Gå til innhold

Vista x64 og 4GB minne eller x86 og 2GB

gizmo45

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal bestille meg bærbar og vurderer Vista x86 med 2x1024 MB minne kontra, 2x2048 MB minne (da med Vista x64 pga. 3GB limiten).

Er det noen ulemper ved å kjøre Vista 64-bit? Vil alle 32-bit programmer/spill fungere som i et 32-bit OS uten problemer? Eller må man ha spesielle programmer utviklet for 64-bit for å dra nytte av 4 GB RAM?

Altså, hvor mye er det å hente på å kjøre Vista 64-bit med 4 GB kontra 32-bit med 2 GB?

Tilbakemeldinger mottas med takk!

Endret av gizmo45
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pr i dag har jeg nok ikke bruk for det. Skal brukes til litt fotoredigering/photoshop, spilling, osv.

Men av erfaring kan man "aldri" få nok minne og etterhvert som nye programmer kommer osv. lurte jeg på om det kan være lurt å kjøpe 4GB ettersom prisforskjellen ikke er så stor.

Det jeg lurer på er om man vil få noe utbytte av dette uten spesielle programmer skrevet for 64-bits arkitektur, f.eks. ved multi-tasking og store/mange bilder i PhotoShop osv? Og spesielt om det å gå over til Vista 64-bit har noen ulemper (f.eks. utelukker/nedgraderer ytelsen på 32-bits applikasjoner e.l.).

PS:

Har også lest at man bør velge 2 1024 MB moduler fremfor 1 2048 MB modul for å kunne dra nytte av "dual channel", som forbedrer ytelsen ganske mye. Velger jeg 1GB moduler nå så må i såfall begge byttes ut senere hvis jeg vil oppgradere. I grunnen derfor jeg spør..

Endret av gizmo45
Lenke til kommentar

Mange gjør dette vanskelig.

Har kjørt med 4gb i 32bit system i mange år.

32bit har ikke nok minne adresser,så du får ikke 4gb.

jeg har 3.25gb det er helt greit.

64bit bruker alt,husk kommer litt ann på hovedkortet.

Har du ikke memory remapping i bios.

Kan det hende at 3.2gb blir max selv med 64bit.

1000vis av poster over hele nettet om dette.

Det hele startet med den berømte 640k grensen.

Bill gates.

640 k ought to be enough for anybody.

Lenke til kommentar

Vel, har fortsatt ikke fått svar på det jeg spør om..

Er klar over 4GB adresseringslimit'en i 32-bit OS.

Fungerer et 64-bit OS like bra (eller bedre) enn et 32-bit OS, eneste forskjellen er at man får utnyttet all RAMen?

Noen som vet?

Edit:

La oss si jeg skal kjøre Vista x86, vil da det beste valget være 1x2048 MB + 1x1024 MB for totalt ~3 GB RAM?

Men dette vil vel ikke kjøre i dual channel, ettersom brikkene er av ulik størrelse?

Endret av gizmo45
Lenke til kommentar
Er klar over 4GB adresseringslimit'en i 32-bit OS.

Fungerer et 64-bit OS like bra (eller bedre) enn et 32-bit OS, eneste forskjellen er at man får utnyttet all RAMen?

9565339[/snapback]

Potensiale for driverproblemer er vel det største aberet. Ikke nødvendigvis alle programmer som funker 100% heller. Tror ikke 64-bit blir noe "must" på et par år enda.

Lenke til kommentar

hei,

kjører vista x64 med 4gb ram og er 100% fornøyd.

kjøp x64 operativsystem da dette er fremtiden (64-bit er sikkrere enn 32-bit, har jeg hørt) .

har ikke opplevd noen problemer med 64-bit systemet mitt. det eneste du må huske på er at du har digitalt signerte 64-bits drivere til hardwaren din.

det finnes selvsagt programmer som ikke fungerer bra med 64-bit, men jeg har faktisk ikke opplevd dette. man trenger ikke spesialprogram til å kjøre 32-bits applikasjoner i et 64-bits operativsystem da 32-bits programmer blir emulert av operativsystemet ( 32-bits programmer blir installert under mappen "programfiler x86).

når det gjelder minne så har jeg ikke annet å si enn at " jo mer du har, desto bedre er det" jeg har aldri opplevd å bruke 4Gb minne, men det har hendt at jeg har kommet over 50% minnebruk.

jo mer minne du har, desto bedre forberedt er du på fremmtiden.

LØP OG KJØP VISTA X64 MED 4Gb RAM!!

Lenke til kommentar

Enkelt og greit til spill og vanlig bruk.

Hold deg til 32bit stund.

Nå ville jeg valgt xp helt til 64bit er klart.

64bit begynner og få bedere driver støtte.

Du kjøper enten 2gb eller 4gb.

Surre med 3gb har jeg aldri forstått.

For og få dual channel med 3gb må du ha 2x512 + 2x1024

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Skal bestille meg bærbar og vurderer Vista x86 med 2x1024 MB minne kontra, 2x2048 MB minne (da med Vista x64 pga. 3GB limiten).

Både 32bit og 64bit er x86. Det kalles henholdsvis IA32 og AMD64. Begge er videreutviklinger av den gamle 8bit x86-koden. Instruksjonssettet AMD64 er en videreutvikling av det gamle IA32 instruksjonssettet som igjen er en videreutvikling av det ennå eldre 16bit x86 som igjen er en videreutvikling av eldgamle 8bit x86. Alle disse går inn under gruppen x86 instruksjonssett.

Er det noen ulemper ved å kjøre Vista 64-bit? Vil alle 32-bit programmer/spill fungere som i et 32-bit OS uten problemer? Eller må man ha spesielle programmer utviklet for 64-bit for å dra nytte av 4 GB RAM?

I utgangspunktet skal alle programmer fungere helt uten videre. Noen fungerer også ekstra bra fordi 64bit gir litt bedre ytelse om programmene er spesielt optimalisert for det. Likevel hender det av og til programvare ikke fungerer skikkelig. Maskinvaren må ha spesielle drivere for 64bit for å fungere skikkelig. Vista 64bit er også litt trøblete med tanke på sikkerhet og stadig masing på bekreftelse av valg.

Altså, hvor mye er det å hente på å kjøre Vista 64-bit med 4 GB kontra 32-bit med 2 GB?

9564082[/snapback]

2GB ekstra vil kun gi bedre ytelse når man bruker mer ram enn 2GB. Jeg tror de færreste bruker over 2GB så du skal ha litt spesielt behov for at du skal få noen effekt av det. Videre kan du nok regne med 5-10% bedre ytelse i noen programmer på grunn av 64bit.

Lenke til kommentar
Vista 64bit er også litt trøblete med tanke på sikkerhet og stadig masing på bekreftelse av valg.

9565600[/snapback]

Eg må nok seie at eg personleg tykkjer akkurat det er sterkt overdrive. No har eg brukt 64-bits Vista Ultimate i nokre månadar, og installert fullt av program og spel. Eg har enno til gode å irritere meg over masing frå operativsystemet ein einaste gong - hadde det ikkje vore for alt pratet om dette som ein møter over heile Internettet (Placebo-effekten...? :p) så hadde eg neppe tenkt over det ein gong...

Eg innser sjølvsagt at andre opplever det på ein annan måte, og det kan hende eg har vore ekstremt heldig. Men eg reknar meg no for å vere ein rimeleg avansert PC-brukar som brukar mykje forskjellig programvare, oppgraderer drivarar ofte, driv litt med overklokking og gjerne testar ein beta-versjon i ny og ne, utan at eg merkar større irritasjon i Vista enn i XP.

Så med all respekt for andre sine erfaringar vil eg gjerne få lov til å nyansere akkurat dette aspektet her litt... ;)

Lenke til kommentar

Mine erfaringer er slik at skal man kjøre 32bit XP så holder det med 2GB RAM, men man kan i noen få sitasjoner merke forskjell om man har mer.

Jeg har 4GB RAM og bruker Vista x64 til daglig, og programmer starter raskere her enn det gjør under 32bit XP. Dette har med den prefetch funksjonen til Vista å gjøre, og da hjelper 4GB RAM. Bug fixer fra Microsoft og nye drivere har gjort 64bit Vista mye bedre enn det var bare noen få måneder siden.

Så jeg vil anbefale deg Vista x64 da...men du har tatt valget ser jeg.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...