ainstainy Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Hei.. Så på nyhetene om ei dame som klikka fordi en man kalte en mørk person negger. Hva skal du kalle en mørk person da? Du kan jo ikke kalle en en svarting eller no. Ainstainy Endret 25. september 2007 av Jarmo Lenke til kommentar
Nyttnavn2013 Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) eldre folk sier jo neger (fra 40 og oppover), men er du under så blir vel dette slått litt hardt ned på. afro-norsking ? ----- ''Mørke person'' O.o for et ord.. Endret 24. september 2007 av Martiin Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Flyttes til politikk og samfunn. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Det er vel logisk å kalle en svart person ( type afrika ) for svarting, og en som bare er mørk i huden, for mørkhudet. Og en hvit person for hviting Lenke til kommentar
Nyttnavn2013 Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Svarting vil vel bli sett på som rasisme?, eller bare folka her fra afrika som reagerer på det? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Svarting vil vel bli sett på som rasisme?, eller bare folka her fra afrika som reagerer på det? 9566565[/snapback] Vel, er det ikke slik at alt er lov, men hvis noen reagerer på det, så blir det rasisme? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 jeg synes ikke å kalle noen for neger er rasisme, men pleier ikke gjøre det selv, da jeg vet mange tar dette som rasisme. Man skal vel egentlig kalle dem "nordmann med annen etnisk bakgrunn" eller lignende for at ingen skal bli fornermet av det... Kall nå en spade for en spade og en neger for en neger, er ikke å legge skjul på at de er neger(stammer fra negroide, som er de svarte sin "rase") Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Den_negroide_rase Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Ser det overhode ikke problematisk eller rasistisk og kalle en neger for en neger jeg da...Ordet rasisme har mistet sin betyding i dagens samfunn synes jeg...Utlendinger roper alt for fort rasisme for den minste ting idag.... Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Heia antirasister og SV! Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Problemet er vel at enkelte ser på neger som en svart persons fremste karaktertrekk. Neger er noe man "er". Briller, blondt hår, grå øyne er noe man har. Dette deler det med andre stigmatiserende uttrykk, som tjukkas, krøpling, idiot osv. Ethvert uttrykk er i utgangspunktet ikke mer trakkaserende enn det er ment, men mange vil nok si at det er sympatisk å ta hensyn til hva andre mennesker legger i det man sier til dem. De fleste svarte i norge vil reagere om man kaller dem negre, ergo ligger man unna uttrykket. Er altfor mange suppehuer som ikke har bedre å gjøre enn å hevde "retten til å si hva man vil". Det hyggeligste jeg kan si til dem, er at da har de jammen ikke mange problemer i livet. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 jeg kalller negere fo negere. men jeg sier aldri neger mens en neger hører på Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Kalle en mørke person neger? Er det rasisme? Nei, nei, og atter nei. Støtter meg til Språkrådet: ‘Neger’ har vore normalordet på norsk for folk med svart eller mørkebrun hudfarge, og for mange er det framleis nøytralt. Men i det siste har det gått fram av pressa at mange nordmenn med afrikansk bakgrunn ikkje liker å bli kalla ‘neger’, mens andre meiner at det er greitt, så det er delte meiningar om dette blant dei det gjeld. Likevel er det grunn til å vera varsam. Språkrådet må rå folk til å tenkja seg om før dei nyttar slike sensitive ord. Det er dårleg folkeskikk å kalla folk med eit ord dei ikkje liker, same kva ‘vi andre’ måtte meina om innhaldet i ordet. Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=833586&st=140 Finnes en ganske fyldig diskusjon om dette allerede... Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Negro er spansk for Svart. Med andre ord er neger like stygt som å kalle en ikke-neger for blanco -- som også er spansk, for hvit. Negro Blanco Andre likeverdige utrykk: Svart Hvit Brun Rosa Bleik Brent Farget Fargeløs -- for ordens skyld kan man kanskje unnlate å si neger, og holde seg til opprinnelsen: Negro, som jo betyr svart... Som igjen er et ord som ikke *kan* sies å være negativt ladet når det ytres av bleike mennesker som ikke har noe i mot å kalles hvit. Bleh. Kan ikke alle bare bli enig om et par ord og bli ferdig med saken? Endret 26. september 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Hvis vi kan si hvit så bør vi kunne si svart. "Afrikaner" holder ikke fordi en "mørkhudet" ikke nødvendigvis kommer derfra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Er man rasist om man ikke liker rap? Er man rasist om man ikke liker mørkhudet eller lyshudet personer? Lenke til kommentar
toazty Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 hvordan kan du si farget eller fargeløs, istedenfor svart hvit ,svart er jo ingen farge.. hihi Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Neger er heilt grett å sei, det negerane egentleg seie med at dei ikkje liker å bli klat neger, er at dei ikkje liker seg sjøl. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Jeg sier neger, eller 'en av våre nye landsmen', fri for sarkasme. Blir du såret? Buhu. Kall meg blekansikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg