Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hybelboer stjeler all båndbredden.


Anbefalte innlegg

Sånn generellt hvis nettet plutselig blir fryktelig ustabilt ville jeg sett etter andre grunner enn hybelboeren også - selv om det passer veldig rent tidsmessig.

 

Kanskje en annen nabo installerte trådløsnett omtrent samtidig som hybelboeren flyttet inn? Bor du i en bygård er jo ikke det helt umulig. Ustabile trådløsnett og dårlig ytelse på tross av sterkt signal kan skyldes interferens fra andre trådløsnett eller andre dingser som bruker samme frekvens (ca. 2,4GHz).

 

Scann alle trådløsnett og se om det er andre med samme kanal som ditt, eller en kanal over eller under. For å unngå interferens bør det være minst TO kanaler mellom nettene, helst tre. Bruker du default kanal (som 99% av alle gjør) er det god sjangs for crash, hvis ikke routeren din er smart og finner en ledig kanal selv ved installasjon.

 

Det er fullstendig anarki på kanalbruken der ute, og siden ingen tenker over interferensproblemet blir det lett rot. Det er vanskelig å spore opp eierene av nettene også slik at man kan bli enige om hvem som skal bruke hva. Det er virklelig rart at ikke trådløsroutere har en eller annen funksjon som forhandler frem beste kanal og fordelingen av kanaler med nabonettene. I hvertfall for husholdningsbruk ville det vært genialt. (fortemegogtapatent!)

 

Åja, bare for å **ke til situasjonen ytterligere : såkalte "SuperG" og N-klasse trådløsnett tror jeg bruker flere (alle?) kanalene samtidig for å oppnå bedre rekkevidde og hastigheter. Knallsmart i tettbebygde strøk. NOT! :-)

 

Noen som vet om N-nettene har noen smarte algoritmer for å fungere bedre sammen med nærtliggende nett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En skikkelig handy løsning er BiPAC 7202 GR som har ALT i en boks. Modem, router og trådløst i ett. Snakk om høy WAF-faktor! ;-)

 

Denne duger ikke til P2P, den stopper opp etter ett par dager, minnet som holder styr på connections blir fyllt opp og da stopper den opp istedenfor å flushe minnet. Trodde jag skullle bli kvitt to bokser da jeg kjøpte denne, men måtte gå tilbake til min gamle løsning med tre bokser.

Lenke til kommentar
Scann alle trådløsnett og se om det er andre med samme kanal som ditt, eller en kanal over eller under. For å unngå interferens bør det være minst TO kanaler mellom nettene, helst tre. Bruker du default kanal (som 99% av alle gjør) er det god sjangs for crash, hvis ikke routeren din er smart og finner en ledig kanal selv ved installasjon.

9567924[/snapback]

 

Har gjort det nå og jeg finner en annen som heter "3com", har sett den et par ganger før, men den er aldri der over lengre tid..

Den trådløse ruteren min er en 3com.. Den vi har satt opp heter noe helt annet, men den er også på listen.

Skal btw tenke litt på tilbudet ditt. ;)

 

Denne duger ikke til P2P, den stopper opp etter ett par dager, minnet som holder styr på connections blir fyllt opp og da stopper den opp istedenfor å flushe minnet. Trodde jag skullle bli kvitt to bokser da jeg kjøpte denne, men måtte gå tilbake til min gamle løsning med tre bokser.

9568101[/snapback]

Firmware feil ? :ermm:

Lenke til kommentar
En skikkelig handy løsning er BiPAC 7202 GR som har ALT i en boks. Modem, router og trådløst i ett. Snakk om høy WAF-faktor! ;-)

 

Denne duger ikke til P2P, den stopper opp etter ett par dager, minnet som holder styr på connections blir fyllt opp og da stopper den opp istedenfor å flushe minnet. Trodde jag skullle bli kvitt to bokser da jeg kjøpte denne, men måtte gå tilbake til min gamle løsning med tre bokser.

9568101[/snapback]

 

Jøss, sikker på at det var det som var problemet? Har ikke brukt denne boksen så mye selv, men jeg har brukt flere versjoner av ADSL-modemet/routeren uten wifi selv. Disse har ikke hatt problemer med P2P. Dette er vel noe som kan ordnes i firmware og blir ordnet hvis det er et stort problem skulle jeg tro - har du en lenke til denne bug'en eller har du funnet det ut selv? Hvilken firmware versjon er det som bugger?

Hvor mange connections må til før den tilter? Hvis den ikke resetter connections skulle man tro den crasha før eller siden uansett, eller hur?

 

Mulig jeg må slutte å anbefale denne boksen da :-P

Endret av -x-
Lenke til kommentar

Ville ha kjøpt ein router a'la Linksys WRT54GL som du kan legge inn DD-WRT på.

 

Sjekk bildet i spoiler.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
107263.jpeg

 

Der har du fleire muligheiter.

 

1. sette http trafikk til premium / exempt

2. skru ned bittorent og andre fildelingstjenester til bulk (slik eg har gjort)

3. du kan også finne ut av mac adressa hans, og sette at han kun får bulk hasigheit.

4. du kan sette at port nr 1 på switchen kun skal få bulk

5. skru ned farten på heile porten til f.eks 5 eller 2 mbit

 

bulk = det som er ledig av kapasiteten.

Det fungerer ganske bra synes eg.

 

Om bildr.no ikkje liker hotlinking, så ser du bildet her også: http://bildr.no/view/107263

 

(Hender dei gir meg bare eit lite miniatyrbilde!

Lenke til kommentar
Ville ha kjøpt ein router a'la Linksys WRT54GL som du kan legge inn DD-WRT på.

9568508[/snapback]

Virker bra! Men jeg må legge inn DD-WRT ? Er det noe jeg laster ned og instalerer på ruteren, hvis det går ann å instalere noe på den.. ? :!:

 

Hadde akkurat samme problemet her, løste det ved å finne fram en gammel pc og installere pfsense på det, og bruke den som router, firewall og traffic shaper, nå får hybelboeren lite båndbredde og er sist prioritert etcetc, bare koselige saker =)

 

Pfsense kan finnes her: http://pfsense.org (du trenger ikke store kunnskapene for å sette opp heller)

9568518[/snapback]

 

Kunne godt ha gjort det, men er ikke helt sikker på den gamle PC-en som ikke har kabinett. Den har ingen vifter utenom strømforsyning.. å det er jo bra. Kanskje jeg prøver meg på noe sånt når jeg får litt bedre tid. :D Hvis jeg kan logge all trafikk og lagre loggen på dataen så er det noe jeg er interessert i.. Gøy å se på etter det har gått et år ellerno.

Lenke til kommentar

Jøss, sikker på at det var det som var problemet? Har ikke brukt denne boksen så mye selv, men jeg har brukt flere versjoner av ADSL-modemet/routeren uten wifi selv. Disse har ikke hatt problemer med P2P. Dette er vel noe som kan ordnes i firmware og blir ordnet hvis det er et stort problem skulle jeg tro - har du en lenke til denne bug'en eller har du funnet det ut selv? Hvilken firmware versjon er det som bugger?

Hvor mange connections må til før den tilter? Hvis den ikke resetter connections skulle man tro den crasha før eller siden uansett, eller hur?

 

Mulig jeg må slutte å anbefale denne boksen da :-P

9568359[/snapback]

 

Har prøvd versjon 1.07 til 7202 og v 1.09 til 7300, samme problemet med begge routere/modem. Firmware er ikke blitt oppdatert de siste 2 år til 7202 og siste 1 1/2 år til 7300.

 

Har sendt mail til Billion support med loggutskrift fra begge routere, men får kun til svar at de har sendt det videre til teknisk avdeling.

 

Loggen skriver: "Connection table full" så dette skulle være en enkel oppgave å rette for de som lager programvaren, men så langt har ingen ny versjon blitt publisert.

 

WRT54GL og tidlige modeller av WRT54GS/G med firmware fra Open-WRT, Tomato eller Sveasoft ordner problemet med trafikkkstyring uten problemer, selv om to routere etter hverandre krever litt mer arbeid når det gjelder brannmur og NAT.

Har brukt WRT54GS i flere år med firmware fra Sveasoft og den stopper ikke opp uansett belastning.

 

Til tådsterter, dersom du kjøper deg en WRT54GL og laster ned firmware fra en av de tre jeg nevner har du ett verktøy til å styre trafikken akkurat slik du ønsker og løsningen er veldig stabil.

Lenke til kommentar

Og jeg vil legge til at med en WRT54GL trenger man jo egentlig ikke å ha to routere etter hverandre heller.

 

Det er 4 100mbitlanporter man kan bruke til kablet nettverk - og om det ikke er nok, kan man ganske enkelt koble på en switch.

 

Oppgradering av ny firmware gjøres enkelt via et webinterface. Last ned .bin-fil fra ddwrt.com (vi hjelper deg gjerne til å finne riktig ;) ), logg deg inn på routeren, administration->firmware upgrade, last opp fila og *vips*

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Dlink dir 655 med QoS for å dele med hybelboeren.

http://www.deal.no/produkt.cfm?id=110545&sb=99&lb=0

 

I tillegg har jeg et punkt i leiekontrakten hvor leietaker forplikter seg til å begrense bruken av tilgjengelig båndbredde.

