Reeve Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Ja, som topic sier, så har nabolaget mitt blitt plaget av en løs hund som løper rundt i nabolaget. Den jager katter, den har prøvd å bite andre mennesker, den bjeffer gjerne om kvelden etc. Hunden har en eier, som ironisk nok er en i nabolaget, men det virker ikke som han gjør noe med den. Den er ofte inne, men et par ganger i måneden, så kommer den seg ut og er ute i noen timer. Jeg er ikke redd hunder, men jeg liker ikke å ha en hund som flere ganger i måneden løper etter mine to katter, og andres katter, i tillegg til at den har prøvd å bite meg før. Derfor lurer jeg, er det noen måter å få eieren til å måtte være strengere med hunden, eventuelt kvitte seg med hunden? Hvis ikke, så vet jeg i hvertfall at jeg hadde vært i stand til å drepe den hvis den hadde prøvd å angripe noen av mine katter en gang til. For å så ta konsekvensene av det. Jeg liker dyr, og andre hunder, men ikke denne her nei 1 Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Ta en telefon til politiet og forklar situasjonen. De vil så ringe selv til hundeeieren og fortelle ham at han må passe bedre på hunden sin. Retter det seg ikke, tar du en telefon til til politiet, så vil det få strengere konsekvenser for eieren. For all del ikke ta saken i egne hender. Det fører bare mye fæle konsekvenser med seg. Husk også at dette ikke er hundens feil. Det er eieren som behandler den feil. Hunden fortjener ingen straff eller død for å leve sin egen natur. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 du burde kanskje ta det opp med eieren i en grei tone før du går til politiet (om det ikke hjelper) Lenke til kommentar
Waco Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Hei _Zeke : Anbefaler deg å lese hundeloven jeg. Han har IKKE lov å la hunden gå løs i offentlige områder, Og heller ikke i båndtvangstiden! Politiet vil tvilsomt hjelpe deg så ring dyrevernet eller mattilsynet! Lykke til ! Hundeloven kan du finne her : www.google.no Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 du burde kanskje ta det opp med eieren i en grei tone før du går til politiet (om det ikke hjelper) 9564775[/snapback] Dette er vel litt "nabolags-psykologi" :-) Jeg tror at det er litt lurt å sette seg inn i lovverket tidlig dersom en tror at naboen vil bli kranglete dersom en klager over at en føler seg truet av løshunder. Finner en ut at en har en "juridisk god sak" som en klarer å forklare forståelig, så kan det hende at naboen gir seg med en gang. Alternativt kan en kanskje risikere at naboen gambler på på det motsatte og går i vranglås ved første sving. Eller er det noen som har meninger om bedre konflikt.styring ? Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article935558.ece Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 du burde kanskje ta det opp med eieren i en grei tone før du går til politiet (om det ikke hjelper) 9564775[/snapback] Dette er vel litt "nabolags-psykologi" :-) Jeg tror at det er litt lurt å sette seg inn i lovverket tidlig dersom en tror at naboen vil bli kranglete dersom en klager over at en føler seg truet av løshunder. Finner en ut at en har en "juridisk god sak" som en klarer å forklare forståelig, så kan det hende at naboen gir seg med en gang. Alternativt kan en kanskje risikere at naboen gambler på på det motsatte og går i vranglås ved første sving. Eller er det noen som har meninger om bedre konflikt.styring ? 9569060[/snapback] Det kommer vel helt an på hva slags forhold man har til naboen, er det en hyggelig fyr og du tar opp problemet på en saklig og hyggelig måte, vil problemet løses enkelt, billig og bra for alle parter. Er derimot naboen, eller du, en grinete kranglefant eller dere har en gjerdekrangel gående kan rkorsnes sin løsning være bedre. En løsning som ALLTID funker med løshunder, er (om du klarer å få tak i de) å fange de inn og levere de til politiet/falken/dyrebeskyttelsen (de som tar seg av forsvunnede dyr i din kommune). Da risikerer hundeeier bot om det er utenfor båndtvangstid og må i alle tilfeller betale noen hundrelapper for å få bikkja utlevert. Og skulle det bli vidre problemer og advokater, politi og full pakke, kan du vise til at bikkja har vært løs før ved å henvise til loggen til falken/politet/dyrebeskyttelsen. Å sette ut frostveske, kjøpe salongrifle med lyddemper, lage feller og lignende egner seg vel best på planleggingsstadiet, og da som egenterapi for å få ut aggresjon Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) Hei. På denne linken: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=761498&hl= har dette problemet vært diskutert opp og i mente. Hundeloven http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...mne=hundelov*&& har helt klare regler om båndtvang og forholdene omkring hunder/mennesker og hunder/andre dyr. Igrunnen blir det litt galt å henvise til enkelte paragrafer som mer relevante enn andre. Man må se hele loven som en helhet i henhold til dens Innledende "propagandaerklæring": Kapittel 1. Innledende bestemmelser § 1. Det sivile samfunns ansvar, lovens formål og forholdet til annen lovgivning Det sivile samfunn, både enkeltpersoner og organisasjoner, har ansvaret for innenfor lovgivningens ramme å utøve og legge til rette for et positivt og samfunnsgagnlig hundehold, til glede for den enkelte hundeholder. Loven har til formål å bidra til å fremme et hundehold som varetar hensyn til sikkerhet, trygghet, alminnelig ro og orden. Den gir regler for hvordan hundeholdet skal utøves av den enkelte for å vareta slike hensyn. Videre gir loven regler for hvordan enkeltpersoner og det offentlige kan forholde seg til hundehold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, trygghet, alminnelig ro og orden. For hundeholdet gjelder også bestemmelser i annen lovgivning, bl.a. de alminnelige reglene i lov om dyrevern og lov om dyrehelse (husdyrloven)1 og i granneloven, og dessuten særskilte regler om hundehold eller dyrehold f.eks. i husleieloven. 1 Lov 8 jun 1962 nr. 4. Opphevet ved lov 19 des 2003 nr. 124 (matloven). § 2. Definisjoner I denne lov forstås ved a) hundeholder: den som eier eller har tatt omsorg for eller hånd om en hund for kortere eller lengre tid; b) barn: personer som er under 12 år; c) husdyr: storfe, sau, geit, hest, gris og fjærkre; d) vesentlig skade på person: skader som anses som legemsbeskadigelse etter straffeloven § 229. § 3. Generelt aktsomhetskrav En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre. Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet. Hvis vi skal fremheve aktuelle tiltak for trådstarter så er kanskje lovens § § 4, 14, og 17 aktuelle. Legg spesielt merke til at §14 åpner adgang til selvtekt: Kapittel 5. Personers rettigheter og plikter i nøds- og faresituasjoner § 14. Inngrep på stedet mot hund som jager eller angriper mv. Hundeholderen skal sørge for å holde eller kalle hunden tilbake og gjøre det han kan for å avverge urettmessig fare når en hund jager eller angriper mennesker eller dyr. Et ellers ulovlig inngrep mot en hund er lovlig når noen gjør det for å avverge at hunden urettmessig jager eller angriper mennesker eller dyr, dersom inngrepet ikke går lenger enn nødvendig for å avverge skade, og dessuten ikke går utover det forsvarlige i betraktning av angrepets farlighet og den angrepnes interesse. Så langt følgende særlige bestemmelser rekker, gjelder de foran den generelle regelen i annet ledd: a) Ved pågående eller nært forestående angrep mot en person kan enhver gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade. ... b) Når en hund jager eller angriper tamrein eller husdyr som beiter lovlig, eller når hunden uprovosert angriper en annen hund, kan det utsatte dyrets eier, innehaver eller den som passer dyret, gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade, ... c) Når båndtvang gjelder, kan grunneier, noen som opptrer på dennes vegne, eller jakt- og fangstberettigde, avlive en hund ved direkte angrep på hjortevilt,... d) Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. ... Ellers kan jeg opplyse om at da jeg selv ble utsatt for samme situasjon, så tok jeg vare på angrepsbikkja og kjørte den ned til Viking for avlevering. (det er de som tar seg av løsbikkjer i vårt distrikt). Eieren måtte betale et gebyr for oppholdet oppimot en tusenlapp. Blid var han ikke, men jeg og bikkja mi slapp å bli angrepet igjen. Endret 25. september 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Å sette ut frostveske, kjøpe salongrifle med lyddemper, lage feller og lignende egner seg vel best på planleggingsstadiet, og da som egenterapi for å få ut aggresjon 9569665[/snapback] Noen som vet hvordan gikk det med saken der en bonde plaffa ned en hund som jaget hjort på eiendommen hans? Mange steder på landet skyter de lett hunder som driver rundt og gjør skade. Her har man nok et annet forhold til både loven og slakting sammenlignet med fruene på Frogner :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå