Gå til innhold

HTPC og digital-tv fra Get?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Get er jo tidligere UPC. Du bruker isåfall kabeltv for å få inn de digitale signalene. Du kan få inn de digitale ukrypterte tv-kanalene via et DVB-C tuner kort. De krypterte tv-kanalene er det verre med, men ikke umulig å få til. For å få til det er du avhengig å vite hvilket krypteringssytem leverandøren din bruker.

Mest vanlig er Conax (canal Digital) eller Videoguard (Viasat). Hvis det er Videoguard kan du bare glemme det. Krypteringsystemet binder seg til tunerhardwaren slik at hvis du flytter paykortet kortet over til en Videoguard CAM som står i PC-en din så vil det ikke funke.

Conax er heldigvis ikke bundet til tunerhardware, men så teoretisk skulle det være mulig å sette inn en Conax CAM inn i din pc med paykortet ditt å få inn de krypterte tv-kanalene dine. Men det kan jo være at get bruker teknologi som parer kort og tuner tilsvarende som Videoguard teknologien er basert på. Jeg tror også at hvis du ringer Get support så vil de ikke svare på hvilken krypteringsteknologi de bruker.

Men jeg tar inn ukrypterte digitale tv-kanaler på Grimstad kabeltv sitt kabelnettverk uten CAM å dette fungerer meget bra.

Se her: http://www.mythtv.org/wiki/index.php/Addin...Cards_--_Norway

Lenke til kommentar

Flytta for et par måneder siden inn i dagens leilighet i oslo og her var det Get som hadde uttak i veggen. Fikk en Get digitalboks og et "kodekort" til å sette i boksen. Har faktisk ikke testa å koble tv'n direkte i kabeluttaket.. får teste kanskje når tv er tilbake fra rep.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Get sitt offisielle svar:

1. Hvordan kan man i dag benytte mediesenter PC til å motta digitale TV-signaler fra Dere?*

Det er ikke mulig pr i dag.

2. Dersom det ikke lar seg gjøre å motta/bruke digitale TV-signaler fra Dere per dags dato: Har Dere planer om å tilby dette i fremtiden, og i så fall hvordan?

Vi er i dialog med Microsoft and andre produsenter for om mulig fremskaffe digitale dekodere som støtter våre TV tjenester. Conditional Access vi å så fall løses via USB nøkkel. Vi har pr i dag ingen løsning på dette.

3. Hvilken formening har Dere om bruken av mediesenter PC mot de tjenestene Dere tilbyr?

Vår primærstrategi er å tilby komplette løsninger via egne dekodere. Dette fordi prisen på media center PC fremdeles er veldig høy. Straks en god løsning for MCE forefinnes vil vi vurdere å støtte / tilby dette

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men burde kanskje forlatt Get, men jeg har ganske små krav til TV-delen av min HTPC, som jeg i ferd med å bygge for å bruke med MythTV. Jeg ville bare forsikre meg om at jeg har skjønt dette riktig:

Altså, det er meningsløst å prøve med noe som helst DVB-* mot Get, siden de bare vil tillate NDS-bokser på sitt nett, og dermed vil heller ikke DVB-C hjelpe. Riktig? Så det jeg bør satse på er et enkelt kort med S-video og analog. Jeg kan foreløpig koble den analoge rett i veggen, men etterhvert må jeg ha en Get Box der jeg får tak i en kabel fra SCART-utgangen på Get Boxen til S-video-inngangen på TV-kortet. Fortsatt riktig?

Da er vel gode, gamle Hauppauge PVR-150 (den med fjernkontroll) egnet?

Forøvrig ser handlevogna mi slik ut. Ser det bra ut? Jeg er i tvil om hvor godt hovedkortet er støttet under Linux, men det har jo alt, og det ser jo ikke så galt ut, og jeg vil jo ha plass til å kjøpe både skjermkort og lydkort hvis det skulle trenges.

Hvis det er noen her med MythTV-erfaring som har lyst til å tjene noen kroner, kan jeg godt tenke meg å betale noen for å sette opp boksen for meg. Foruten Kubuntu og MythTV og venner, må da Amarok+lirc funke, VFDen og volumknappen funke, EPG for kanalene, og selvfølgelig må den funke med min nye FullHD-skjerm.

Lenke til kommentar

Get bruker N*S / V*deoG*ard (1/2?) for å kryptere sine sendinger. Det er mulig å dytte inn DVB-C kort i en HTPC sammen med en kortleser som støtter Phoenix/ Smartmouse/ ISO7816 (f.eks. denne: http://www.adteknik.se/english/phoenixsoft.htm). Videre trenger man et program som bruker nøkkelen fra smartkortet du har fått fra Get og dekrypterer signalene (ellers får du bare svart skjerm). Det finnes flere ulike program, gratis og open source, tilgjengelig på nettet som gjør dette (og som forøvrig støtter boxid/pairing/m.v.) - bruk Google. Om disse programmene støtter N*S / V*deoG*ard (1?) er jeg ikke sikker på.

Som noen nevnte over så fungerer tilsvarende løsning for C*nax uten problemer. Hovedutfordringen ligger i programvarestøtte til dekryptering av signalene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...