PTRN Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 kan du si hvilken by du holder til? 9565032[/snapback] Noen som føler seg skyldige? Det er jo ikke umulig at vedkommede er aktiv bruker på forumet her. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) kan du si hvilken by du holder til? 9565032[/snapback] Noen som føler seg skyldige? Det er jo ikke umulig at vedkommede er aktiv bruker på forumet her. 9565047[/snapback] Nei.. Spesielt når det i skrivende stund er 25 inne på tråden Deilig å betale for egen linje! Endret 24. september 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
haalo Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Tror ikek å installere masse linjebegrensningsprogrammer er veien å gå. Ville heller bare snakket med ham, og bedd han om å begrense båndbreddebruk og antall tilkoblinger. Lenke til kommentar
Opelmekk Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Tror ikek å installere masse linjebegrensningsprogrammer er veien å gå. Ville heller bare snakket med ham, og bedd han om å begrense båndbreddebruk og antall tilkoblinger. 9565066[/snapback] *vente på at det ringer på døra* Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Er det så mange som spiser båndbredde til frokost av det lokale nettverket de deler med resten av huset da? Skulle kanskje ha kommet med skriftlig nettikette på alle hybler for å få litt oppmerksomhet rundt problemet. Lenke til kommentar
Beaumont Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Da blir det ny ruter på meg! Tusen takk for tipset melkekartong. Har lurt på det lenge, men har tenkt at det var unødvendig. Inferror--> Clark Connect skal jeg teste, litt for morroskyld. |Så hvis det er noen her inne heter Erlend så er det synd for deg. | Endret 24. september 2007 av BrightSide Lenke til kommentar
-x- Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Vi har nettopp fått ny hybelboer her i huset og det har vist seg at han laster ned en del eller noe som tar opp like masse båndbredde. For å skrive denne posten har jeg kobla fra WLAN ruteren. Er selv koblet direkte til hoved ruteren. Er jo umulig å surfe på Internett mens han driver på. Gidder ikke snakke med han, jeg laster jo ned ting selv. Fins det et program eller noe jeg kan gjøre inne på ruteren som gjør at jeg kan fordele båndbredde ? Sånn at han får 1500kbit og jeg får 4500kbit ? Forslag ? [Tråd bes flyttes hit --> https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=61 ] 9563582[/snapback] Hei! Scanna kjappt gjennom tråden : som noen har foreslått så er QoS veien å gå. Da kan du snekre sammen regler basert på trafikktype og de ulike maskinene i nettverket og prioritere båndbredde som du vil. Dette virker forbausende bra, og gir en sømløs og dynamisk deling av båndbredden. Det betyr at f.eks din surfing/epost/whatever på nettet alltid får nok båndbredde, og p2p-fantomet på hybelen henvises til resten (eller så mye du vil). Det er flere løsninger som har QoS innebygd, jeg har mange gode erfaringer med Billion. Lykke til! Lenke til kommentar
Beaumont Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 Takk for det ! Søkte etter "billion" på prisguiden, men fikk bare dette. Den har vel ikke QoS ? Kan du anbefale en modell/serie ? Kan jo selvfølgelig gå ned på elkjøp eller expert, men er redd for at de ikke har peiling på hva jeg prøver å få tak i. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Takk for det !Søkte etter "billion" på prisguiden, men fikk bare dette. Den har vel ikke QoS ? Kan du anbefale en modell/serie ? Kan jo selvfølgelig gå ned på elkjøp eller expert, men er redd for at de ikke har peiling på hva jeg prøver å få tak i. 9565291[/snapback] QoS (Båndbreddekontroll): Ja Ser ut til at den har QoS, ja Lykke til! Lenke til kommentar
Beaumont Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Oisann, det er sant ja ! :!: Test av Billion BIPAC-7500G fra hardware.no: * Innebygd ADSL-modem med automatisk sjekk av linje * Svært god rekkevidde * Båndbreddekontroll * Mange avanserte funksjoner * SNMP og Syslog støtte * IPSec-, L2TP- og PPTP-server --------------------- * Ustabil og treg WPA-kryptering * 802.1x autentisering finnes ikke i webgresesnittet * Noen nyttige funksjoner er vanskelig å finne * Problematisk båndbreddebegrensning * Routerdelen fungerer BARE mot ADSL-tilkoblinger Er vel ikke noe mer å gjøre nå før jeg får ruteren, må vel gå å snakke med han om det uansett. Hadde vært fett med en fyr jeg kunne spilt med over lan her hjemme, bare 24/7. Kan vel høre hvis han roper i sinne eller glede gjennom veggen.. ...uff da. Endret 24. september 2007 av BrightSide Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) lol, hvor bor du? Når går leiekontrakten til nåværende leieboer ut? Edit: Flott, bare gå og snakk med han. Om noen kommer til å føle seg utilpass i situasjonen, er det leieboeren din Endret 24. september 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
