Gå til innhold

Gjennoppretting av quickformatert disk

Fredrik-

Anbefalte innlegg

Jeg kom utfor å quickformatere datadisken min isteden for systemdisken. Disken har ikke blitt skrevet til etter formateringen så dataene er 100% intakt.

Jeg har prøvd 2 recovery programmer som finner alle filene mine, men vil at jeg skal lagre dem ved en destinasjon (en annen disk). Ettersom dataene er på ca 350gb og systemdisken min rommer 74gb funker dette dårlig.

Uansett, jeg trenger et verktøy som kan gjennoprette disken min med dataene på plass. Det er jo strengt tatt ingen grunn til å flytte/kopiere de ettersom det bare er tabellen som er slettet, ikke filene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det går an å fikse filtabellen vet jeg ikke, men filene skal gå fint an å redde ut.

Hvis du kjøper en ny harddisk så kan du redde innholdet over dit. Siden gjenopprettingsprogrammene finner filene så regner jeg med det skal gå helt fint med fullversjon av programmene.

Når du har gjort genopprettingen og dermed har én harddisk med fungerende innhold kan du godt sette opp Raid1 med de to store diskene. For å gjøre det må du la Raid-kontrolleren lese innholdet fra den nye disken og overskrive den gamle (inkludert den overskrevne filtabellen). Ikke ta feil av hvilken disk som er hva. Raid-kontrolleren på hovedkortet ditt skal fungere helt fint til formålet.

En alternativ metode er å kjøre begge diskene som selvstendige disker men kopiere enten manuelt mellom de eller sette opp en backup-programvare som synkroniserer innholdet automatisk med ønskede mellomrom.

Lenke til kommentar

Det endte med at jeg bestillte en identisk disk da jeg ikke fant noen annen løsning. Jeg kom til å tenke på, hvordan skal jeg få satt opp raidet uten å ødelegge filene? Vil det være mulig å opprette raidet ved å la en disk være uberørt og speile innholdet over på den andre disken før raidet setter igang, eller må raidet starte fra scratch?

Lenke til kommentar

Du må nesten ta det i to steg:

1. La programmene redde ut filene fra disk A til disk B.

2. Sett opp Raid1-speiling med Disk B som kilde.

NB. Det er viktig at du bruker disk B som kilde og ikke A. Gjør du dette galt så vil du få to disker med defekt filtabell og må partisjonere og formatere en av diskene på nytt og starte med punkt 1 igjen.

Disk A = den gamle disken med defekt filtabell

Disk B = den nye disken med nyopprettet og fungerende filsystem/filtabell

Lenke til kommentar
Du må nesten ta det i to steg:

1. La programmene redde ut filene fra disk A til disk B.

2. Sett opp Raid1-speiling med Disk B som kilde.

NB. Det er viktig at du bruker disk B som kilde og ikke A. Gjør du dette galt så vil du få to disker med defekt filtabell og må partisjonere og formatere en av diskene på nytt og starte med punkt 1 igjen.

Disk A = den gamle disken med defekt filtabell

Disk B = den nye disken med nyopprettet og fungerende filsystem/filtabell

9570362[/snapback]

Simen1

Vil ikke det du henviser til, kreve at man anabler for Raid mode i Biosen?

Og hvis han enabler for Raid, med en disk (system disk) allerede installert i Ide mode, hvordan vil han klare å boote i systemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...