Gå til innhold

AMD 6000+ eller Intel Core 2 Duo E6550?


seidon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Regner med ett AM3 HK vil støtte en AM2 CPU?

9613849[/snapback]

 

Nei. Så vidt eg har skjønt skal nye AM2+/3 prosessorer være kompatible med gamle AM2 hovedkort. Men AM3 hovedkort vil ikkje støtte AM2 prosessorer. Med forbehold om at eg har misforstått ting :blush:

9614202[/snapback]

 

Kom nettop frem til samme konklusjon etter å ha lest litt rundt :)

Lenke til kommentar
Men en ting, leste at AM2+ HK ikke vil støtte alle funksjoner som en AM3 CPU vil ha, hvilke funksjoner er det snakk om? Noen vitale som reduserer ytelse mye eller?

9614179[/snapback]

Det er snakk om følgende funksjon: DDR3-minne. Ellers så tror jeg de skal støtte de samme tingene og gi den samme ytelsen.

Lenke til kommentar
Men en ting, leste at AM2+ HK ikke vil støtte alle funksjoner som en AM3 CPU vil ha, hvilke funksjoner er det snakk om? Noen vitale som reduserer ytelse mye eller?

9614179[/snapback]

Det er snakk om følgende funksjon: DDR3-minne. Ellers så tror jeg de skal støtte de samme tingene og gi den samme ytelsen.

9614684[/snapback]

 

Men da ser det ut til at det blir AMD på denne karen i løpet av nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Må nå ikke glemme at sokkel 775 støtter de kommende prosessorene ifra Intel, og DDR3. Intel Core 2 Duo E6550 klokker vel også bedre, og utvikler mye mindre varme enn AMD 6000+.

 

Når det gjelder pris/ytelse (om du ser bort ifra overklokking) så skal jeg ikke si noe.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Overklokking bryr jeg meg ikke om.

 

Men hva kommer intel med fremover? Og når? Og i hvilken prisklasse?

9616374[/snapback]

Intel kommer med Penryn, dvs Core 2 med 45nm produksjonsteknikk, som gir høyere klokk og lavere temperatur/energiforbruk, er på vei nå, vil bli lansert i november (mener jeg å huske). Nehalem er neste generasjon arkitektur fra Intel, med integrert minnekontroller blant annet, vil komme mot slutten av 2008. Begge vil være dyre i god Intel stil :tease: . Amd kommer som kjent med Phenom for desktop.

 

Shoot me if I'm wrong.

Lenke til kommentar
Var det ikke snakk om at bare Extreme modellene kommer i November? De billigere modellene kommer ikke før på nyåret?

9617222[/snapback]

Helt sikkert. Det er noen som har fått testet extreme versjonene, FUGGER på IDF, og KINC fra Nordic Hardware og de virker veldig kraftige..

 

De kommer sikkert ikke til å koste mer enn.... 10.000kr +/+ :!:

Lenke til kommentar
Overklokking bryr jeg meg ikke om.

 

Men hva kommer intel med fremover? Og når? Og i hvilken prisklasse?

9616374[/snapback]

Intel kommer med Penryn, dvs Core 2 med 45nm produksjonsteknikk, som gir høyere klokk og lavere temperatur/energiforbruk, er på vei nå, vil bli lansert i november (mener jeg å huske). Nehalem er neste generasjon arkitektur fra Intel, med integrert minnekontroller blant annet, vil komme mot slutten av 2008. Begge vil være dyre i god Intel stil :tease: . Amd kommer som kjent med Phenom for desktop.

 

Shoot me if I'm wrong.

9617034[/snapback]

 

Ikke sant.. Er ute etter mest mulig ytelse minst mulig penger. Og akkurat på det området virker det som AMD ligger ett hode foran om tenker litt fremover.

 

Er antydet noen pris på Phenom CPUene?

Lenke til kommentar
Er antydet noen pris på Phenom CPUene?

9619381[/snapback]

Det er antydet at de vil bli konkurransedyktige. Med andre ord at prisen vil stå i stil til ytelsen. Siden AMD tradisjonelt har vært "underdog" (med unntak av perioden våren 2004 - sommeren 2006) så har de priset prosessorene sine litt under det prosessorer fra intel med samme ytelse har. Det må de nok fortsette med nå som de har noe å bevise.

Lenke til kommentar
selv hadde jeg gått for AM2-oppsett hvis oppgradering senere er et tema. AM3 kommer ikke før om en stund, og da bytter de ikke den med det første. så når AM3 cpuer passer i et AM2 HK, så er du sikra i lang tid framover.

9630996[/snapback]

 

For min del er det en veldig aktuell løsning, og tror nok jeg går for den.

Noen AM2+ hovedkort som er å anbefale?

Lenke til kommentar

Ikke sant.. Er ute etter mest mulig ytelse minst mulig penger. Og akkurat på det området virker det som AMD ligger ett hode foran om tenker litt fremover.

 

Er antydet noen pris på Phenom CPUene?

9619381[/snapback]

 

Intel leder antakeligvis om et halvt år også, Penryn is coming...

Lenke til kommentar

Ikke sant.. Er ute etter mest mulig ytelse minst mulig penger. Og akkurat på det området virker det som AMD ligger ett hode foran om tenker litt fremover.

 

Er antydet noen pris på Phenom CPUene?

9619381[/snapback]

 

Intel leder antakeligvis om et halvt år også, Penryn is coming...

9637751[/snapback]

 

Men det er enda ett halvt år til, og da må man vel bytte alt om en kjøper nytt nå eller?

Lenke til kommentar

Nei, som jeg sa før, så er dagens hovedkort 100% kompatible med den kommende serien fra Intel.

 

AMD derimot, kommer vel med AM3 (som vel og merke er bakoverkompatibelt med AM2), men det faktum at du ikke får DDR3 støtten og Pci-e 2.0 støtten på dagens hovedkort gjør at du kan si at det ikke er 100% kompatibilitet. (i motsetning til sokkel 775 hovedkortene)

Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri hatt noe særlig problemer med varmeutvikling på nyere AMD prosessorer. X2 4200+ som jeg hadde intill nylig lå fint på mellom 30-40c med en grei Zalman CPU kjøler..

 

Kjører nå X2 6000+ med stock kjøler mens jeg venter på at Asus Silent Knight II skal komme i posten, og da ligger tempen på mellom 30-50c (bruker Cool 'n Quiet)..

 

Det er forøvrig noe som fungerer veldig bra, nemlig AMD sin Cool 'n Quiet teknologi. Senker temperaturen ved idle dramatisk! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...