Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Obligatorisk skoletur - lovlig?

Runar

Anbefalte innlegg

God dag!

Nå har det seg slik at skolen vår har bestemt at alle skal på tur i skogen førstkommende onsdag. Vi har fått streng beskjed om at det er obligatorisk oppmøte, og at vi må betale for bussleie og diverse. Men, det var noen som nevnte at siden vi blir tvunget til å betale for å være med, så må skolen sette opp et alternativt tilbud til de av oss som av flere grunner ikke ønsker å delta.

Nå vil jeg ikke ha svar om at "dere har så godt av det" og slikt, men jeg lurer på om noen av dere vet dette, og om det er en lov eller forskrift som bestemmer dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant akkurat et svar på Advokatenhjelperdeg.no, hvor det sto følgende:

Jeg kan ikke se at loven gir skolen rett til å kreve egenandel for en skoletur som skolen bestemmer at skal være obligatorisk.

Jeg fant også Opplæringsloven fra 1998 hvor det står:

Elevane kan ikkje påleggjast å dekkje nokon del av utgiftene til dette utover det som følgjer av forskrift.

Med forskrift, menes den enkelte skoles forskrift eller finnes det en nasjonal forskrift for videregående skoler?

Lenke til kommentar

Vel, da skrev vi et formelt brev til rektor, og det ble innkalt til lærermøte i pausen. Vi fikk senere beskjed om at det er "bestemt" at alle skal være med og at alle skal betale, men vår kontakt lærer vil ta en debatt på det på fredag. Hele klassen (ihvertfall de fleste) dropper skoledagen i morgen :)

Lenke til kommentar
Det jeg siterte fra Opplæringsloven (hele §3) gjaldt videregående skole.

9564483[/snapback]

da det var på nyhetene jalt reglene først og frems for grunnskolen!

Fordi du må enda kjøpe bøker på vgs. og det vill gå under samme!

Kontakt tv2, så blir d fart på sakene ^^

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

I følge sidemannen min her, så har skolen rett til å pålegge deg utgifter til en viss grad.

Hvis dette med bussleie og diverse er 20 kroner så kan de pålegge deg å betale, men er det f.eks 2000 kroner så blir saken en helt annen og de kan ikke plikte deg i å betale. Dette gjelder ihvertfall hos vår skole, men jeg vet ikke hvordan reglene er hos deg.

Lenke til kommentar

Det finnes nasjonale forskrifter som beskriver nøyaktig hva skolen tar betalt for. Slik jeg husker disse forskriftene fra min tid som rettighetsansvarlig i elevrådet så er det begrenset til opplæringsmateriell. Jeg kan ikke se at leie av buss kvalifiserer som opplæringsmateriell.

Hvis det er snakk om inngangspenger til et museum hvor en del av opplæringen pågår så kan dette muligens forsvares av skolen.

Hvis dere ikke deltar på denne turen så kan dere heller ikke pålegges å betale for dette da dette i såfall er materiell dere ikke har mottatt.

Lenke til kommentar
Det finnes nasjonale forskrifter som beskriver nøyaktig hva skolen tar betalt for. Slik jeg husker disse forskriftene fra min tid som rettighetsansvarlig i elevrådet så er det begrenset til opplæringsmateriell. Jeg kan ikke se at leie av buss kvalifiserer som opplæringsmateriell.

Hvis det er snakk om inngangspenger til et museum hvor en del av opplæringen pågår så kan dette muligens forsvares av skolen.

Hvis dere ikke deltar på denne turen så kan dere heller ikke pålegges å betale for dette da dette i såfall er materiell dere ikke har mottatt.

9578479[/snapback]

Så lenge denne skogsturen er i skolesammenheng så skal skolen dekke bussen. Dette gjelder også klasseturer. Og det er bare å stille seg på bakbena, Norsk lov forbyr skoler å kreve penger av foreldre og barna for at klassen skal på tur! Dette er satt stort søkelys på nå som plutslig en del barneskoler/ungdomskoler reiser på dansketurer, til kina... ja gudene vet. Det gjør at enkelte detter utenfor! husker selv da jeg gikk på barne og ungdomskolen... jævla mange sosser i klassen min :dontgetit: eller de prøvde å være det! Og foreldre med stinn av gryn.... :ph34r:

Lenke til kommentar

Godt å sitte her, mens dere alle sammen er på tur :p

I går virket det på div lærere at dere hadde et alternativt tilbud, å være her på skolen, men i dag er det ikke en levendes kjeft her, utenom noen få lærere. Så noen alternativ skole i dag, er ivvertfall ikke her.

Lenke til kommentar
men det blir kanskje noe annet?

9573184[/snapback]

Mja, egentlig ikke, men loven er ordlagt så den er åpen for tolkning.

Veit ikke om du fikk med deg RUs kamp for gratis skolebøker noen år tilbake? Det gikk til retten :p

Og for å svare på topic: Skolen skal egentlig være gratis. Jeg hadde nekta betale ^^,

Lenke til kommentar

Når jeg gikk GK, var det et slik opplegg med lucky næroset og sierra leone. de skule bygge skole elns.

Etter det jeg husker så var regninga vi fikk for den dagen på 200kr, som vi måtte betale. Ikke fikk vi heller vite hva pengene skulle gå til.

På talerstolen sa rektor at de som lurte på regninga skulle komme prate med han, men så var han aldri ledig heller. Betalte forøvrig aldri regninga heller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...