Bherserk Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Akkurat det svaret jeg ønsket! Tusen takk Hvis jeg setter en av linsene på, la oss si et K100D super, så trenger jeg i utgangspunktet bare å stille fokus og blender(mekanisk), ikke sant? Unnskyld hvis det er dumt spørsmål... Forutsatt at det er likt som på K10D, så gjør du følgende (i den rekkefølgen du ønsker): Sett i Manuell modus (M). Fokusér manuelt. Fokusindikator blinker etterhvert som ulike områder er i fokus. De gamle objektivene er stort sett mye bedre å fokusere manuelt med enn nye objektiver som ikke er laget for manuell fokusering. Sett ønsket blenderåpning manuelt på objektivet. Blenderen blir stående åpen, men blir blendet ned i det du gjør lysmåling, velger å forhåndsvise dybdeskarphet eller tar bildet, akkurat som heltautomatiske objektiver. Gjør lysmåling ved å trykke den grønne knappen ved siden av utløseren. Kameraet blender ned og gjør lysmåling. Du kan fritt endre lukkerhastighet i etterkant om du ønsker å over- eller undereksponere. Trykk utløser for å ta bilde. Med litt øvelse går det ganske greit. Det er mulig å få mattskiver med prisme om du vil ha "old school"-fokusering. Lenke til kommentar
HetrTiXc Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Høres ut som det ikke er den aller største opperasjonen å bruke de linsene, og som du sier er den manuelle fokusen mye, mye bedre enn de som ikke er laget for manuell fokusering ol. Men ble litt usikker anngående "den grønne knappen" . Kan ikke se at K100D har den, i alle fall ikke på samme sted. K100D har vel lysmåling på lik linje med K10D... Uansett; tusen takk for svar Bherserk og alle andre! Vært masse til hjelp Endret 18. oktober 2007 av HetrTiXc Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Høres ut som det ikke er den aller største opperasjonen å bruke de linsene, og som du sier er den manuelle fokusen mye, mye bedre enn de som ikke er laget for manuell fokusering ol. Men ble litt usikker anngående "den grønne knappen" . Kan ikke se at K100D har den, i alle fall ikke på samme sted. K100D har vel lysmåling på lik linje med K10D... Uansett; tusen takk for svar Bherserk og alle andre! Vært masse til hjelp Den grønne knappen er kun K10D som har (Hypermode) på K100D trykker en på AE-L knappen, med samme lysmåling og nedblending som den grønne knappen. Elles finn du litt meir om Pentax optikk her: http://www.bdimitrov.de/kmp/index2.html og her http://stans-photography.info/ (Meir bruker tilbakemeldinger på optikken) Elles må eg berre tilføye at det er utrulig artig å bruke gammelt optikk på nye kamera, og en lærer meir om fotografering. Lenke til kommentar
HetrTiXc Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Mhm, gleder meg til å få brukt objektivene... Ikke bare lærer man masse, men man får også et lite utgangspunkt i linser uten å bruke masse penger på det. Utifra det dere svarer forstår jeg at jeg ikke trenger noe adapter for å bruke linsene... Men er det sånn at det er forskjell på M-fatning og M42-fatning? Kom over denne linken på pentaxforumet: Adapter til M42-fatning Men må innrømme at det ikke helt ser ut som den fatningen er lik som linsene mine... Hadde bare være litt kjedelig hvis jeg må av og på med adapter hver gang jeg bytter mellom de gamle linsene og kitlinse... Btw, noen som har erfaring med K100D og hvordan blitsen funker som AF-hjelp i stedet for en AF-lampe? Innbiller meg at det kanskje er litt irriterende... Var en bekjent som klaga på det på et e-510, og Olympus bruker vel samme løsningen? Ellers ser K100D ut som et strålende kamera til prisen EDIT Er det sånn at M42 kun er for Takumar-linser?(Kjenner ikke merket..) Er de gamle linsene jeg har K-fatning? Fikk inntrykk av det på den siste linken til Hopi. Var litt rask når jeg svarte i stad... Endret 19. oktober 2007 av HetrTiXc Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Mhm, gleder meg til å få brukt objektivene... Ikke bare lærer man masse, men man får også et lite utgangspunkt i linser uten å bruke masse penger på det. Utifra det dere svarer forstår jeg at jeg ikke trenger noe adapter for å bruke linsene... Men er det sånn at det er forskjell på M-fatning og M42-fatning? Kom over denne linken på pentaxforumet: Adapter til M42-fatning Men må innrømme at det ikke helt ser ut som den fatningen er lik som linsene mine... Hadde bare være litt kjedelig hvis jeg må av og på med adapter hver gang jeg bytter mellom de gamle linsene og kitlinse... Btw, noen som har erfaring med K100D og hvordan blitsen funker som AF-hjelp i stedet for en AF-lampe? Innbiller meg at det kanskje er litt irriterende... Var en bekjent som klaga på det på et e-510, og Olympus bruker vel samme løsningen? Ellers ser K100D ut som et strålende kamera til prisen EDIT Er det sånn at M42 kun er for Takumar-linser?(Kjenner ikke merket..) Er de gamle linsene jeg har K-fatning? Fikk inntrykk av det på den siste linken til Hopi. Var litt rask når jeg svarte i stad... Hei igjen Tror nok ikkje du treng adapter. M42 er objektiver med gjenger, for å skru linsa inn på kamera, det er då en treng adapteret med gjenger for å skru objktivet inn på adapteret, for så å montere dette på kamera. Eg kjenner lite til M42 systemet, og korleis dei forskjellige objektiva passer på forskjellige kamera. Veit at Zeiss lager linser med gjenger enno. Når det gjeld Pentax K innfatning kom den i 1975, og det er den samme som dei bruker i dag, men den er utvida med fleire kontaktpunkter for både AF og SMA etc. Beskrivelse av systemet finn du her http://www.bdimitrov.de/kmp/technology/summary/index.html. Du finn også bruksanvisning av kamera på www.pentax.se, under bruksanvisninger, slik at du kan sjå meir på forskjellige funksjoner. AF hjelpa med blitsen kan slåast av om du føler den er plagsom, Kjøper du ekstern blits av 360 eller 540 har den AF hjelp under blitesen som er fredligere og mindre forstyrrende. Føler det ikkje er noko plage sjølv, då det skal vere nokså mørkt før den begynner å frese, men det avhenger nok litt med kor lyssterk optikken en bruker. Billedmessig og funksjonsmessig er K100D eit godt alternatativ å starte med, og det tar like gode bilder som dei andre alternativa du starta tråden med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå