Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kjøp av diverse gjenstander i USA toll?

deleder

Anbefalte innlegg

Hei. Skal til USA i høstferien. Har tenkt til å kjøpe litt av hvert, blant annet:

Laptop ca 7k

2x iPhone 5k

1 PS3 3k + Spill

Sekk 300-400

Bukser, belter evt og noe t-skjorter.

Skal sammen med en kamerat, så regner med at han kanskje kan ta en PS3 + spill. Bryr tollerne seg om dette? Er det slik at grensa er 6 lapper? Hva om jeg bruker tinga? f.eks har på meg bukser, bruker sekk, bruker en iPhone? Hva skjer evt om jeg blir tatt? Betale moms + straffemoms?

Tusen takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet er grensa fortsatt på 6000,- kr hvis man har vært mer en 24 timer i utlandet. Det er ikke toll på elektronikk, men på klær. Du skal derimot betale moms av varene hvis summen er over 6000,-

Gå på grønt, hvis du blir stoppet sier du at du hadde det med hjemmefra.

Lenke til kommentar
Toll og moms er ikke det samme. Og nei, elektronikk er ikke tollbelagt i norge.

Har man vært i utlandet (over 24 timer) kan man ta inn varer opp til 6000,- kr uten å betale norsk moms for de.

9567899[/snapback]

moms = 25% på varens verdi som blir lagt til på innførsel

toll = en særskatt på enkelte ting. Om man fks kjøper noe som har 10% toll så må man uansett betale moms på 25%, i TILLEGG til tollen på 10%. Moms er skatt, toll er en særskatt for å (i hovedsak) verne om norske produsenter.

håper dette oppklarte litt.

--thomas

Lenke til kommentar
Men hvor nøye sjekkes dette? F.eks om jeg bruker en iPhone en laptop som er åpnet uten eske etc

9570277[/snapback]

Spør deg selv to ting:

1:Hvor mange går på grønt gjennom tollen med laptoper og telefoner per i dag?

2: Hvor mange av disse har med bevis på at de tidligere har ført varen ut av landet?

Konklusjonen gir seg selv. :)

Lenke til kommentar

Det jeg tenker også. Bare lurer litt på hvor mye de bryr seg, om de f.eks ser laptoppen ikke har ÆØÅ-taster, at det er en iPhone osv... kan jo si jeg har tatt det med fra US før selvfølgelig. Hva om jeg pakker inn noe av det og sier det er en gave? Kan jeg evt si at jeg fikk en datamaskin av en jeg kjenner der borte? Eller f.eks PS3 spill?

Lenke til kommentar

Jeg var i New York sist forrige uke og hadde med meg tilbake ... la oss verdier vesentlig høyere enn 6.000 NOK. Så lenge du går på grønn sone og ser "normal" ut så burde det gå bra. Tollvesenet i Norge stopper aldri "normale" personer - de går som regel utelukkende etter grupper som allerede er stigmatiserte (som en digresjon kan jeg nevnte at de stoppet de to polske mennene som gikk foran meg samt paret fra Iran(?) som gikk etter meg). Pga det syke, syke, syke skatte- og avgiftsnivået i Norge, er det nesten slik at man oppfordrer folk til å bringe med seg verdier fra utlandet. :mad:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en MBP til en verdi av 2500$ i sommer.

Hvis tollen hadde stoppet meg. Kunne jeg ikke bare sagt at denne datamaskinen kjøpte jeg i Norge før jeg reiste til usa?

+

Det var noen andre jeg så der du henter bagasjen som gikk å dro på en eske med PS3.

Lenke til kommentar
Hvis tollen hadde stoppet meg. Kunne jeg ikke bare sagt at denne datamaskinen kjøpte jeg i Norge før jeg reiste til usa?

9647136[/snapback]

Nei. De vil be deg om dokumentasjon. Hvis du hadde tatt datamaskinen med deg fra Norge skulle du fyllt ut et eget skjema (som Tollvesenet sjekker og stempler) som bevis på at datamaskinen var tatt med fra Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...