Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan vet man om man er depresiv?

BlueEAGLE

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en del turbulens i livet mitt det siste året og jeg føler at jeg stadig er nedfor. Normale ting har blitt et stort tiltak og jeg føler at jeg lukker meg mer og mer inne både fysisk og psykisk.

Spørsmålet er om jeg har blitt depresiv. Hvordan kan man vite om man er det? Jeg kan ikke tenke meg at det er "normalt" å føle sånn som jeg føler, men jeg kan liksom ikke heller si at jeg føler meg syk. Bare utafor.

Jeg har hørt at folk som har depresjoner får "lykkepiller", men jeg tenker at dette kun behandler symptomene og ikke selve problemet. Jeg vet ikke hvordan dette problemet skal behandles heller i og med at det er i stor grad forårsaket av tredjepart.

Det å gå til psykolog er også noe jeg føler er stigmatisert og legen min har ikke nevnt det som en mulig løsning. Hun har kun skrevet ut medisiner som skal hjelpe meg å sove og virke beroligende. Hun sa også at jeg skulle kontakte henne hvis dette ble en depresjon. Men hvordan vet jeg når jeg har "en depresjon"?

Noen som har noen gode svar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først et enkelt svar på det du spør om: Du er deprimert.

Det finnes flere grader av depresjoner, og så lenge du er nedfor i en slik grad at det plager deg i dagliglivet har du en depresjon. Fortell legen hvordan tilstanden påvirker deg og si at du sikkert også kunne trengt psykologtimer om du føler for dette.

Det kan også være at depresjonen og utslittheten forsterkes av problemer med stoffskiftet eller en sykdom som stille lungebetennelse, så om du føler deg fysisk redusert om dagene, og føler at du orker lite, kan det kanskje være lurt å få tatt et par blodprøver for sikkerhets skyld.

Lykkepiller behandler, som du sier, symptomene og ikke selve problemet, men symptomene kan være med på å forsterke problemet, og pillene kan derfor være med på å indirekte behandle problemet.

Et godt råd ang. det å ta kontakt med lege:

Er du usikker, ta kontakt! En ekstra sjekk skader aldri, mens en sjekk for lite kan være livsfarlig.

Lenke til kommentar

Om du er deprimert er vanskelig å si. Husk at det er normalt å ikke være på topp hele tiden, det er faktisk en del av det å være menneske. Hva mener du med at problemet er forårsaket av en tredjepart? Problemet ditt med hvordan du føler deg er jo en konsekvens av din psykiske/ fysiske helse. At man kan bli nedstemt/ trist og lei seg av hvordan andre påvirker deg og dine omgivelser fårstår jeg, men dersom man har en depresjon så skyldes jo dette sannsynligvis at du ikke har velutviklete forsvarsmekanismer til å tåle en slik påvirkning.

Jeg foreslår at du tar denne testen:MADRS

Lenke til kommentar
Jeg foreslår at du tar denne testen:MADRS

9565945[/snapback]

32... og jeg har fått beroligende medisiner. :/

Det er veldig personlig, så hvordan det er forårsaket av tredjepart vil jeg ikke gå så veldig nært inn på, men det er en person som jeg er forpliktet til å forholde meg til og som forteller andre noe som jeg anser som, i beste fall, halvsannheter med sterke overdrivelser. Jeg tviler ikke på at denne personen føler at dette er faktiske forhold, men det er ikke den oppfatningen jeg har.

Takk for lenken. Da har jeg iallfall en pekepinn og noe jeg kan prate med legen min om. Så får vi se hva som skjer videre.

Lenke til kommentar

Wow... den testen var en tankevekker. lå akkurat på grensa mellom moderat og alvorlig depresjon (hvor innlegelse bør vurderes). Det var et par steder der jeg var usikker på hva jeg skulle sette så jeg havnet på 34 om jeg fulgte det laveste og 36 om jeg fulgte det høyeste jeg vurderte å sette

Lenke til kommentar

Jeg forstår at du ikke vil gå inn på dette. Mitt poeng er at dersom du er trygg på hvem du er og hva du står for, og at du vet at dette er usannheter, så har du modne og sterke forsvarsmekanismer som beskytter deg. Du prøver å kontrollere hvordan andre skal tenke om deg, og det er nærmest en umulig oppgave.

-ikke vær opptatt av hva andre tenker om deg, for det er ukontrollerbart

-ikke tro at du vet hva andre tenker om deg, for du tar feil.

-stol på din egen oppfatning av deg selv

-dersom noen prøver å sette deg i et dårlig lys, vil dette slå tilbake på dem selv

-folk fra utsiden ser saken din mye mer objektivt enn deg selv

Etter regn kommer det alltid sol. Husk det! Lykke til, og stå på videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...