Kontrakten tillater også utleier å begrense, evt. stanse tilgangen til nettet ved misbruk.

Misbruk er definert ved at hvis utleier merker betydelig redusert eller manglende båndbredde pga leietakers nettaktiviter, så kan utleier gjøre inngrep som er nevnt over.

 

Kontrakten inneholder også et punkt hvor leietaker forplikter seg til IKKE å benytte utleiers nett til ulovlige aktiviter på noen som helst måte.

Brudd på dette medfører umiddelbar oppsigelse av leiekontrakt.

 

 

Med disse tingene på plass, så forventer jeg INGEN problemer fra mine leietakere... :)

Lenke til kommentar

Her i huset fikk hybelboer selv koste eget nett... Nå hadde det ikke vært noe problem med vedkommende som bor der nå, men prinsippielt. Nå er det 500/500 linja fra Canal Digital ned til leiligheten, mens jeg bruker ADSL fra Telenor til eget hus. Bruker mye IP telefoni, og orker ikke da trøbbel pga. andre.

 

Sjekka litt rundt enkle managed switcher, for å styre båndbredde, men det blir fort noen tusenlapper i investering, samtidig som du fortsatt deler IP adresse.

Lenke til kommentar

Vil sterkt anbefale denne buffalo routeren, og så å legge inn dd-wrt / open-wrt på den. https://prisguiden.no/product.php?productId=63010

 

Er du litt engstelig for prosedyren med installasjon er ASUS sine routere noe dyrere, men du kan bruke ASUS restore program fra windows til å oppgradere firmware. Og du får en router med USB porter som du kan bruke til å koble til både harddisk, lydkort og webkamera.

 

Ønsker du en ferdig oppsatt router kan du sikkert komme i kontakt med forumbrukere herfra i nærområdet ditt, som sikkert gjør dette for en små symbolsk sum?

 

Eg har selv brukt en slik router i en blokk der vi var mellom 4 og 7 som delte ei linje - og eg brukte IP telefoni uten problemer, samtidig som eg og andre kjørte BitTorrent på full* fart.

 

*) full = 80%

Lenke til kommentar

Så da kan jeg dele harddisker og skrivere over det trådløse ? Genialt! :D

Da slipper jeg å kjøpe en MyBook med samme funksjon.

Men vi må ikke glemme at den må ha QoS mulighet.. er jo det som er poenget. :roll:

 

Skal i hvert fall prøve å sette den opp selv. :!:

 

I tillegg har jeg et punkt i leiekontrakten hvor leietaker forplikter seg til å begrense bruken av tilgjengelig båndbredde.

Kontrakten tillater også utleier å begrense, evt. stanse tilgangen til nettet ved misbruk.

Misbruk er definert ved at hvis utleier merker betydelig redusert eller manglende båndbredde pga leietakers nettaktiviter, så kan utleier gjøre inngrep som er nevnt over.

 

Kontrakten inneholder også et punkt hvor leietaker forplikter seg til IKKE å benytte utleiers nett til ulovlige aktiviter på noen som helst måte.

Brudd på dette medfører umiddelbar oppsigelse av leiekontrakt.

 

 

Med disse tingene på plass, så forventer jeg INGEN problemer fra mine leietakere... smile.gif

Lurt, det må jeg notere ned! *klipp/lime*

Lenke til kommentar

Hadde et slikt problem der jeg bodde før i kollektiv. Én pc på kabel, resten via trådløst. Fikk ikke brukt internett selv om vi ikke brukte opp hele båndbredden. Vi klarte etter en stund å finne ut at problemet var visse bittorrent-programmer som bruker opp hele opplastingsbåndbredden. Og når opplastingsbåndbredden er brukt opp spiller det ingen rolle hvor raskt man laster ned med, man vil ikke kunne surfe på internett pga. man må jo kunne sende signaler til en server for å motta, bekrefte mottatte pakker osv. Dersom problemet er det samme, fikses det lett ved å begrense opplastingshastigheten i slike programmer til noe fornuftig i forhold til hva internettilbyderen din kan gi deg.

Lenke til kommentar

Netlimiter er jo litt ubrukelig, for det må jo legges inn på hybelboerens PC og ligger i tray hele tiden. Så han kan bare deaktivere den.

 

Men såklart, hvis du konfronterer han og sier at han MÅ ha netlimiter inne, og at du ser om han deaktiverer den, føyer han seg nok. Han vil jo sikkert gjerne bo der.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...