Gå til innhold

Kalle en mørke person neger? Er det rasisme?

Anbefalte innlegg

jeg synes ikke å kalle noen for neger er rasisme, men pleier ikke gjøre det selv, da jeg vet mange tar dette som rasisme.

Man skal vel egentlig kalle dem "nordmann med annen etnisk bakgrunn" eller lignende for at ingen skal bli fornermet av det...

Kall nå en spade for en spade og en neger for en neger, er ikke å legge skjul på at de er neger(stammer fra negroide, som er de svarte sin "rase")

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Den_negroide_rase

Leste du hele artikkelen?

Det dreier seg om en terminologi som er arkaisk, og dens fortsatte bruk er blitt omstridt (jf. menneskerase). Gruppen omfatter et mangfold så stort at de fleste antropologer etter 1970 ikke finner nok fellestrekk til å finne en slik avgrensning tjenlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Man skal vel egentlig kalle dem "nordmann med annen etnisk bakgrunn" eller lignende for at ingen skal bli fornermet av det...

Eg har lenge lurt på kvifor nokon seie ein Normann med etnisk bakrund, dei fleste seie berre utlending og det er det dei er uansett om dei har fått statsborgarskap

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Eg trur at neger blir brukt alle plassar untatt på nokon skular i Oslo, det er kanskje nokon andre plassar.

Grunnen er nokk ar 0,4/4 eller kanskje litt meir i oslo er negera.

Då eg var i Oslo på østkanten på klassetur vart eg forbausa over kor mange det var egentleg :ohmy:

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Negro er spansk for Svart.

Med andre ord er neger like stygt som å kalle en ikke-neger for blanco -- som også er spansk, for hvit.

Negro

Blanco

Andre likeverdige utrykk:

Svart

Hvit

Brun

Rosa

Bleik

Brent

Farget

Fargeløs

--

for ordens skyld kan man kanskje unnlate å si neger, og holde seg til opprinnelsen: Negro, som jo betyr svart...

Som igjen er et ord som ikke *kan* sies å være negativt ladet når det ytres av bleike mennesker som ikke har noe i mot å kalles hvit.

Bleh.

Kan ikke alle bare bli enig om et par ord og bli ferdig med saken?

Negro er et vanlig ord for svart som brukes i flere språk. Mennesker av den negroide rasen, dvs afrikanere, er derfor negroide. Personlig syntes jeg det høres penere ut å si neger men det er vel opp til hver og en.

Det smarteste ville nok være å holde seg til språkrådet råd som Feynman postet. Det gjør jeg.

Lenke til kommentar
Jeg bruker ordet neger selv, vil si at ordet svarting høres mer "rasistiskt" ut

Nå har jeg ikke tenkt å gjøre dette til noe diskusjonstema men det er litt forskjell på å si "svart" og "svarting", i hvert fall slik jeg oppfatter det. For øvrig er jeg enig at sistnevnte høres mer rasistisk ut enn "neger". Personlig bruker jeg personens nasjonalitet når jeg kjenner til den, eller i hvert fall "afrikaner" hvis jeg vet han kommer derfra (de fleste svarte i Norge er uansett fra Afrika) - tross alt kaller du vel en tysker tysker - eller européer hvis du ikke vet hvilken nasjonalitet han tilhører - og ikke hviting.

Endret av Gronz
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det er mykje meir rsistisk å sei mørk, ein mørk altså ein ond person, mørket er jo det onde.

Så tippar at neger høyrast litt bedre ut.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Det er mykje meir rsistisk å sei mørk, ein mørk altså ein ond person, mørket er jo det onde.

Så tippar at neger høyrast litt bedre ut.

Tviler på at flere enn deg ser det på den måten. Mørk er dessuten en nøytral måte å beskrive en persons hudfarge på i motsetning til ordet neger.

Anbefaler alle som er interessert i temaet om å lese Frantz Fanons bok Black Skin, White Masks.

Lenke til kommentar

de og si nordmann med annen etnisk bakgrunn er vel litt mere media ? ...

de er alltid noen som blir fornærmet, du kan kalle dem neger, svarting, negro og invadrer (de siste blir jo best), men hvorfor vil du egentlig kalle noen svarting eller neger ? ... folk vil ha de til at ''neger'' er et banne ord, dette er jo totalt latterlig.

de ''mildeste'' blir vel invandrer og mørk hudet, med mindre du har veldig lyst til og si nordmann med annen etnisk bakgrunn helle tiden...

men tror folk kan saksøke deg hvis du kaller de invandrer hele tiden, når de er norsk statsborger ...

egnetlig så sier de jo heller aldri hva de vil bli kalt :S .. og de fleste tar de jo fint uansett hva du kaller dem (med mindre du mener de som en fornærmelse)... foreksempel din jæ*** neger .... dette er jo en fornærmelse såklart ... men uansett hvordan du snur og vender på de, vil alltid noen ha noe imot de ..

men uansett er de jo bedre og bare si ''hei kompis'' eller ''hei du der'' istede for ''hei du neger'' eller ''hei du invandrer'' ?

Lenke til kommentar

Som sagt stammer jo ordet "neger" fra en stamme. Så det er jo egentlig helt normalt å si neger (ihvertfall blant mennesker jeg kjenner, og jeg kjenner INGEN rasister!) men å kalle en "mørkhudet" person for ord som "nigger" vil bli sett på som rasisme.

Endret av ZeroZ
Lenke til kommentar
de er alltid noen som blir fornærmet, du kan kalle dem neger, svarting, negro og invadrer (de siste blir jo best)

En invandrer kan vøre hvit

Har noe hørt hvor ofte negerne selv bruker ordet nigger?

på film ?.....

ja de kan være hvite invandrere, men mystisk nok kaller vi de ikke invandrere med mindre de er mørk hudet (sånn som jeg forstår de)

Lenke til kommentar
de er alltid noen som blir fornærmet, du kan kalle dem neger, svarting, negro og invadrer (de siste blir jo best)

En invandrer kan vøre hvit

Har noe hørt hvor ofte negerne selv bruker ordet nigger?

på film ?.....

ja de kan være hvite invandrere, men mystisk nok kaller vi de ikke invandrere med mindre de er mørk hudet (sånn som jeg forstår de)

Ja, faktisk.. Flaut nok så forbinder jeg ordet innvandrer med "mørkhuda" mennesker..

Endret av ZeroZ
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Som sagt stammer jo ordet "neger" fra en stamme. Så det er jo egentlig helt normalt å si neger (ihvertfall blant mennesker jeg kjenner, og jeg kjenner INGEN rasister!) men å kalle en "mørkhudet" person for ord som "nigger" vil bli sett på som rasisme.

Ja akkuratt, mesteparten av negerane er stolt over å vere det, men nokon er ikkje det, derfor blir dei såra.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...