negre sier det til hverandre.. Da er det ikke rasistisk på noen måte.. Ok? ..... rart ..... hvem var han tullingen som fant ut at nigger er en fornærmelse ? ... de sier jo ''yo, nigger''... de liker bare ikke hvite personer kansje ? ... Lenke til kommentar
Peter_Lynch Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hei.. Så på nyhetene om ei dame som klikka fordi en man kalte en mørk person negger. Hva skal du kalle en mørk person da? Du kan jo ikke kalle en en svarting eller no. Ainstainy Er rasistiskt det ja akkurat som å kalle blondine for blondine, katt for katt, menneske for menneske, bleiking for bleiking, Amerikaner for Amerikaner osv. Lenke til kommentar
turak Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 dette er jo egentlig noe man må sjekke i felten ... se på hvordan personer reagerer, eller bare spøre bekjente ^^ Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Har du sett på Menace to Society? Der blir vel "nigger" og "nigga" brukt i nesten hver eneste setning. La oss også ikke glemme negerrap hvor også ordet "nigger" blir brukt veldig ofte. Er det noen som sier "nigger" er det negerne selv. Ja, for vi vet ja at alle svarte er som niggerne på film. Det jeg prøver å få frem er at det er helt greit at to negere sier niggere til hverandre, men hvis en hvit person gjør det er det rasistisk. Man kan heller begynne å lure på hva som er mest rasisistisk. Nå forsvarer jeg ikke bruken av ordet nigger eller har jeg ikke noe behov for å si det, men når det er et slikt fy ord kan hvertfall negerne selv slutte med å si det. Dobbeltmoral på sitt beste. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Neger i seg selv har aldri vært rasistisk, men ved all "misbruken" av ordet de siste årene har det utviklet seg slik at mange ikke liker å bli kalt det. Jeg syns vi bør respektere det. Men jeg syns også at man bør si ifra hvis man ikke liker det. Mange foretrekker å bruke enkle ord som alle forstår, som neger. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Neger i seg selv har aldri vært rasistisk Klart det har. Neger er et ord som ble laget for å skille ut en gruppe mennesker som laverstående. Ordet neger har aldri vært nøytralt. Lenke til kommentar
564215 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Neger i seg selv har aldri vært rasistisk Klart det har. Neger er et ord som ble laget for å skille ut en gruppe mennesker som laverstående. Ordet neger har aldri vært nøytralt. Det ble slettes ikke laget for å skille ut en gruppe mennesker som lavtstående..! Neger er en betegnelse på mennesker med svart eller brun hud, krusete hodehår, og visse andre kroppslige fellestrekk. Neger brukes først og fremst om mennesker som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Ordet neger har også vært brukt utenom dette i sammensetninger som australneger. Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger. Endret 30. oktober 2007 av ZeroZ Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Eg kan saksøke ein person som saksøke meg for å sei neger, eg kan saksøke han for å krenka yttringfriheten min, fordi det er ingen lov mot å sei neger. Mobbing er noko heilt anna og er forbudt i grunnlåva, men å sei neger til ein person som faktisk er neger og man meinar ikkje noko negativt med det(slik som: såg du han der borte, han negeren, han tok nettopp ut 1 mill fra banken i kontantar!) er det ikkje forbudt på nokon måte. Endret 30. oktober 2007 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg