Knopfix Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Hei jeg har innstallert Vista Ultimate 64 bit på en harddisk men vil innstallere XP også,vil det fungere bra å innstallere XP pro etter Vista 64 bit slik at jeg får de to OS valgmulighetene under oppstart? De skal innstalleres på 2 seperate partisjoner. Har hørt at man skal innstallere det eldste OS først men det er kanskje ikke så nøye når Vista er innstallert først? Endret 24. september 2007 av Knopfix Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Ja det vil gå veldig fint det. Etter du har installert xp, må du bruke bootsect.exe /nt60 sys for å fikse en Vista bootkompatibelt sector---da vil du boote igjen til Vista. Fra vista så, må du bruke bdedit.exe for å tilføye \ntldr i bcdstore. Du vil forstå bedre med å søke info rund : bootsect.exe og bcdedit.exe. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 Argghh dette var krunglete,jeg har googlet å satt inn en del parametere. Det funngerer fortsatt med at Vista booter som default men for å boote XP må jeg ha i CD-en.Dette gikk automatisk på en laptop jeg har med XP innstallert først uten å legge inn noen som helst kommandoer. Prøvde også en del ferdige programmer som skulle legge inn XP i oppstarten men de fungerte heller ikke.Får bare feilmeldinger hvis jeg ikke sette inn XP CD-en. Hvis noen har en fullstendig guide for å fikse dette er jeg evig takknemmelig. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Kontrollere at ntldr, ntdetect.com og boot.ini er å finne i din systempartition (som er den Vista, hvis ikke annet er tilfelle hos deg). Hvis det er slik: -du har allerede utført bcdedit /nt60 sys-------så den er Ok Fra Vista åpner du ...cmd...as administrator. -skrive....bcdedit /set {legacy} device boot -skrive....bcdedit /set {legacy} path \ntldr -skrive....bcdedit /displayorder {legacy} /addlast og for å være sikker -skrive....bcdedit /create {legacy} /d "windows" etter enter skal du egentlig få en riktig feilmelding. Restarte. Notere eventuelle feilmeldninger, slik at du deretter jobber etter de. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Takk for responsen,alle kommandoen går "successfully" inn men under oppstart får jeg Vista som bestandig booter som default,XP Pro som er oppstartsalternativet jeg lagde ved hjelp av ett progamm som skulle fikse bootingen automatisk for meg og tilslutt Windows XP Proffessional som er det vanlige bootmeny navnet etter at jeg la inn kommandoene du skrev.Ved begge XP oppstartsalternativene får jeg melding om at det er feil med boot.ini filen,betyr det at jeg må boote opp XP med CD-en og redigere boot.ini filen?Jeg har 5 hardisker på maskinen og XP og Vista ligger på en raptor men jeg husker ikke nøyaktig hvordan jeg skulle sette parameterne i boot.ini filen fordi det er lenge siden sist?Men jeg mener XP ligger på partisjon 2 men jeg vet ikke helt hvilket disknummer. Endret 27. september 2007 av Knopfix Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Boot.ini kan du fikse fra Vista. Du trenger å kopiere filen på din skrivebord, eventuelt få eierskap, editere for så å kopiere og lim på plass igjen. Men først forandre instillinger for ...mapper...i kontrollpanel. Da skal alternativer for ...skjul systemfiler osv være avkrysset. Når det gjelder diskene dine: se i Vistas Diskbehandling. Her vil du få oversikt over diskene, disknr: osv. Med.... Explorer.. vil du fort finne hvor du har Windows , ut fra det du ser i diskbehandling. Finne ut om diskene/partitioner og du kan godt lime her boot.ini. Samtidig som det kan være noe annet som burde ordnes. Endret 27. september 2007 av wiberos Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 (endret) På disk manager ligger Vista på Disk3 patisjon1 mens XP ligger på partisjon 2. Jeg kom ikke inn i noen boot.ini fra Vista,hvordan gjør man det,fant Vista under samme sted som man finner boot.ini fila på XP men ikke noen muligheter til å editere noen fil. Når man redigerer boot.ini tilsvarer RDISK nummeret på hvilken disk man vil legget til? Partisjoner begynner med tallet 1 men disk begynner med tallet 0 hvis jeg ikke husker feil.Vil det si at hvis jeg vil boote fra disk 3 som er nummerert i Disk manager så må jeg sette Rdisk til 2 fordi den begynner å telle fra 0 og ikke 1 ? Endret 30. september 2007 av Knopfix Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Du kan editere boot.ini men ikke direkte. Kopiere boot.ini på din skrivebord. Åpne den for redigering, lagre. Kopiere deretter og lim inn /skrive over den som er original. Så se om det fungerer å redigere boot.ini etter du har kopiert den på skrivebordet. Ved å åpne denne vil du se det med rdisk() spørsmålet. Det burde ikke være nødvendig med å ikke skrive det disknr man ser i diskbehandling. (ble litt usikker her jeg og ) Du trenger kanskje ikke å editere boot.ini. Da skal det være multi(0)disk(0)rdisk(3)partition(2) riktig. Endret 30. september 2007 av wiberos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå