L(a)RS Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Jeg har problem med at bildene jeg tar med mitt kamera kommer med for sterkt baklys. Motivet forsvinner nærmest i lyset. Se vedlagt bilde. Hvordan kan jeg stille inn kamera for å unngå dette? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Vel, du har eksponert bildet etter spotmålingen i kameraet, så senter av bildet er korrekt eksponert. Da blir himmelen og sollyset altfor sterkt midt på dagen (kl 12:51 som du tilsynelatende har tatt bildet). Prøv manuell eksponering med f/8 og 1/250s (ved samme lysforhold). Evt sett kameraet i "centerwighted average" på lysmålingen. Du har jo digitalkamera og kan ta hundreogørten bilder uten at det koster noe, så ta gjerne 8-10 bilder av samme motivet med forskjellige eksponeringer. Merk deg lyset du fotograferer i og studer exif'en i bildene. Da vil du kunne se hvilken kombinasjon som gir beste bildet og slik du vil ha det.. Se her, 3. post: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=695981 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå