Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er forskjellen på en hub o g en svitsj...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du skal kjøpe deg en hub eller switch i dag sier det seg selv: Kjøp Switch!

En hub er bittelitt kjappere med 2 tilkoblinger (ikke merkbart, bare teoretisk)

Mens en switch er kjappest med 3 tilkoblinger og oppover... Forskjellen er totalt knusende allerede ved 5-6 tilkoblinger. Da er en hub nede i knestående, mens en switch fremdeles klarer å sende full hastighet til alle.

TIl hjemmenettverk anbefaler jeg 8 porters 10/100 switcher - De er billige og kjappe (Ser ikke vitsen med å spare 50 kroner for å bytte ut med en 5 porters switch).

Gigabit switcher (10/100/1000) er foreløpig veldig dyre - Anbefales kun til nære venner av Bill Gates :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Forsjellen er i grunn at en hub bruker broadcast ( sender en melding til all i nettverket, eks er det du som skal ha denne pakken) for å finne finne motaker. En switch bruker mac addresse tror jeg det var. Den sender pakkene dirkete til motaker, uten å sprørre all. Du har også intligent hub men det gidder jeg ikke gå inn på nå :D

Lenke til kommentar
Gigabit switcher er kommet betydelig ned i pris. Har en 4 -ports gigabit switch. Vel den kostet nesten 1600.- men tro meg, det er verd hver krone.

Overfører 8 Gb på under minuttet, slå den.

heh.. det må alltid være noen som kommer med innlegg som ikke har noe med saken å gjøre. Bare for å briefe litt med utstyret sitt..

Forresten.. 8000MB/60s=133,3 MB/s

du må ha veeldig rask(e) disk(er) for å få til den hastigheten.. eller hva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...