Beaumont Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 Bor på vestlandet jeg gitt. Han har nettopp flyttet inn, er vel en sammenheng der. Gikk å snakket med han nå og det viser seg at han har hatt samme problemet ! Han bare ga opp til slutt siden sidene ikke kom opp. Vi har sikkerhetsnøkkelopplegg på det trådløse og det er ingen rundt om i nabolaget her som greier å hacke en sånn. Kan ruteren være problemet siden internett er helt normalt igjen etter jeg har koblet den fra hovedruteren ? Lenke til kommentar
Opelmekk Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Bor på vestlandet jeg gitt. hvilken by? Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Godt mulig at problemet bare er at han har virus el.l. og med en gang han kobler til det trådløse nettet så makses utlinjen og alt står stille. Skal nevnes av Telio og ikke minst tele2 sine iptelefon adaptere har en lei tendens til også å plutselig bruke all tilgjengelig utgående trafikk. Lenke til kommentar
Beaumont Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 Har IP-telefoni fra en lokal ISP som bruker linjene til Telenor. Hender ofte at internett detter ut når jeg makser ut linjen ved nedlasting o.l. [internett funker helt fint og på maks uten å dette ut etter dette] Også når jeg skal ringe mens jeg laster ned. Her for et par uker siden skulle jeg skaffe meg raskere linje, men ble fra rådd det siden linjene ikke tålte det. Det at det går så tregt når det trådløse internettet er koblet til begynte jo når han flyttet inn. Kan jo spørre om han har anti-virus og adware program.. Men det kan altså ikke ha noe med ruteren å gjøre ? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Du kan for sikkerhets skyld sjekke at du ikke bruker samme ip-range på begge routerne. Har begge 192.168.1.xxx på LAN så blir det konflikt. Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Kan jeg spørre hvilken ISP du bruker ? Samt hvilken type modem du har Lenke til kommentar
Beaumont Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Sjekket IP'ene nå, de er ulike. Har gjort en sånn feil før, men da slutter internett å virke helt. ISP = Enivest Ruter = Allied Telesyn AT-RG634 Ganske ukjent ruter, har ikke tilgang til den selv. Kan ikke åpne porter og sånt. Alt må gjøres fra Enivest sin side. Prøvde å restarte den en gang for å få tilgang, måtte betale over tusen kroner for å få en ny.. Var noe tull med at det inni var så følsomt. Endret 24. september 2007 av BrightSide Lenke til kommentar
-x- Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Takk for det !Søkte etter "billion" på prisguiden, men fikk bare dette. Den har vel ikke QoS ? Kan du anbefale en modell/serie ? Kan jo selvfølgelig gå ned på elkjøp eller expert, men er redd for at de ikke har peiling på hva jeg prøver å få tak i. 9565291[/snapback] Klart jeg kan anbefale noen for deg! :-) Jeg har brukt BiPAC 7300 ADSL-modem m/router som erstatning for det buggy skrammelet som noen nettleverandører sender ut. Kjempe lett å konfigurere, f.eks med tanke på portforwarding, brannvegg, QoS osv. Du slipper også flere nivå med NAT'ing, som fort blir tilfelle hvis du setter en "bredbåndsruter" etter modemet til f.eks nextgentel (og ikke setter dette til bridge). Jeg har funnet ut at flere nivå med NAT'ing ofte gjør IP-telefoni og andre nettverkstjenester ubrukelige. En skikkelig handy løsning er BiPAC 7202 GR som har ALT i en boks. Modem, router og trådløst i ett. Snakk om høy WAF-faktor! ;-) Uheldigvis har Norek/Komplett slutte å importere Billion (sukk) så der litt vriene å få tak i. Men, dette er din lykkedag : jeg har en av hver boks til salgs! Hehe, skikkelig sneaky og først skryte av en boks og så tilfeldigvis ha de for salg. Saken er den at jeg tar konsulentoppdrag på bredbåndsfiksing både for småbedrifter og private, og da bruker jeg alltid disse boksene. Har et par igjen, pluss diverse små routere. Bare si i fra hvis du er interessert! Lenke til kommentar
-x- Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Skal nevnes av Telio og ikke minst tele2 sine iptelefon adaptere har en lei tendens til også å plutselig bruke all tilgjengelig utgående trafikk. 9566139[/snapback] Nok en kongegrunn til å skaffe en router med QoS. Sett Telio/tele2 IP-telefonboksen på INNSIDEN av en router med QoS. Da er det du (gjennom reglene i routeren) som fordeler båndbredde. IP-telefoniboksene er nok ikke like fancy i måten de fordeler båndbredde, og er de i tillegg litt buggy kan jeg godt se for meg at de sluker litt ekstra eller glemmer å "slippe opp" når samtalen er over. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå